Ta sig mellan Lund och Sturup utan taxi

henke12 skrev:Miljövinsten där känns rätt tveksam dessutom med lakan/handdukar som ska tvättas etc.Klicka för att utvidga...
Instämmer och uppskattar med analysen i övrigt, men detta är väl ändå lite att ta i.

Miljöeffekten av att tvätta sängkläder och lakan är försvinnande liten när man jämför CO2 utsläppen av att flyga t.ex. MMX-ARN. Den resan är kort, så proportionerligt är starten - delen med mest utsläpp - en väldigt stor del av resan, plus att man kommer inte så högt upp vilket innebär mer utsläpp/pax/km pga luftmotstånd än ifall man hade flygit längre och högre.

Sen är utsläpp på höga höjder värre för klimatförändringen, dvs ett gram CO2 vid 30,000 fot är värre än ett gram på marknivå.
 
henke12 skrev:Rätt stor skillnad att kunna få en söndagkväll hemma och kunna komma hem till middagstid än att behöva åka söndag eftermiddag och komma hem närmare midnatt!Klicka för att utvidga...
Det troligare är väl att mötet i fråga flyttas till tisdagen och då tar man tåget under arbetsdagen på måndagen. Eller om det är kortare, åtminstone till eftermiddagen och man åker på morgonen. Då blir det åtminstone bara en övernattning, och "kostar bara lite arbetstid".




henke12 skrev:Minns att det fanns nåt som hette flyrail med SAS/SJ för typ 15 år sen, men det slog aldrig om jag minns rätt!Klicka för att utvidga...
Jag har ingen som helst källa på det men har hört många gånger att det helt enkelt blev väldigt dyrt för SJ pga oproportionerligt många ombokningar som de fick stå för (betydligt vanligare att tågen var försenade så flyget missade än tvärt om) och dessutom dyrare (större risk att behöva boka om med andra flygbolag tex). Men dom sagt, det kan vara rena spekulationer.
 
Jannes skrev:Miljöeffekten av att tvätta sängkläder och lakan är försvinnande liten när man jämför CO2 utsläppen av att flyga t.ex. MMX-ARNKlicka för att utvidga...
Så länge man inte litar på det hotellen säger när de drar in house keeping!



Men ja, I praktiken kanske till och med elen till tåget ger upphov till mer utsläpp i vissa fall. Men båda de ligger nog ganska många magnituder ifrån flyget.



Däremot bör man ju som Stockholmare vara glad för en sådan policy - mer arbetstillfällen och lokala intäkter på plats i Stockholm med fler övernattningar!
 
Jannes skrev:Instämmer och uppskattar med analysen i övrigt, men detta är väl ändå lite att ta i.Miljöeffekten av att tvätta sängkläder och lakan är försvinnande liten när man jämför CO2 utsläppen av att flyga t.ex. MMX-ARN. Den resan är kort, så proportionerligt är starten - delen med mest utsläpp - en väldigt stor del av resan, plus att man kommer inte så högt upp vilket innebär mer utsläpp/pax/km pga luftmotstånd än ifall man hade flygit längre och högre.Sen är utsläpp på höga höjder värre för klimatförändringen, dvs ett gram CO2 vid 30,000 fot är värre än ett gram på marknivå.Klicka för att utvidga...



mha321 skrev:Så länge man inte litar på det hotellen säger när de drar in house keeping!Men ja, I praktiken kanske till och med elen till tåget ger upphov till mer utsläpp i vissa fall. Men båda de ligger nog ganska många magnituder ifrån flyget.Däremot bör man ju som Stockholmare vara glad för en sådan policy - mer arbetstillfällen och lokala intäkter på plats i Stockholm med fler övernattningar!Klicka för att utvidga...
Ni har helt säkert rätt!!

Efterlyser bara lite nyansering, nånstans måste det ju bli rimligt att få komma hem till familj osv.
 
För egen del är den enda fördelen med MMX att det går väldigt snabbt från dörren hemma till gate. Det är fantastiskt för tidiga flyg till stockholmsmöten där minutrarna extra av sömn är guld värt. Positivt även på kvällen men inte lika så fördel då. Denna fördel tycks delas av de jag diskuterat saken med.



En buss med byten som gör det snabbare att ta sig till CPH är ju meningslöst för egen del.



Få igång fasttrack hade varit större fördel för mig. Ja, vanliga kön är i vanliga fall jättekort, men någon form av garanti för det i form av fasttrack är värt några minutrar till av sömn.



För charterflyget kan det kanske påverka ioförsig.
 
