Senaste nytt

Ta sig mellan Lund och Sturup utan taxi

Jag vet ärligt talat inte om det är Google translate som förvränger mina texter för dig eller om du missförstår med flit.

Jag har förklarat för dig ovan vad som gäller. Jag vet inte vad mer jag kan göra. Läs inläggen igen så kanske du förstår.
Fast du har ju helt fel... Det är inte alls olagligt att bedriva offentligt finansierad kollektivtrafik i konkurrens med privat trafik. Och när det gäller vad som juridiskt sett är konkurrens - vilket är helt irrelevant eftersom det inte är förbjudet med konkurrens i det här fallet - så är dina slutsatser också helt fel. När man bedömer vad som utgör konkurrens ska man se till de faktiska förhållandena, vilket är grundläggande inom konkurrensrätt.

1. SL-bussen går samma sträcka och det finns turer som går samma tid som flygbussen.
2. Det är tillåtet att resa samma sträcka, d.v.s. det är inte så att det endast är påstigning vid stoppet på Arlanda på vägen mellan Stockholm och Uppsala utan avstigning är tillåten vid Arlanda om man stigit på i Stockholm.
3. SL annonserar dessutom turen såväl i sökfunktionen på Internet som i tidtabeller såväl på hemsidan som vid hållplatserna som att man kan resa mellan Stockholm och Arlanda.

Med andra ord - det är en konkurrerande linje. Men det har som sagt ingen betydelse i det här fallet eftersom konkurrensen är tillåten.

Jag vet ärligt talat inte om det är Google translate som förvränger mina texter för dig eller om du missförstår med flit.

Jag har förklarat för dig ovan vad som gäller. Jag vet inte vad mer jag kan göra. Läs inläggen igen så kanske du förstår.
You seem to be suggesting that legality is determined by whether a public bus continues to an additional destination than the private commercial bus and whether there is a night train? That is an interesting standard for determining legality.

Has Flygbussen lobbied to keep public transport companies from providing service to airports? Flygbussen has seemed more interested in Malmo than Svedala, but Flygbussen has cut back frequency to/from Malmo. Svedala wouldn’t work any better for it than Malmo.

You seem to be suggesting that legality is determined by whether a public bus continues to an additional destination than the private commercial bus and whether there is a night train? That is an interesting standard for determining legality.

Has Flygbussen lobbied to keep public transport companies from providing service to airports? Flygbussen has seemed more interested in Malmo than Svedala, but Flygbussen has cut back frequency to/from Malmo. Svedala wouldn’t work any better for it than Malmo.

Det som avgör om den får existera är vilket arbete den utför. Den får inte utföra samma arbete som ett privat alternativ. Däremot kan olika privata alternativ konkurrera på samma sträcka. Bra eller dåligt kan man diskutera men så ligger landet idag.

Och det gäller inte bara busstrafik, huvudregeln är att offentligt finansierad verksamhet inte får konkurrera med privata verksamheter. Det finns undantag såklart. Just vad gäller Arlandatrafiken så har det prövats när pendeltågen började köra om de kunde anses konkurrera med Arlanda express.

Det som avgör om den får existera är vilket arbete den utför. Den får inte utföra samma arbete som ett privat alternativ. Däremot kan olika privata alternativ konkurrera på samma sträcka. Bra eller dåligt kan man diskutera men så ligger landet idag.
Ditt påstående blir inte sant hur många gånger du än upprepar det. Det du påstår är felaktigt. Det är inte förbjudet för den regionala kollektivtrafikmyndigheten (som t.ex. SL) att bedriva trafik på en linje bara för att det finns kommersiell trafik på samma sträcka. Läs på relevant lagstiftning innan du kommer med felaktiga påståenden.

Är Skanetrafikens inrikes buss- och pendeltågstrafik mycket mer lönsam än Öresundståg är för Region Skåne? Det hade jag hört.
"Vanlig" regiondriven kollektivtrafik är väl aldrig lönsam, utan kräver skattesubventioner? Som en jämförelse: i Stockholm låg subventionsgraden för SL länge på ca 50%, men är nu uppe på drygt 60% (trots att trafiken har dragits ner ganska rejält på sina håll) p.g.a. kostnadsökningar och att resandet inte återhämtat sig efter covid. SL-budgeten för 2025 är biljettintäkter på 9,8 miljarder och kostnader på 25,9 miljarder. Så trots att det ofta klagas på dyra SL-kort och biljetter betalar dessa intäkter alltså inte ens 40% av vad SL faktiskt kostar att driva. Har av allmän lathet inte kollat upp motsvarande siffror för Skånetrafiken.

