Senaste nytt

Stora förändringar i SAS loungeutbud och FastTrack

Läste här: http://www.lufthansa.com/us/en/Lounge-types-and-access tolkar det som att man med *A Gold kommer in i deras contract lounges så länge man flyger *A.

Nja, det står så här:

Access Rules Lufthansa Contract Lounges
At some destinations Lufthansa provides a Contract Lounge.

First Class, Business Class, HON Circle Member, Senator und Star Gold passengers are entitled to use a Contract Lounge. Access is only possible in combination with a valid boarding pass for a same-day departing Lufthansa operated flight.

Star Alliance egna regler är ju:

As a Star Alliance Gold customer, you have access to any member airline lounge that displays the Star Alliance Gold logo. You will need to present your boarding pass for a Star Alliance flight departing from the local airport. If your boarding pass does not carry the Star Alliance Gold indicator, you will need also to show your valid Star Alliance Gold card.

Källa
Lounge Access Policy - Star Alliance - Star Alliance

På andra bolages Lounge finns *A Logan. Och på vissa 3 part Lounge, men kanske inte alla. Så då bör man ju klara sig på dom större flygplatserna.

Vilka europeiska flygbolag har egna lounger i Europa utanför deras hemmanation?

Lufthansa uppenbarligen
SAS i Helsingfors och Paris

Swiss, Austrian, Lot, Brussels och TAP är jag ganska övertygad har lounger på sina egna baser (TAP och Lot kan ha kontraktslounger i LIS resp WAW, men det tror jag inte)
Croatian och Adria tror jag inte ens har egna lounger på sina hemmaflygplatser utan även där där det kontraktlounger

Jag kan inte påminna mig någon 3parts lounge med Star-Gold logga i Europa. Men jag har nog inte tänkt på det heller.

EDIT: Lissabon har ingen Star-lounge. TAP använders sig av en generisk lounge.

EDIT2: Nu har jag inte kollat varje tänkbar kombination men den lista som SAS själva skriver ut verkar stämma ganska bra. På följande europeiska destinationer kommer man ha tillgång till lounge om man flyger SAS.
  • Athens
  • Bremen
  • Brussels
  • Düsseldorf
  • Frankfurt
  • Geneva
  • Hamburg
  • London
  • Munich
  • Malpensa
  • Thessaloniki
  • Stuttgart
  • Berlin
  • Warszawa
  • Vienna
  • Zurich
Gemensamt är att de alla har en lounge som hanteras av en Star Alliance-medlem. Reser du från någon annan destination med SAS får du nog helt enkelt nöja dig med att sitta i terminalen eller betala dig in.

Last edited:
Hur blir det om man t ex flyger lufthansa men med biljett köpt hos SAS? När jag flög AY från HEL på en biljett köpt hos BA fick jag inte använda fast track trots att det var en AY flight.

Hur blir det om man t ex flyger lufthansa men med biljett köpt hos SAS? När jag flög AY från HEL på en biljett köpt hos BA fick jag inte använda fast track trots att det var en AY flight.
Hos Star Alliance är operating carrier som styr.
Flyger du med Lufthansa gäller Lufthansas villkor (förutom biljettvillkor).

Generellt sett är Star ganska noggranna med att det är regelverket för flygbolaget som utför flygning som gäller ("Operating carrier")

Inom oneworld är det oftast det bolag vars flygbolagskod som finns på biljetten som räknas när det kommer till regelverket. ("Marketing carrier")

TAP och Lot kan ha kontraktslounger i LIS resp WAW, men det tror jag inte
LOT har en egen lounge i WAV.

Gemensamt är att de alla har en lounge som hanteras av en Star Alliance-medlem. Reser du från någon annan destination med SAS får du nog helt enkelt nöja dig med att sitta i terminalen eller betala dig in.

Förändringen minskar onekligen värdet av att flyga med SAS. Däremot minskar den inte alls värdet av EBG/EBD/EBP så länge man flyger med annat bolag inom Star Alliance, t.ex. Lufthansa. SAS hoppas väl på att man är villig att ta den sänkningen i utbyte mot att det finns direktflyg.

LOT har en egen lounge i WAV.

Förändringen minskar onekligen värdet av att flyga med SAS. Däremot minskar den inte alls värdet av EBG/EBD/EBP så länge man flyger med annat bolag inom Star Alliance, t.ex. Lufthansa. SAS hoppas väl på att man är villig att ta den sänkningen i utbyte mot att det finns direktflyg.

Noterade också WAW och den står ju också med på listan från SAS.

Helt klart är det så att värdet av att flyga med SAS minskar. Nu skall jag bara fixa gold for life och sedan behöver man ju inte oroa sig så länge SAS är kvar i Star eller de andra bolagen inte tröttnar på SAS...

Det känns att Lufthansagruppen kommer vinna fler pax på detta beslut hos SAS.
Om man tittar på t ex CPH-BCN är det nästan en självklarhet att det blir en resa med Lufthansagruppen dvs om man vill tjäna poäng i *A.

Toppen