SK989
Medlem
Fast du har ju helt fel... Det är inte alls olagligt att bedriva offentligt finansierad kollektivtrafik i konkurrens med privat trafik. Och när det gäller vad som juridiskt sett är konkurrens - vilket är helt irrelevant eftersom det inte är förbjudet med konkurrens i det här fallet - så är dina slutsatser också helt fel. När man bedömer vad som utgör konkurrens ska man se till de faktiska förhållandena, vilket är grundläggande inom konkurrensrätt.Jag vet ärligt talat inte om det är Google translate som förvränger mina texter för dig eller om du missförstår med flit.
Jag har förklarat för dig ovan vad som gäller. Jag vet inte vad mer jag kan göra. Läs inläggen igen så kanske du förstår.
1. SL-bussen går samma sträcka och det finns turer som går samma tid som flygbussen.
2. Det är tillåtet att resa samma sträcka, d.v.s. det är inte så att det endast är påstigning vid stoppet på Arlanda på vägen mellan Stockholm och Uppsala utan avstigning är tillåten vid Arlanda om man stigit på i Stockholm.
3. SL annonserar dessutom turen såväl i sökfunktionen på Internet som i tidtabeller såväl på hemsidan som vid hållplatserna som att man kan resa mellan Stockholm och Arlanda.
Med andra ord - det är en konkurrerande linje. Men det har som sagt ingen betydelse i det här fallet eftersom konkurrensen är tillåten.