Senaste nytt

Stora förändringar i SAS loungeutbud och FastTrack

Flyger du i ekonomi med BA innan 11e januari får du GT, vin, sprit, sandwich, snack, och kaffe/te gratis
flyger du hem efter den 11:e får du inte ens ett glas vatten utan att betala ;)

Den är jag med på men från den 11:e är EuroTraveller samma produkt från/till London, samt denna förändring har annonserats relativt långt innan den införs.

Jag drabbat inte personligen så mycket av det, men tittade så sent som häromdagen på resor till två av destinationerna som är med på listan. Det blir Lufthansa istället. Eftersom jag utgår från Göteborg, innebär ändå alltid Europaresor byte, så då är Frankfurt ett betydligt bättre alternativ. Att jag dessutom får en bättre produkt, till ett ofta lägre pris - gör inte valet svårare.
Som många påpekar så är loungen viktig, inte för att det är så roligt att sitta där, utan för att jag kan använda den spilltid jag får på vägen hem. För mig är det i jobbet viktigast att ha tillgång till lounge, på just outstations. Som @EBGGOT skrev tar möten ofta slut tidigare. Eller så reser man på destinationer där det kan ta mellan 1-2:15h till flygplatsen beroende på trafik. Den marginalen resulterar ofta i dötid på flygplatsen.
För att nämna några exempel investerar vi i nya och större inrikes lounger på Arlanda och Oslo, Gardemoen samt uppgradera vår internationella SAS Lounger i New York, Paris och Chicago.
Sedan kommer man väl att ha större chans att slippa ståplats på CDG, EWR och ORD också...
På CDG skulle de kunna börja med att plocka tillbaka de riktiga besticken och istången. Om de inte skall flytta några väggar, lär det inte bli så stor skillnad. Ståplatserna lär vara kvar, så länge de inte säljer färre stolar ombord.
Någon som vill spekulera i hur stor besparing detta ger SAS per år? Vad kan fasttrack kosta per passagerare? 50-100 kronor? Loungebesök, 100-150 kronor?
Jag vet att SAS debiterar Thai 117 kr per loungebesökare av deras pax och vill minnas att det är lika mycket omvänt på outstations.
Någonstans, troligtvis här, så stod det 38 kr per pax i fast track till Swedavia.
Betalar de bara per besök? Finns det ingen fast summa för att få ha tjänsten, så borde det verkligen bara vara att säkerställa att Plusbiljetten kostar så mycket mer så att det täcker den kostnaden... Om det ex. kostar 50:- med Fast track och 100:- för lounge - och de kan lägga på 200:- på biljettpriset för det, så vore det inte vara några konstigheter. Det känns som att det borde variera mellan destination och destination om det är värt kostnaden eller ej.
Finns det däremot en fast årlig avgift, så förstår jag i högre grad att de drar in lounger på destinationer med få pax i Plus. Även om de nu verkar ha hoppat över analysen och bara sagt upp allt över hela linjen.

Sorry my bad. Du har rätt jag läste inte tillräckligt noga. Men men nu är tre flygningar ombokade till LH från SAS. Fördelen med plus biljetten och avbokning, undrar när den också försvinner.

Om det är så att du bokat om från SAS till Lufthansa på någon av de europeiska destinationerna så tycker jag absolut du kan skicka in bildbevis till SAS kundtjänst. Inte för att de bryr sig men om de börjar få in en mängd bevis på att folk röstar med plånboken kanske kanske kanske de till slut lyssnar.

Betalar de bara per besök? Finns det ingen fast summa för att få ha tjänsten, så borde det verkligen bara vara att säkerställa att Plusbiljetten kostar så mycket mer så att det täcker den kostnaden... Om det ex. kostar 50:- med Fast track och 100:- för lounge - och de kan lägga på 200:- på biljettpriset för det, så vore det inte vara några konstigheter. Det känns som att det borde variera mellan destination och destination om det är värt kostnaden eller ej.
Finns det däremot en fast årlig avgift, så förstår jag i högre grad att de drar in lounger på destinationer med få pax i Plus. Även om de nu verkar ha hoppat över analysen och bara sagt upp allt över hela linjen.

... fast nu har ju SAS både tagit bort loungetillgången och höjt biljettpriset i plus med några hundra, så de dubblerar sin vinst...

Om man nu skall "slakta" stargold konceptet varför gör man inte följande då:

Lägger till ett tillval på fasttrack på aktuella destinationer. Jag menar om jag kunde kryssa/köpa till mig fasttracken på sas.se för en kostnad av 70-100kr extra hem från Dublin hade jag valt det varje gång och då hade det inte kostat SAS 1kr bortsätt från IT etc.

