Vi tänker lätt bara på passagerarna men detta är ju också en stor faktor bakom en sådan busslinje
> Swedavias flygplats Malmö Airport är Sveriges tredje största flygplats. Flygplatsen är en stor arbetsgivare i regionen med cirka 1 000 medarbetare och 40 olika verksamma företag.
Fast det där gäller ju den mesta av kollektivtrafiken och ändå pendlar en stor del av Sveriges befolkning med tåg eller buss till jobbet.Och folk som åker i bil till jobbet på flygplatsen är inte särskilt sannolikt att vilja byta till kollektivtrafik. En felkoppling och du är sen till jobbet.
Det är kanske här vinsten ligger. Inte att de anställda slutar åka bil och tar bussen. Utan att de anställda fortsätter att åka bil men får inte längre göra avdrag för resor till&från jobbet eftersom det finns kollektivtrafik...Vi tänker lätt bara på passagerarna men detta är ju också en stor faktor bakom en sådan busslinje
> Swedavias flygplats Malmö Airport är Sveriges tredje största flygplats. Flygplatsen är en stor arbetsgivare i regionen med cirka 1 000 medarbetare och 40 olika verksamma företag.
När busstiderna är sällsynta, felkopplingar innebär stora förseningar och körvanan redan har utvecklats, då stannar folk med bilen för dagliga pendlingar till och från jobbet? Nej, inte många.Fast det där gäller ju den mesta av kollektivtrafiken och ändå pendlar en stor del av Sveriges befolkning med tåg eller buss till jobbet.
Edit, visst finns det säkert vissa positioner som är särskilt utsatta tidskritiska på en flygplats, men de flesta är nog mest som jobb i allmänhet. Vilket såklart är obra att komma sent till också, men ändå väljer ju folk kollektivtrafik och ser inte varför det skulle vara annorlunda här.
När busstiderna är sällsynta, felkopplingar innebär stora förseningar och körvanan redan har utvecklats, då stannar folk med bilen för dagliga pendlingar till och från jobbet. Även från närmare flygbussens hållplatser i tätare befolkade Malmö är bussen inte populär bland de som jobbar på Sturup. Det fungerar knappast ens lika bra för passagerare nu som för 10-25 år sedan, och hela Malmöområdet har växt mycket under den här tiden.
Om beslutsfattarna i Region Skåne ville stödja företag att lättare kunna få fler arbetare till Sturup med kollektivtrafik, skulle de sätta in Skanetrafikens bussar för att ta sig från Malmö till Sturup som går oftare vid nyttiga tider än flygbussen. Varför gör de inte det?
Därför att offentligt finansierad kollektivtrafik inte får konkurrera med privat. Det är väldigt tydligt olagligt.
Både SL och flygbussen har fått folk från Stockholm C till Arlanda flygplats. Är SL buss 593 olagligt?
SL does. It’s bus 593. Takes 39 minutes in the early morning.Nej, SL kör inte direktbuss mellan Stockholm C och Arlanda (eller trafik i de andra relationerna som Flygbussarna kör).