Senaste nytt

Ta sig mellan Lund och Sturup utan taxi

Så länge man inte litar på det hotellen säger när de drar in house keeping!

Men ja, I praktiken kanske till och med elen till tåget ger upphov till mer utsläpp i vissa fall. Men båda de ligger nog ganska många magnituder ifrån flyget.

Däremot bör man ju som Stockholmare vara glad för en sådan policy - mer arbetstillfällen och lokala intäkter på plats i Stockholm med fler övernattningar!

En snabb Googling och ChatGPT gjorde följande uppskattning. :)

Hotell med 20 grader i rummet (20 kvm), dusch, pool, bastu, frukost och tvätt/städning.
Koldioxidavtryck: Cirka 3,25–4,25 kg CO₂.

Flyg enkel MMX-ARN.
Koldioxidavtryck: Cirka 75-100 kg CO₂.
+ taxi till mötet

Tåg enkel Malmö - Stockholm.
Koldioxidavtryck: Cirka 10-20 kg CO₂.
+ taxi till mötet

Därför att offentligt finansierad kollektivtrafik inte får konkurrera med privat. Det är väldigt tydligt olagligt.
Om det är "väldigt tydligt olagligt" är jag nyfiken på var detta skulle stå? Varken i lagen om kollektivtrafik eller i EU:s kollektivtrafikförordning finns det en sådan reglering vad jag känner till.

Enligt lagen om kollektivtrafik finns en möjlighet för en aktör att driva kollektivtrafik på kommersiell basis även på sträckor var regionala kollektivtrafikmyndigheten (i Stockholm är det regionen) beslutat om trafikplikt men det innebär inte att den offentligt bedrivna kollektivtrafiken därmed måste upphöra för att den då skulle bli olaglig.

Det är sällsynt i Sverige att offentligt finansierad kollektivtrafik bedrivs på samma sträckor som kommersiell trafik men visst förekommer det. Ett exempel är trafiken till Stockholms skärgård (lagen om kollektivtrafik gäller såväl väg, vatten och järnväg) var både Waxholmsbolaget (ägs och drivs av Region Stockholm, huvudsakligen skattefinansierat på samma sätt som SL) och privata rederier har trafik mellan centrala Stockholm och samma öar.

SL does. It’s bus 593. Takes 39 minutes in the early morning.

Ja, det är nattbussen som ersätter pendeltåget till Uppsala, inte en buss som kör till Arlanda. Den har samma berättigande som pendeltåget. Inga konkurrens med andra ord, det är nog ytterst få som åker den till Arlanda från Stockholm C.

Ja, det är nattbussen som ersätter pendeltåget till Uppsala, inte en buss som kör till Arlanda. Den har samma berättigande som pendeltåget. Inga konkurrens med andra ord, det är nog ytterst få som åker den till Arlanda från Stockholm C.
Whatever it is, SL bus 593 runs some of the same route as flygbussen and goes direct from Stockholm C to Arlanda airport with something like 7 potential stops on the 39 minute trips. Sometimes it’s been quite busy with both Arlanda airport passengers and people who work at the airport and competed with flygbussen.

Tvärtom emot vad hachans skriver är det inte alls "tydligt olagligt" att offentligt finansierad kollektivtrafik konkurrerar med privat trafik. Hans påstående är helt enkelt oriktigt. Förutom skärgårdstrafiken i Stockholm som jag nämnde som ett exempel kan man ta ett hypotetiskt exempel. Låt oss säga att Snälltåget vill köra trafik mellan Stockholm och Nynäshamn på kommersiell basis, d.v.s. de ansöker om tåglägen hos Trafikverket och får det, sen gör de en anmälan om kollektivtrafik enligt lagen om kollektivtrafik och börjar köra vid nästa tidtabellsskifte. Eftersom det är kommersiell trafik behöver de inte acceptera SL-kort och får förstås ta ut vilka biljettpriser de vill. Skulle det innebära att SL skulle vara lagligen förhindrade att fortsätta med sin pendeltågstrafik mellan Stockholm och Nynäshamn då? Inte alls.

Whatever it is, SL bus 593 runs some of the same route as flygbussen and goes direct from Stockholm C to Arlanda airport with something like 7 potential stops on the 39 minute trips. Sometimes it’s been quite busy with both Arlanda airport passengers and people who work at the airport and competed with flygbussen.

Nej, det betyder väldigt mycket vad det är när det bedöms vad som är konkurrerande och inte.

Bussen går till Uppsala, och ersätter pendeltåget på natten. Därför konkurrerar den inte med Flygbussen ur juridisk synvinkel.

Nej, det betyder väldigt mycket vad det är när det bedöms vad som är konkurrerande och inte.

Bussen går till Uppsala, och ersätter pendeltåget på natten. Därför konkurrerar den inte med Flygbussen ur juridisk synvinkel.
Det är tillåtet att resa lokalt Stockholm Cityterminalen - Arlanda med bussen och den går samma tid som flygbussen men den konkurrerar inte ändå? Märkligt synsätt som vittnar om dåliga kunskaper i grundläggande konkurrensrätt. Men alldeles oavsett så är ditt påstående om att det är "tydligt olagligt" för offentligt finansierad kollektivtrafik att konkurrera med privat trafik felaktigt. Om det är så "tydligt olagligt" borde det vara enkelt att ange var detta skulle framgå, eller hur?

Last edited:

Buss SL 593 går direkt från Stockholm C till Arlanda flygplats och det är därför de flesta är på den. Och det går ungefär samtidigt som en flygbuss runt hörnet går från Stockholm C till Arlanda flygplats.

Ta SL buss 593 från Stockholm till Arlanda flygplats några gånger och berätta sedan om det är annorlunda än vad jag har upplevt. Det är mindre än halva priset på flygbussen. Och 39 minuter.

Så SL bussen är laglig endast mellan 2-4 på morgonen men olaglig vid andra tider? Jag ska sjunga "Smooth Criminal" nästa gång när buss 593 är nära flygbussen. Jag hoppas på en möjlighet att sjunga "Smooth Criminal" om Skanetrafiken kör buss från Malmö till Sturup. Jag kan inte lita på att flygbussen är lika bekväm som tidigare.

Buss SL 593 går direkt från Stockholm C till Arlanda flygplats och det är därför de flesta är på den. Och det går ungefär samtidigt som en flygbuss runt hörnet går från Stockholm C till Arlanda flygplats.

Ta SL buss 593 från Stockholm till Arlanda flygplats några gånger och berätta sedan om det är annorlunda än vad jag har upplevt. Det är mindre än halva priset på flygbussen. Och 39 minuter.

Så SL bussen är laglig endast mellan 2-4 på morgonen men olaglig vid andra tider? Jag ska sjunga "Smooth Criminal" nästa gång när buss 593 är nära flygbussen. Jag hoppas på en möjlighet att sjunga "Smooth Criminal" om Skanetrafiken kör buss från Malmö till Sturup. Jag kan inte lita på att flygbussen är lika bekväm som tidigare.

Jag vet ärligt talat inte om det är Google translate som förvränger mina texter för dig eller om du missförstår med flit.

Jag har förklarat för dig ovan vad som gäller. Jag vet inte vad mer jag kan göra. Läs inläggen igen så kanske du förstår.

Toppen