Senaste nytt

Stora förändringar i SAS loungeutbud och FastTrack

Star Alliance egna regler är ju:

As a Star Alliance Gold customer, you have access to any member airline lounge that displays the Star Alliance Gold logo. You will need to present your boarding pass for a Star Alliance flight departing from the local airport. If your boarding pass does not carry the Star Alliance Gold indicator, you will need also to show your valid Star Alliance Gold card.

Källa
Lounge Access Policy - Star Alliance - Star Alliance

På andra bolages Lounge finns *A Logan. Och på vissa 3 part Lounge, men kanske inte alla. Så då bör man ju klara sig på dom större flygplatserna.
Observera att det inte är *A Logan som ska finnas, utan dekalen för Star Alliance Gold Lounge.

kan någon snäll själ sammanfatta typ med en matris, vad innebär detta för Plus och star gold?

om jag reser ekonomi med SAS och är *G, och ex åker från Split nästa sommar, kommer jag inte att få tillgång till loungen då? Snabbläste bara detta nu, är något förvirrad...

kan någon snäll själ sammanfatta typ med en matris, vad innebär detta för Plus och star gold?

om jag reser ekonomi med SAS och är *G, och ex åker från Split nästa sommar, kommer jag inte att få tillgång till loungen då? Snabbläste bara detta nu, är något förvirrad...

Nej.

Titta på sista sidan i pdfen länkad i första inlägget. Där listas allt som är kvar. I split finns ingen star alliance drogen lounge, och den fristående blir uppsagd.

Nej.

Titta på sista sidan i pdfen länkad i första inlägget. Där listas allt som är kvar. I split finns ingen star alliance drogen lounge, och den fristående blir uppsagd.

Förstår, men ändå inte. Igår ex åkte jag hem från Riga, där man fick loungetillgång genom någon tredjeparts lounge. Riga finns med i lista också över försvunna lounger. Innebär detta då att jag som *G, och reser med SAS inte kommer att ha tillgång till någon som helst lounge eller?

Förstår, men ändå inte. Igår ex åkte jag hem från Riga, där man fick loungetillgång genom någon tredjeparts lounge. Riga finns med i lista också över försvunna lounger. Innebär detta då att jag som *G, och reser med SAS inte kommer att ha tillgång till någon som helst lounge eller?
Som du ser på första sidan i pdfen så tas tillgången till loungen i Riga bort 1 januari. I dag skulle du få access även i split, men inte nästa år.

Det är korrekt, ingen lounge alls på de ställen där det inte finns en egen sas lounge eller star alliance lounge.

Via sas. Du kan ju fortfarande komma in med diners eller priority pass eller så om du har det. De flesta av de berörda loungerna tar priority pass tror jag.

Som du ser på första sidan i pdfen så tas tillgången till loungen i Riga bort 1 januari. I dag skulle du få access även i split, men inte nästa år.

Det är korrekt, ingen lounge alls på de ställen där det inte finns en egen sas lounge eller star alliance lounge.

Via sas. Du kan ju fortfarande komma in med diners eller priority pass eller så om du har det. De flesta av de berörda loungerna tar priority pass tror jag.

ehh... det känns ju väldigt trist. men vad ska man göra? plötsligt känns ju EBD, eller plus inte så jäkla hett längre. har varken diners eller PP. Osäker på om AMEX premium ger något...

PMI blev nu en tråkigare flygplats att hänga på men positivt att fast track finns kvar.

Sen finns fortfarande alternativet via FRA, ZRH eller MUC men frun och barnen föredrar direktflyg.

ehh... det känns ju väldigt trist. men vad ska man göra? plötsligt känns ju EBD, eller plus inte så jäkla hett längre. har varken diners eller PP. Osäker på om AMEX premium ger något...
Rent krasst så är det inte EBD som nedvärderas, utan SAS. Flyger du ett annat Star Alliance bolag på de flesta av de destinationerna så får du lounge som EBD.

Amex Premium ger ingenting vad gäller lounger, inte heller Elite. Däremot om du går up till Platinum så får du Priority Pass.

Rent krasst så är det inte EBD som nedvärderas, utan SAS. Flyger du ett annat Star Alliance bolag på de flesta av de destinationerna så får du lounge som EBD.

Amex Premium ger ingenting vad gäller lounger, inte heller Elite. Däremot om du går up till Platinum så får du Priority Pass.

Sant om man använder andra bolag. Men om man ser det så som att EBD/EBG i första hand ska gynna de som reser med just SAS så är ju detta en påtaglig försämring.Tveksamt om kundservice/diamondsupporten har förstånd/möjlighet att lyfta det uppåt, och jag tror inte att SAS bryr sig så mycket om dessa mail, men det kan ju vara en tanke att påtala detta ändå samt att avboka de resor som påverkas negativt av denna försämring. En kännbar ekonomisk smäll genom avbokningar är det enda som "fungerar". Plus blir ju meningslöst på de flesta europalinjer nu.Tillgång till lounge även utanför hemmabaserna tycker jag är mycket viktigt.

Detta är ju väldigt tråkigt, men jag tror inte detta kommer påverka SAS speciellt negativt. Jag tror de flesta som reser är långt ifrån lika insatta eller kräsna som vi är här. De kommer köpa sina resor baserade på policy och tider, oavsett om lounge eller fast track finns. Om jag bara tittar på mitt jobb så är de flera med EBG+, men ingen är ju i närheten av mig (eller andra här) vad gäller optimering eller planering. Det blir vad det blir helt enkelt.

Toppen