Senaste nytt

Stora förändringar i SAS loungeutbud och FastTrack

Försöker se annan anledning till denna försämring. Någon har sannolikt satt upp lite siffror i ett excelark och ställt sig frågan hur mycket SAS sparar på att säga upp avtal med lounger och fast track. Den siffra de kommer fram till torde (antar jag) bli lägre om kraven för att bli guldmedlem skulle vara högre. Om det sedan varit avgörande i det aktuella fallet kan vi bara spekulera i men i övrigt torde antagadena vara korrekta. Sedan finns det ju en annan sida av detta, potentiell förlust av kunder som uppskattar lounge och fast track. För min del kommer jag t.ex. inte att flyga med SAS till Alicante nästa år eftersom man väljer att ta bort lounge där för mig som Diamond. Ganska enkelt.
Nu vet jag inte vad priserna är till Alicante och vilka alternativ som finns. Men säg att SAS Plus kostar dig 3000 kronor per person och att Lufthansa och Swiss (som är två andra alternativ antar jag) ska ha 4500 kronor per person i deras Business. I Alicante kan du säkert betala dig in i loungen med Amex eller Priority Pass, skulle du ändå välja det dyrare alternativet med Lufthansa/Swiss efter att man lagt till kostnaden för att köpa lounge (uppskattar detta till 250 per person). Om du skulle välja Lufthansa/Swiss, var går då smärtgränsen i prisskillnad för när du ändå skulle välja SAS?

Nu vet jag inte vad priserna är till Alicante och vilka alternativ som finns. Men säg att SAS Plus kostar dig 3000 kronor per person och att Lufthansa och Swiss (som är två andra alternativ antar jag) ska ha 4500 kronor per person i deras Business. I Alicante kan du säkert betala dig in i loungen med Amex eller Priority Pass, skulle du ändå välja det dyrare alternativet med Lufthansa/Swiss efter att man lagt till kostnaden för att köpa lounge (uppskattar detta till 250 per person). Om du skulle välja Lufthansa/Swiss, var går då smärtgränsen i prisskillnad för när du ändå skulle välja SAS?
Smärtgränsen har i och för sig redan gått när du jämför en ekonomiprodukt med en affärsklassprodukt, haha. Och priserna är i skrivande stund därtill jämförbara (vilket i sig är anmärkningsvärt) - LH flexibel business kostar under 3000 SEK p.p.. Jag kan använda mitt Diners för mig själv och gästa in min fru (extra kostnad, 24 EUR) och barnen (gratis). Men vill jag det? Är det inte just i ett sådant här läge man ska markera?

Smärtgränsen har i och för sig redan gått när du jämför en ekonomiprodukt med en affärsklassprodukt, haha. Och priserna är i skrivande stund därtill jämförbara (vilket i sig är anmärkningsvärt) - LH flexibel business kostar under 3000 SEK p.p.. Jag kan använda mitt Diners för mig själv och gästa in min fru (extra kostnad, 24 EUR) och barnen (gratis). Men vill jag det? Är det inte just i ett sådant här läge man ska markera?
Absolut ska du markera om du tycker det är rätt väg att gå. Jag är mest nyfiken på var folk drar gränsen för hur mycket man är villig att betala för att flyga med ett annat bolag om man jämför med vad det kostar med SAS om man själv står för lounge-inträdet.
Tittade lite på priser i sommar till Alicante från Köpenhamn och enligt mig ser det ut att vara en no brainer att flyga Swiss eller Lufthansa även om SAS inte skulle införa dessa förändringar. Prisskillnaden är "minimal" just nu (SAS har ju dock kampanjer lite då och då som kan göra det väldigt fördelaktigt)

Absolut ska du markera om du tycker det är rätt väg att gå. Jag är mest nyfiken på var folk drar gränsen för hur mycket man är villig att betala för att flyga med ett annat bolag om man jämför med vad det kostar med SAS om man själv står för lounge-inträdet.
Tittade lite på priser i sommar till Alicante från Köpenhamn och enligt mig ser det ut att vara en no brainer att flyga Swiss eller Lufthansa även om SAS inte skulle införa dessa förändringar. Prisskillnaden är "minimal" just nu (SAS har ju dock kampanjer lite då och då som kan göra det väldigt fördelaktigt)
Japp, det är den enda vägen att gå. Samtidigt som SAS gjort en massa bra saker (t.ex. på långlinjerna - vilket många här har rosat) har man gjort en del, enligt min mening, dåliga val med premiumprodukten inom Europa. Och det saknas ju inte vettiga alternativ till t.ex. Alicante som det gör på de flesta av mina normala linjer.

Med det sagt skulle jag ju ta tåget också. Av det bidde det inget.

Jetlaggad och sträckläst 21 sidor i denna tråd. Verkar vara många som med vilje vill ha extra flygbyte på jobbresor för att få en dålig lounge. Själv vill jag bara hem asap efter jobbet är avklarat. Sitter ofta på nåt café och jobbar om jag har nån extra timme innan flyget går. Håller dock helt med att det är dumt att göra produkterna ännu mer oöversiktligga, och lounge är bra i plus på semestern. Det kommer jag sakna.

Måste stämma av med er som har bättre koll på detta än jag. Har en ToR SAS PLUS ARN-LHR i april, och efter att ha läst PDF:en har jag kommit fram till följande.
ARN: lounge och fast track-ja
LHR: lounge-nej from 1/2(vilken?)
LHR: lounge-ja(vilken/vilka?)
LHR: fast track-ja
Har jag fattat rätt? :rolleyes: Är EBB.

Måste stämma av med er som har bättre koll på detta än jag. Har en ToR SAS PLUS ARN-LHR i april, och efter att ha läst PDF:en har jag kommit fram till följande.
ARN: lounge och fast track-ja
LHR: lounge-nej from 1/2(vilken?)
LHR: lounge-ja(vilken/vilka?)
LHR: fast track-ja
Har jag fattat rätt? :rolleyes: Är EBB.
Fast track JA
Lounge JA på ARN SAS Lounge och på LHR Lufthansa, United, Air Canada, Singapore...

Toppen