Stora förändringar i SAS loungeutbud och FastTrack

Homer skrev:Flyger du i ekonomi med BA innan 11e januari får du GT, vin, sprit, sandwich, snack, och kaffe/te gratisflyger du hem efter den 11:e får du inte ens ett glas vatten utan att betalaKlicka för att utvidga...


Den är jag med på //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji39.png men från den 11:e är EuroTraveller samma produkt från/till London, samt denna förändring har annonserats relativt långt innan den införs.
 
Jag drabbat inte personligen så mycket av det, men tittade så sent som häromdagen på resor till två av destinationerna som är med på listan. Det blir Lufthansa istället. Eftersom jag utgår från Göteborg, innebär ändå alltid Europaresor byte, så då är Frankfurt ett betydligt bättre alternativ. Att jag dessutom får en bättre produkt, till ett ofta lägre pris - gör inte valet svårare.

Som många påpekar så är loungen viktig, inte för att det är så roligt att sitta där, utan för att jag kan använda den spilltid jag får på vägen hem. För mig är det i jobbet viktigast att ha tillgång till lounge, på just outstations. Som @EBGGOT skrev tar möten ofta slut tidigare. Eller så reser man på destinationer där det kan ta mellan 1-2:15h till flygplatsen beroende på trafik. Den marginalen resulterar ofta i dötid på flygplatsen.


Wendestam skrev:För att nämna några exempel investerar vi i nya och större inrikes lounger på Arlanda och Oslo, Gardemoen samt uppgradera vår internationella SAS Lounger i New York, Paris och Chicago.Klicka för att utvidga...


NotRyan skrev:Sedan kommer man väl att ha större chans att slippa ståplats på CDG, EWR och ORD också...Klicka för att utvidga...
På CDG skulle de kunna börja med att plocka tillbaka de riktiga besticken och istången. Om de inte skall flytta några väggar, lär det inte bli så stor skillnad. Ståplatserna lär vara kvar, så länge de inte säljer färre stolar ombord.


Agö skrev:Någon som vill spekulera i hur stor besparing detta ger SAS per år? Vad kan fasttrack kosta per passagerare? 50-100 kronor? Loungebesök, 100-150 kronor?Klicka för att utvidga...


JohnnyWilde skrev:Jag vet att SAS debiterar Thai 117 kr per loungebesökare av deras pax och vill minnas att det är lika mycket omvänt på outstations.Någonstans, troligtvis här, så stod det 38 kr per pax i fast track till Swedavia.Klicka för att utvidga...
Betalar de bara per besök? Finns det ingen fast summa för att få ha tjänsten, så borde det verkligen bara vara att säkerställa att Plusbiljetten kostar så mycket mer så att det täcker den kostnaden... Om det ex. kostar 50:- med Fast track och 100:- för lounge - och de kan lägga på 200:- på biljettpriset för det, så vore det inte vara några konstigheter. Det känns som att det borde variera mellan destination och destination om det är värt kostnaden eller ej.

Finns det däremot en fast årlig avgift, så förstår jag i högre grad att de drar in lounger på destinationer med få pax i Plus. Även om de nu verkar ha hoppat över analysen och bara sagt upp allt över hela linjen.
 
Vax skrev:Sorry my bad. Du har rätt jag läste inte tillräckligt noga. Men men nu är tre flygningar ombokade till LH från SAS. Fördelen med plus biljetten och avbokning, undrar när den också försvinner.Klicka för att utvidga...


Om det är så att du bokat om från SAS till Lufthansa på någon av de europeiska destinationerna så tycker jag absolut du kan skicka in bildbevis till SAS kundtjänst. Inte för att de bryr sig men om de börjar få in en mängd bevis på att folk röstar med plånboken kanske kanske kanske de till slut lyssnar.
 
olo skrev:Betalar de bara per besök? Finns det ingen fast summa för att få ha tjänsten, så borde det verkligen bara vara att säkerställa att Plusbiljetten kostar så mycket mer så att det täcker den kostnaden... Om det ex. kostar 50:- med Fast track och 100:- för lounge - och de kan lägga på 200:- på biljettpriset för det, så vore det inte vara några konstigheter. Det känns som att det borde variera mellan destination och destination om det är värt kostnaden eller ej.Finns det däremot en fast årlig avgift, så förstår jag i högre grad att de drar in lounger på destinationer med få pax i Plus. Även om de nu verkar ha hoppat över analysen och bara sagt upp allt över hela linjen.Klicka för att utvidga...


... fast nu har ju SAS både tagit bort loungetillgången och höjt biljettpriset i plus med några hundra, så de dubblerar sin vinst...
 