Cristoffer Cedergren skrev:I stort sett alla kommuner och regioner har flygförbud på inrikes resor.Klicka för att utvidga...
Riktigt så hårt är det inte. Tåg anges ofta som huvudsakligt färdmedel men Stockholm stad tillåter inrikesflyg på sträckor över 50 mil även om man ska i första hand ta tåg (men till Malmö är det uttryckligen förbjudet även om sträckan är över 50 mil). Göteborg har en liknande policy. Många kommuner i Norrland tillåter att man tar flyg till Stockholm.



Statliga myndigheter har ofta en regel som tillåter inrikesflyg om tidsvinsten med flyg överstiger 2 timmar enkel väg och/eller så har man en gräns på 50-60 mil.
 
Det kan ju nämnas att det faktiskt finns en form av flygbuss från Lund, https://www.bussbogdan.se/ Från Malmö går flygbussarna.se



Aldrig åkt med Buss Bogdan, men man ser deras minibussar då och då i Skåne. Sist jag undersökte saken var tidtabellen anpassad för Wiz Air.
 
H4ipM8adRg9nvkRu skrev:Det kan ju nämnas att det faktiskt finns en form av flygbuss från Lund,https://www.bussbogdan.se/Från Malmö går flygbussarna.seAldrig åkt med Buss Bogdan, men man ser deras minibussar då och då i Skåne. Sist jag undersökte saken var tidtabellen anpassad för Wiz Air.Klicka för att utvidga...


Wizzair har ju länge erbjudit transfer som en del av sitt erbjudande, så jag antar det är de som sköter det i Malmö/Lund.
 
From 2026 kommer Skånetrafiken att köra bussar till och från Sturup från Svedala, för vidare transport med tåg eller buss






4otteczkrtkjanwzo6rna3




Region Skåne upphandlar och inför kollektivtrafik till Malmö Airport

På en pressträff på Malmö Airport idag offentliggjordes det att Region Skåne genom Skånetrafiken upphandlar och inför kollektivtrafik till...


cq4v73y9p14pjoxz0q73


www.mynewsdesk.com
 
När kommer de att lägga ut ett dagligt schema för Skanetrafikens buss till Sturup flygplats?



Är Skanetrafikens inrikes buss- och pendeltågstrafik mycket mer lönsam än Öresundståg är för Region Skåne? Det hade jag hört.
 
Vi tänker lätt bara på passagerarna men detta är ju också en stor faktor bakom en sådan busslinje



> Swedavias flygplats Malmö Airport är Sveriges tredje största flygplats. Flygplatsen är en stor arbetsgivare i regionen med cirka 1 000 medarbetare och 40 olika verksamma företag.
 
H4ipM8adRg9nvkRu skrev:Vi tänker lätt bara på passagerarna men detta är ju också en stor faktor bakom en sådan busslinje> Swedavias flygplats Malmö Airport är Sveriges tredje största flygplats. Flygplatsen är en stor arbetsgivare i regionen med cirka 1 000 medarbetare och 40 olika verksamma företag.Klicka för att utvidga...


Jag antar att de flesta av de anställda som arbetar på flygplatsen kommer i bil till flygplatsen.



Och folk som åker i bil till jobbet på flygplatsen är inte särskilt sannolikt att vilja byta till kollektivtrafik. En felkoppling och du är sen till jobbet.
 
guwonder skrev:Och folk som åker i bil till jobbet på flygplatsen är inte särskilt sannolikt att vilja byta till kollektivtrafik. En felkoppling och du är sen till jobbet.Klicka för att utvidga...
Fast det där gäller ju den mesta av kollektivtrafiken och ändå pendlar en stor del av Sveriges befolkning med tåg eller buss till jobbet.



Edit, visst finns det säkert vissa positioner som är särskilt utsatta tidskritiska på en flygplats, men de flesta är nog mest som jobb i allmänhet. Vilket såklart är obra att komma sent till också, men ändå väljer ju folk kollektivtrafik och ser inte varför det skulle vara annorlunda här.
 
H4ipM8adRg9nvkRu skrev:Vi tänker lätt bara på passagerarna men detta är ju också en stor faktor bakom en sådan busslinje> Swedavias flygplats Malmö Airport är Sveriges tredje största flygplats. Flygplatsen är en stor arbetsgivare i regionen med cirka 1 000 medarbetare och 40 olika verksamma företag.Klicka för att utvidga...
Det är kanske här vinsten ligger. Inte att de anställda slutar åka bil och tar bussen. Utan att de anställda fortsätter att åka bil men får inte längre göra avdrag för resor till&från jobbet eftersom det finns kollektivtrafik...
 
