Jag drabbat inte personligen så mycket av det, men tittade så sent som häromdagen på resor till två av destinationerna som är med på listan. Det blir Lufthansa istället. Eftersom jag utgår från Göteborg, innebär ändå alltid Europaresor byte, så då är Frankfurt ett betydligt bättre alternativ. Att jag dessutom får en bättre produkt, till ett ofta lägre pris - gör inte valet svårare.
Som många påpekar så är loungen viktig, inte för att det är så roligt att sitta där, utan för att jag kan använda den spilltid jag får på vägen hem. För mig är det i jobbet viktigast att ha tillgång till lounge, på just outstations. Som
@EBGGOT skrev tar möten ofta slut tidigare. Eller så reser man på destinationer där det kan ta mellan 1-2:15h till flygplatsen beroende på trafik. Den marginalen resulterar ofta i dötid på flygplatsen.
För att nämna några exempel investerar vi i nya och större inrikes lounger på Arlanda och Oslo, Gardemoen samt uppgradera vår internationella SAS Lounger i New York, Paris och Chicago.
Sedan kommer man väl att ha större chans att slippa ståplats på CDG, EWR och ORD också...
På CDG skulle de kunna börja med att plocka tillbaka de riktiga besticken och istången. Om de inte skall flytta några väggar, lär det inte bli så stor skillnad. Ståplatserna lär vara kvar, så länge de inte säljer färre stolar ombord.
Någon som vill spekulera i hur stor besparing detta ger SAS per år? Vad kan fasttrack kosta per passagerare? 50-100 kronor? Loungebesök, 100-150 kronor?
Jag vet att SAS debiterar Thai 117 kr per loungebesökare av deras pax och vill minnas att det är lika mycket omvänt på outstations.
Någonstans, troligtvis här, så stod det 38 kr per pax i fast track till Swedavia.
Betalar de bara per besök? Finns det ingen fast summa för att få ha tjänsten, så borde det verkligen bara vara att säkerställa att Plusbiljetten kostar så mycket mer så att det täcker den kostnaden... Om det ex. kostar 50:- med Fast track och 100:- för lounge - och de kan lägga på 200:- på biljettpriset för det, så vore det inte vara några konstigheter. Det känns som att det borde variera mellan destination och destination om det är värt kostnaden eller ej.
Finns det däremot en fast årlig avgift, så förstår jag i högre grad att de drar in lounger på destinationer med få pax i Plus. Även om de nu verkar ha hoppat över analysen och bara sagt upp allt över hela linjen.