Om man nu skall "slakta" stargold konceptet varför gör man inte följande då:



Lägger till ett tillval på fasttrack på aktuella destinationer. Jag menar om jag kunde kryssa/köpa till mig fasttracken på sas.se för en kostnad av 70-100kr extra hem från Dublin hade jag valt det varje gång och då hade det inte kostat SAS 1kr bortsätt från IT etc.



Typ som man kan köpa till extra bagage/ lounge etc idag ...den IT plattformen finns ju!



Även om man behöver spara pengar finns det ju alltid en skara personer som är villiga att betala extra - varför inte låta dem stå för det kostnaden som SAS vill bli av med då samtidigt göra den aktuella kundgruppen nöjd!



Varför kan SAS aldrig vara kreativa?!
 
thsred skrev:Är det inte ganska uppenbart att detta forumet inte är för vanliga människor. Egentligen ska du ju ha EGD för att räknas.Klicka för att utvidga...
Är det bara jag som ogillar sådan arroganta svar?



Jag är en vanlig människa. Jag är inte EuroBonus Diamond, jag är inte HON Circle Member, jag är inte PPS Solitaire heller.
 
EBGGOT skrev:Om man nu skall "slakta" stargold konceptet varför gör man inte följande då:Lägger till ett tillval på fasttrack på aktuella destinationer. Jag menar om jag kunde kryssa/köpa till mig fasttracken på sas.se för en kostnad av 70-100kr extra hem från Dublin hade jag valt det varje gång och då hade det inte kostat SAS 1kr bortsätt från IT etc.Typ som man kan köpa till extra bagage/ lounge etc idag ...den IT plattformen finns ju!Även om man behöver spara pengar finns det ju alltid en skara personer som är villiga att betala extra - varför inte låta dem stå för det kostnaden som SAS vill bli av med då samtidigt göra den aktuella kundgruppen nöjd!Varför kan SAS aldrig vara kreativa?!Klicka för att utvidga...


Nu börjar vi närma oss mer konstruktiva tankar. Varför inte koppla ihop det med statusförmåner för EBG/D? Exempelvis avskaffa EBD goodie bag och ge loungeförmåner som ett möjligt val istället?
 
EBGGOT skrev:Om man nu skall "slakta" stargold konceptet varför gör man inte följande då:Lägger till ett tillval på fasttrack på aktuella destinationer. Jag menar om jag kunde kryssa/köpa till mig fasttracken på sas.se för en kostnad av 70-100kr extra hem från Dublin hade jag valt det varje gång och då hade det inte kostat SAS 1kr bortsätt från IT etc.Typ som man kan köpa till extra bagage/ lounge etc idag ...den IT plattformen finns ju!Även om man behöver spara pengar finns det ju alltid en skara personer som är villiga att betala extra - varför inte låta dem stå för det kostnaden som SAS vill bli av med då samtidigt göra den aktuella kundgruppen nöjd!Varför kan SAS aldrig vara kreativa?!Klicka för att utvidga...
Det norska bolaget erbjuder tillköp av fast track på ett antal flygplatser i Norden för kunder som köper "low fare".



Fast Track genom säkerhetskontrollen | Norwegian
 
Budgetresenär skrev:Vad tror ni, är det någon ide att begära att få pengarna tillbaka för Go-biljetter som man köpte i tron om att loungebesök skulle ingå?Klicka för att utvidga...
Nej. Det är rätt lönlöst skulle jag säga. Det är reglerna som gäller när du flyger som gäller, inte de som gällde när du bokade så länge det inte står i fare rules, för de låses in när du gör bokningen.




Kronholm skrev:Blir det verkligen så?Med LH Economy och EB Guld tror jag inte någon kommer in på tredjepartsloungen, de har inget kontrakt med SAS och kan inte fakturera sina kostnader. Lufthansa tror jag heller inte vill ta notan för lounge-besöket. Jag hoppas jag har fel kring detta...Klicka för att utvidga...


Jag är inte helt säker, det får nog framtiden utvisa. Det finns argument för att det skulle fungera (då operating carrier är LH) men det finns även argument emot då Eurobonus sagt upp avtalet och det bör vara det som avgör om du flyger economy. Men som sagt, det där måste man nog testa för att se vad som händer.




EBGGOT skrev:Hur många legs har du per år? Ingen fasttrack kommer kosta mig x timmar per år ..... jag värnar mina reserutiner men jag värnar även om SAS! SAS kommer tappa affärspax pga detta- så enkelt är det!Klicka för att utvidga...
Ja, att bli av med fast track är riktigt trist. Flera av de lounger de gör sig av med är absolut ingen förlust, men just fasttrack gör stor skillnad för många.




EBGGOT skrev:Men som jag var inne på innan är det värsta att man går i från stargold konsekvensen -Jag vill ha samma upplägg på alla linjer och ingen hemläxa vad som gäller eller inte! Klicka för att utvidga...