H4ipM8adRg9nvkRu skrev:Fast det där gäller ju den mesta av kollektivtrafiken och ändå pendlar en stor del av Sveriges befolkning med tåg eller buss till jobbet.Edit, visst finns det säkert vissa positioner som är särskilt utsatta tidskritiska på en flygplats, men de flesta är nog mest som jobb i allmänhet. Vilket såklart är obra att komma sent till också, men ändå väljer ju folk kollektivtrafik och ser inte varför det skulle vara annorlunda här.Klicka för att utvidga...
När busstiderna är sällsynta, felkopplingar innebär stora förseningar och körvanan redan har utvecklats, då stannar folk med bilen för dagliga pendlingar till och från jobbet? Nej, inte många.



Även från närmare flygbussens hållplatser i tätare befolkade Malmö är bussen inte populär bland de som jobbar på Sturup. Det fungerar knappast ens lika bra för passagerare nu som för 10-25 år sedan, och hela Malmöområdet har växt mycket under den här tiden.



Om beslutsfattarna i Region Skåne ville stödja företag att lättare kunna få fler arbetare till Sturup med kollektivtrafik, skulle de sätta in Skanetrafikens bussar för att ta sig från Malmö till Sturup som går oftare vid nyttiga tider än flygbussen. Varför gör de inte det?
 
guwonder skrev:När busstiderna är sällsynta, felkopplingar innebär stora förseningar och körvanan redan har utvecklats, då stannar folk med bilen för dagliga pendlingar till och från jobbet. Även från närmare flygbussens hållplatser i tätare befolkade Malmö är bussen inte populär bland de som jobbar på Sturup. Det fungerar knappast ens lika bra för passagerare nu som för 10-25 år sedan, och hela Malmöområdet har växt mycket under den här tiden.Om beslutsfattarna i Region Skåne ville stödja företag att lättare kunna få fler arbetare till Sturup med kollektivtrafik, skulle de sätta in Skanetrafikens bussar för att ta sig från Malmö till Sturup som går oftare vid nyttiga tider än flygbussen. Varför gör de inte det?Klicka för att utvidga...


Därför att offentligt finansierad kollektivtrafik inte får konkurrera med privat. Det är väldigt tydligt olagligt.



Och som du säger är flygbussen avsedd för pax, inte anställda. Och så länge du inte har busstrafik på väldigt obekväma tider så de som jobbar på Sturup och behöver vara där när passagerarna kommer så kommer ingen åka kollektivt.



Sen vill jag också passa på att säga att det finns inte en chans att tusen personer jobbar på Sturup. Det står på Swedavias hemsida att flygplatsen sysselsätter tusen, det står inte att tusen personer arbetar på flygplatsen. Det är en tolkning som gjorts av någon. Läser man noggrannare är det så många anställda anställda på företag som har verksamhet på flygplatsen. Det betyder som sagt inte att de är där.
 
Hachans skrev:Därför att offentligt finansierad kollektivtrafik inte får konkurrera med privat. Det är väldigt tydligt olagligt.Klicka för att utvidga...


Både SL och flygbussen har fått folk från Stockholm C till Arlanda flygplats. Är SL buss 593 från cityterminalen/Kungsbron olagligt?
 
guwonder skrev:Både SL och flygbussen har fått folk från Stockholm C till Arlanda flygplats. Är SL buss 593 olagligt?Klicka för att utvidga...


Nej, SL kör inte direktbuss mellan Stockholm C och Arlanda (eller trafik i de andra relationerna som Flygbussarna kör). Buss 583 och 579 kör från Märsta och konkurrerar därför inte.



Detsamma gäller pendeltåget, det konkurrerar inte med att ta passagerare från Stockholm C, utan kör folk från andra stationer längs vägen, och har inte Arlanda som slutstation. SJ och Mälartåg har Arlanda som bytespunkt för resenärer längre bort ifrån.



Åtminstone pendeltåget har varit uppe och blivit prövat rättsligt men erbjudandet från Stockholm C ansågs inte vara attraktivt nog för att anses konkurrera med Arlanda Express.



Det är av denna anledning som inte Västtrafik kör bus till Landvetter heller.
 
Hachans skrev:Nej, SL kör inte direktbuss mellan Stockholm C och Arlanda (eller trafik i de andra relationerna som Flygbussarna kör).Klicka för att utvidga...
SL does. It’s bus 593. Takes 39 minutes in the early morning.
 
Back
Top