Typ som man kan köpa till extra bagage/ lounge etc idag ...den IT plattformen finns ju!

Även om man behöver spara pengar finns det ju alltid en skara personer som är villiga att betala extra - varför inte låta dem stå för det kostnaden som SAS vill bli av med då samtidigt göra den aktuella kundgruppen nöjd!

Varför kan SAS aldrig vara kreativa?!

Lägger till ett tillval på fasttrack på aktuella destinationer. Jag menar om jag kunde kryssa/köpa till mig fasttracken på sas.se för en kostnad av 70-100kr extra hem från Dublin hade jag valt det varje gång och då hade det inte kostat SAS 1kr bortsätt från IT etc.

Typ som man kan köpa till extra bagage/ lounge etc idag ...den IT plattformen finns ju!

Även om man behöver spara pengar finns det ju alltid en skara personer som är villiga att betala extra - varför inte låta dem stå för det kostnaden som SAS vill bli av med då samtidigt göra den aktuella kundgruppen nöjd!

Nu börjar vi närma oss mer konstruktiva tankar. Varför inte koppla ihop det med statusförmåner för EBG/D? Exempelvis avskaffa EBD goodie bag och ge loungeförmåner som ett möjligt val istället?

Det norska bolaget erbjuder tillköp av fast track på ett antal flygplatser i Norden för kunder som köper "low fare".

Fast Track genom säkerhetskontrollen | Norwegian

Vad tror ni, är det någon ide att begära att få pengarna tillbaka för Go-biljetter som man köpte i tron om att loungebesök skulle ingå?
Nej. Det är rätt lönlöst skulle jag säga. Det är reglerna som gäller när du flyger som gäller, inte de som gällde när du bokade så länge det inte står i fare rules, för de låses in när du gör bokningen.

Blir det verkligen så?
Med LH Economy och EB Guld tror jag inte någon kommer in på tredjepartsloungen, de har inget kontrakt med SAS och kan inte fakturera sina kostnader. Lufthansa tror jag heller inte vill ta notan för lounge-besöket. Jag hoppas jag har fel kring detta...

Jag är inte helt säker, det får nog framtiden utvisa. Det finns argument för att det skulle fungera (då operating carrier är LH) men det finns även argument emot då Eurobonus sagt upp avtalet och det bör vara det som avgör om du flyger economy. Men som sagt, det där måste man nog testa för att se vad som händer.

Hur många legs har du per år? Ingen fasttrack kommer kosta mig x timmar per år ..... jag värnar mina reserutiner men jag värnar även om SAS! SAS kommer tappa affärspax pga detta- så enkelt är det!
Ja, att bli av med fast track är riktigt trist. Flera av de lounger de gör sig av med är absolut ingen förlust, men just fasttrack gör stor skillnad för många.

Men som jag var inne på innan är det värsta att man går i från stargold konsekvensen - Jag vill ha samma upplägg på alla linjer och ingen hemläxa vad som gäller eller inte!

Det handlar inte så mycket om *G-koncistens - det har inte heller varit helt konsekventa genom åren. Vi kommer alltid att få leva med att det är skillnader på olika flygplatser.

Komisk at man kan måtte reise i C GDN-CPH-SFO uten å ha lounge eller fasttrack.
Det är väl inte helt sant? I CPH har du tillgång till både fasttrack och lounge om du har en businessbiljett.

Jag håller inte helt med om att det är vad SAS gör. Star Gold kommer nog alltid att vara lite si och så när man är på outstations där det inte finns många *A-bolag.

Och för er som funderar på att flytta över till Lufthansa istället - hur ser det ut med Eurowings och Germanwings numera? Sist jag kollade så var risken stor att man hamnade på deras plan och därmed tappade i princip alla förmåner eftersom de inte är med i *A. Har de ändrat på detta?

Nej. Det är rätt lönlöst skulle jag säga. Det är reglerna som gäller när du flyger som gäller, inte de som gällde när du bokade så länge det inte står i fare rules, för de låses in när du gör bokningen.
Tycker definitivt man borde höra av sig till kundtjänst. Förvisso bryter SAS inte mot någon fare-rule men de har fortfarande marknadsfört en produkt med såväl lounge som fasttrack och då är det ganska uppenbart att de har en skyldighet att erbjuda det, speciellt då förändringen sker i såpass stor omfattning. Hade det handlat om en enskild flygplats hade jag däremot kunnat köpa det.

Toppen