Senaste nytt

Ta sig mellan Lund och Sturup utan taxi

När kommer de att lägga ut ett dagligt schema för Skanetrafikens buss till Sturup flygplats?

Är Skanetrafikens inrikes buss- och pendeltågstrafik mycket mer lönsam än Öresundståg är för Region Skåne? Det hade jag hört.
 
Vi tänker lätt bara på passagerarna men detta är ju också en stor faktor bakom en sådan busslinje

> Swedavias flygplats Malmö Airport är Sveriges tredje största flygplats. Flygplatsen är en stor arbetsgivare i regionen med cirka 1 000 medarbetare och 40 olika verksamma företag.
 
Vi tänker lätt bara på passagerarna men detta är ju också en stor faktor bakom en sådan busslinje

> Swedavias flygplats Malmö Airport är Sveriges tredje största flygplats. Flygplatsen är en stor arbetsgivare i regionen med cirka 1 000 medarbetare och 40 olika verksamma företag.

Jag antar att de flesta av de anställda som arbetar på flygplatsen kommer i bil till flygplatsen.

Och folk som åker i bil till jobbet på flygplatsen är inte särskilt sannolikt att vilja byta till kollektivtrafik. En felkoppling och du är sen till jobbet.
 
Och folk som åker i bil till jobbet på flygplatsen är inte särskilt sannolikt att vilja byta till kollektivtrafik. En felkoppling och du är sen till jobbet.
Fast det där gäller ju den mesta av kollektivtrafiken och ändå pendlar en stor del av Sveriges befolkning med tåg eller buss till jobbet.

Edit, visst finns det säkert vissa positioner som är särskilt utsatta tidskritiska på en flygplats, men de flesta är nog mest som jobb i allmänhet. Vilket såklart är obra att komma sent till också, men ändå väljer ju folk kollektivtrafik och ser inte varför det skulle vara annorlunda här.
 
Vi tänker lätt bara på passagerarna men detta är ju också en stor faktor bakom en sådan busslinje

> Swedavias flygplats Malmö Airport är Sveriges tredje största flygplats. Flygplatsen är en stor arbetsgivare i regionen med cirka 1 000 medarbetare och 40 olika verksamma företag.
Det är kanske här vinsten ligger. Inte att de anställda slutar åka bil och tar bussen. Utan att de anställda fortsätter att åka bil men får inte längre göra avdrag för resor till&från jobbet eftersom det finns kollektivtrafik...
 
Fast det där gäller ju den mesta av kollektivtrafiken och ändå pendlar en stor del av Sveriges befolkning med tåg eller buss till jobbet.

Edit, visst finns det säkert vissa positioner som är särskilt utsatta tidskritiska på en flygplats, men de flesta är nog mest som jobb i allmänhet. Vilket såklart är obra att komma sent till också, men ändå väljer ju folk kollektivtrafik och ser inte varför det skulle vara annorlunda här.
När busstiderna är sällsynta, felkopplingar innebär stora förseningar och körvanan redan har utvecklats, då stannar folk med bilen för dagliga pendlingar till och från jobbet? Nej, inte många.

Även från närmare flygbussens hållplatser i tätare befolkade Malmö är bussen inte populär bland de som jobbar på Sturup. Det fungerar knappast ens lika bra för passagerare nu som för 10-25 år sedan, och hela Malmöområdet har växt mycket under den här tiden.

Om beslutsfattarna i Region Skåne ville stödja företag att lättare kunna få fler arbetare till Sturup med kollektivtrafik, skulle de sätta in Skanetrafikens bussar för att ta sig från Malmö till Sturup som går oftare vid nyttiga tider än flygbussen. Varför gör de inte det?
 
När busstiderna är sällsynta, felkopplingar innebär stora förseningar och körvanan redan har utvecklats, då stannar folk med bilen för dagliga pendlingar till och från jobbet. Även från närmare flygbussens hållplatser i tätare befolkade Malmö är bussen inte populär bland de som jobbar på Sturup. Det fungerar knappast ens lika bra för passagerare nu som för 10-25 år sedan, och hela Malmöområdet har växt mycket under den här tiden.

Om beslutsfattarna i Region Skåne ville stödja företag att lättare kunna få fler arbetare till Sturup med kollektivtrafik, skulle de sätta in Skanetrafikens bussar för att ta sig från Malmö till Sturup som går oftare vid nyttiga tider än flygbussen. Varför gör de inte det?

Därför att offentligt finansierad kollektivtrafik inte får konkurrera med privat. Det är väldigt tydligt olagligt.

Och som du säger är flygbussen avsedd för pax, inte anställda. Och så länge du inte har busstrafik på väldigt obekväma tider så de som jobbar på Sturup och behöver vara där när passagerarna kommer så kommer ingen åka kollektivt.

Sen vill jag också passa på att säga att det finns inte en chans att tusen personer jobbar på Sturup. Det står på Swedavias hemsida att flygplatsen sysselsätter tusen, det står inte att tusen personer arbetar på flygplatsen. Det är en tolkning som gjorts av någon. Läser man noggrannare är det så många anställda anställda på företag som har verksamhet på flygplatsen. Det betyder som sagt inte att de är där.
 
Både SL och flygbussen har fått folk från Stockholm C till Arlanda flygplats. Är SL buss 593 olagligt?

Nej, SL kör inte direktbuss mellan Stockholm C och Arlanda (eller trafik i de andra relationerna som Flygbussarna kör). Buss 583 och 579 kör från Märsta och konkurrerar därför inte.

Detsamma gäller pendeltåget, det konkurrerar inte med att ta passagerare från Stockholm C, utan kör folk från andra stationer längs vägen, och har inte Arlanda som slutstation. SJ och Mälartåg har Arlanda som bytespunkt för resenärer längre bort ifrån.

Åtminstone pendeltåget har varit uppe och blivit prövat rättsligt men erbjudandet från Stockholm C ansågs inte vara attraktivt nog för att anses konkurrera med Arlanda Express.

Det är av denna anledning som inte Västtrafik kör bus till Landvetter heller.
 
Toppen