Senaste nytt

Ta sig mellan Lund och Sturup utan taxi

Miljövinsten där känns rätt tveksam dessutom med lakan/handdukar som ska tvättas etc.
Instämmer och uppskattar med analysen i övrigt, men detta är väl ändå lite att ta i.
Miljöeffekten av att tvätta sängkläder och lakan är försvinnande liten när man jämför CO2 utsläppen av att flyga t.ex. MMX-ARN. Den resan är kort, så proportionerligt är starten - delen med mest utsläpp - en väldigt stor del av resan, plus att man kommer inte så högt upp vilket innebär mer utsläpp/pax/km pga luftmotstånd än ifall man hade flygit längre och högre.
Sen är utsläpp på höga höjder värre för klimatförändringen, dvs ett gram CO2 vid 30,000 fot är värre än ett gram på marknivå.
 
Rätt stor skillnad att kunna få en söndagkväll hemma och kunna komma hem till middagstid än att behöva åka söndag eftermiddag och komma hem närmare midnatt!
Det troligare är väl att mötet i fråga flyttas till tisdagen och då tar man tåget under arbetsdagen på måndagen. Eller om det är kortare, åtminstone till eftermiddagen och man åker på morgonen. Då blir det åtminstone bara en övernattning, och "kostar bara lite arbetstid".

Minns att det fanns nåt som hette flyrail med SAS/SJ för typ 15 år sen, men det slog aldrig om jag minns rätt!
Jag har ingen som helst källa på det men har hört många gånger att det helt enkelt blev väldigt dyrt för SJ pga oproportionerligt många ombokningar som de fick stå för (betydligt vanligare att tågen var försenade så flyget missade än tvärt om) och dessutom dyrare (större risk att behöva boka om med andra flygbolag tex). Men dom sagt, det kan vara rena spekulationer.
 
Miljöeffekten av att tvätta sängkläder och lakan är försvinnande liten när man jämför CO2 utsläppen av att flyga t.ex. MMX-ARN
Så länge man inte litar på det hotellen säger när de drar in house keeping!

Men ja, I praktiken kanske till och med elen till tåget ger upphov till mer utsläpp i vissa fall. Men båda de ligger nog ganska många magnituder ifrån flyget.

Däremot bör man ju som Stockholmare vara glad för en sådan policy - mer arbetstillfällen och lokala intäkter på plats i Stockholm med fler övernattningar!
 
Instämmer och uppskattar med analysen i övrigt, men detta är väl ändå lite att ta i.
Miljöeffekten av att tvätta sängkläder och lakan är försvinnande liten när man jämför CO2 utsläppen av att flyga t.ex. MMX-ARN. Den resan är kort, så proportionerligt är starten - delen med mest utsläpp - en väldigt stor del av resan, plus att man kommer inte så högt upp vilket innebär mer utsläpp/pax/km pga luftmotstånd än ifall man hade flygit längre och högre.
Sen är utsläpp på höga höjder värre för klimatförändringen, dvs ett gram CO2 vid 30,000 fot är värre än ett gram på marknivå.

Så länge man inte litar på det hotellen säger när de drar in house keeping!

Men ja, I praktiken kanske till och med elen till tåget ger upphov till mer utsläpp i vissa fall. Men båda de ligger nog ganska många magnituder ifrån flyget.

Däremot bör man ju som Stockholmare vara glad för en sådan policy - mer arbetstillfällen och lokala intäkter på plats i Stockholm med fler övernattningar!
Ni har helt säkert rätt!!
Efterlyser bara lite nyansering, nånstans måste det ju bli rimligt att få komma hem till familj osv.
 
För egen del är den enda fördelen med MMX att det går väldigt snabbt från dörren hemma till gate. Det är fantastiskt för tidiga flyg till stockholmsmöten där minutrarna extra av sömn är guld värt. Positivt även på kvällen men inte lika så fördel då. Denna fördel tycks delas av de jag diskuterat saken med.

En buss med byten som gör det snabbare att ta sig till CPH är ju meningslöst för egen del.

Få igång fasttrack hade varit större fördel för mig. Ja, vanliga kön är i vanliga fall jättekort, men någon form av garanti för det i form av fasttrack är värt några minutrar till av sömn.

För charterflyget kan det kanske påverka ioförsig.
 
I stort sett alla kommuner och regioner har flygförbud på inrikes resor.
Riktigt så hårt är det inte. Tåg anges ofta som huvudsakligt färdmedel men Stockholm stad tillåter inrikesflyg på sträckor över 50 mil även om man ska i första hand ta tåg (men till Malmö är det uttryckligen förbjudet även om sträckan är över 50 mil). Göteborg har en liknande policy. Många kommuner i Norrland tillåter att man tar flyg till Stockholm.

Statliga myndigheter har ofta en regel som tillåter inrikesflyg om tidsvinsten med flyg överstiger 2 timmar enkel väg och/eller så har man en gräns på 50-60 mil.
 
Det kan ju nämnas att det faktiskt finns en form av flygbuss från Lund, https://www.bussbogdan.se/ Från Malmö går flygbussarna.se

Aldrig åkt med Buss Bogdan, men man ser deras minibussar då och då i Skåne. Sist jag undersökte saken var tidtabellen anpassad för Wiz Air.

Wizzair har ju länge erbjudit transfer som en del av sitt erbjudande, så jag antar det är de som sköter det i Malmö/Lund.
 
Toppen