D.v.s. nya linjer eller ökad turtäthet kräver i princip alltid att mer skattepengar används för kollektivtrafiken.

Last edited:
När kommer de att lägga ut ett dagligt schema för Skanetrafikens buss till Sturup flygplats?

Är Skanetrafikens inrikes buss- och pendeltågstrafik mycket mer lönsam än Öresundståg är för Region Skåne? Det hade jag hört.
Ska de nu satsa så måste det i princip vara en buss till varje tåg i Svedala med undantag för express-tågen.

Ö-tåg är väl det som går bäst, de är kanske t.o.m är lönsamma. Bussarna tror jag har sämst kostnadstäckning.

@SK989 @Hachans För mig som inte har någon egentlig koll på det här, kan ni inte tillhandahålla någon källa där det framgår vad som gäller?
Offentligt finansierad kollektivtrafik regleras i lagen (2010:1065) om kollektivtrafik och EU:s kollektivtrafikförordning (förordning EG nr 1370/2007).

Enkelt uttryckt innebär regleringarna att det offentliga kan bedriva kollektivtrafik, antingen i egen regi eller genom att upphandla trafiken, om det finns ett allmänt intresse som ett företag inte skulle ha något eget kommersiellt intresse av att bedriva utan att få ersättning, eller åtminstone inte i samma omfattning eller på samma villkor. Det förutsätts i bestämmelserna att såväl offentligt finansierad kollektivtrafik och kommersiell kollektivtrafik kan samexistera på samma sträckor.

Om vi säger att det finns en kommersiellt driven flygbusslinje mellan centrum och flygplatsen som går i anslutning till lågprisbolagets avgångar men inte i övrigt (d.v.s. inte till exempelvis inrikestrafik eller för att de som jobbar på flygplatsen kan sig till/från jobbet) så kan den regionala kollektivtrafikmyndigheten (RKTM) anse att den kommersiella trafiken har för låg turtäthet ("omfattning") eller för höga priser ("villkor") och att det därmed finns ett allmänt intresse att ha s.k. allmän trafikplikt på sträckan - d.v.s. man kör vanlig stadsbusstrafik mellan centrum och flygplatsen. Att det finns en privat flygbusslinje redan är inte ett hinder. Inte ens om det skulle slå ut den privata flygbusslinjen med vanlig stadsbusstrafik är det ett hinder eftersom intresset att ha allmän trafikplikt är starkare i det läget.

Ser vi på t.ex. Stockholm är det bl.a. allmän trafikplikt på alla sträckor som pendeltåget kör i hela länet samt vissa angränsade kommuner inkl. trafiken till Arlanda och i hela Stockholms skärgård. Att det finns privata aktörer som bedriver kommersiell trafik på dessa sträckor är inte ett hinder för att det finns offentligt finansierad kollektivtrafik.

"Vanlig" regiondriven kollektivtrafik är väl aldrig lönsam, utan kräver skattesubventioner? Som en jämförelse: i Stockholm låg subventionsgraden för SL länge på ca 50%, men är nu uppe på drygt 60% (trots att trafiken har dragits ner ganska rejält på sina håll) p.g.a. kostnadsökningar och att resandet inte återhämtat sig efter covid. SL-budgeten för 2025 är biljettintäkter på 9,8 miljarder och kostnader på 25,9 miljarder. Så trots att det ofta klagas på dyra SL-kort och biljetter betalar dessa intäkter alltså inte ens 40% av vad SL faktiskt kostar att driva. Har av allmän lathet inte kollat upp motsvarande siffror för Skånetrafiken.

D.v.s. nya linjer eller ökad turtäthet kräver i princip alltid att mer skattepengar används för kollektivtrafiken.

Exakt, och de skattepengarna gör att konkurrensen snedvrids och därför ej är tillåten.

Är det konkurrenslagstifting som du menar är "huvudregeln" som styr? Isåfall har du nog missat att den offentligt finansierade verksamheten behöver hämma eller vara ägnad att hämma förutsättningarna för en effektiv konkurrens för att bedömmas vara olaglig.

Konkurrensverket om Konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet

Du har ju ett exempel där som gäller kollektivtrafik, även om det i just det fallet gäller beställningstrafik.

När något subventioneras med skattepengar och konkurrerar mot privata verksamheter så är det inte tillåtet såvida det inte är specifika undantag, som typ SJ som förvisso är statligt ägt men konkurrerar på kommersiella villkor. Subventioneringen snedvrider konkurrensen, och det gäller oavsett om det är kollektivtrafik, skridskouthyrning eller bullförsäljning i caféet på kommunhuset.

För att använda språkbruket på sidan du länkar, det offentliga hämmar konkurrensen med sin verksamhet.

Toppen