Det handlar inte så mycket om *G-koncistens - det har inte heller varit helt konsekventa genom åren. Vi kommer alltid att få leva med att det är skillnader på olika flygplatser.




chrisljo skrev:Komisk at man kan måtte reise i C GDN-CPH-SFO uten å ha lounge eller fasttrack.Klicka för att utvidga...
Det är väl inte helt sant? I CPH har du tillgång till både fasttrack och lounge om du har en businessbiljett.




EBGGOT skrev:Om man nu skall "slakta" stargold konceptet varför gör man inte följande då:Klicka för att utvidga...
Jag håller inte helt med om att det är vad SAS gör. Star Gold kommer nog alltid att vara lite si och så när man är på outstations där det inte finns många *A-bolag.



Och för er som funderar på att flytta över till Lufthansa istället - hur ser det ut med Eurowings och Germanwings numera? Sist jag kollade så var risken stor att man hamnade på deras plan och därmed tappade i princip alla förmåner eftersom de inte är med i *A. Har de ändrat på detta?
 
agehall skrev:Nej. Det är rätt lönlöst skulle jag säga. Det är reglerna som gäller när du flyger som gäller, inte de som gällde när du bokade så länge det inte står i fare rules, för de låses in när du gör bokningen.Klicka för att utvidga...
Tycker definitivt man borde höra av sig till kundtjänst. Förvisso bryter SAS inte mot någon fare-rule men de har fortfarande marknadsfört en produkt med såväl lounge som fasttrack och då är det ganska uppenbart att de har en skyldighet att erbjuda det, speciellt då förändringen sker i såpass stor omfattning. Hade det handlat om en enskild flygplats hade jag däremot kunnat köpa det.
 
Jay skrev:Tycker definitivt man borde höra av sig till kundtjänst. Förvisso bryter SAS inte mot någon fare-rule men de har fortfarande marknadsfört en produkt med såväl lounge som fasttrack och då är det ganska uppenbart att de har en skyldighet att erbjuda det, speciellt då förändringen sker i såpass stor omfattning. Hade det handlat om en enskild flygplats hade jag däremot kunnat köpa det.Klicka för att utvidga...
Med samma logik ska då inte nya förmåner gälla om de införs efter bokning.



Rent praktiskt finns det ingen möjlighet att SAS skulle kunna hålla ordning på detta. Möjligen skulle man kunna få ett par Eurobonuspoäng för det, men jag är tveksam till det också.
 
Jay skrev:Tycker definitivt man borde höra av sig till kundtjänst. Förvisso bryter SAS inte mot någon fare-rule men de har fortfarande marknadsfört en produkt med såväl lounge som fasttrack och då är det ganska uppenbart att de har en skyldighet att erbjuda det, speciellt då förändringen sker i såpass stor omfattning. Hade det handlat om en enskild flygplats hade jag däremot kunnat köpa det.Klicka för att utvidga...
En sas go biljett har inte Lounge eller FastTrack, det är Star alliance gold som givit dessa förmåner. Du får fortfarande exakt samma saker inkluderat i go biljetten som tidigare, men det skiljer vad du får från din status.
 
SAS timing av denna förändring hade kunna vara lite bättre, SAS har ju marknadsfört Plus rätt hårt sista tiden bl a med ett flertal email utskick där dom speciellt framhäver lounge access som ett av huvud argumenten för Plus. Så det känns lite panikartat och/eller okoordinerat att komma med denna rätt signifikanta neddragning just nu.



Men å andra sidan, som någon skrev tidigare i tråden, så är det vi ser nu helt enkelt en (reptil-) reaktion på den senaste redovisningen. Det finns nog inte mycket mer tanke eller analys bakom än så.
 
agehall skrev:Och för er som funderar på att flytta över till Lufthansa istället - hur ser det ut med Eurowings och Germanwings numera? Sist jag kollade så var risken stor att man hamnade på deras plan och därmed tappade i princip alla förmåner eftersom de inte är med i *A. Har de ändrat på detta?Klicka för att utvidga...
Det är korrekt, om du är medlem i Eurobonus hämtar du inget där. Däremot ingår förmåner för Miles&More. Så det är också ett skäl i pluspotten för Miles&More. Men det finns en passus. För Eurowings har inte avtal om lounge i Göteborg, Stockholm eller Oslo, så där hjälper föga att Sentorer får lounge. Vet inte hur det är med Fast track på Arlanda och Gardermoen, men på Landvetter har de inte avtal om det heller.
 
olo skrev:Det är korrekt, om du är medlem i Eurobonus hämtar du inget där. Däremot ingår förmåner för Miles&More. Så det är också ett skäl i pluspotten för Miles&More. Men det finns en passus. För Eurowings har inte avtal om lounge i Göteborg, Stockholm eller Oslo, så där hjälper föga att Sentorer får lounge. Vet inte hur det är med Fast track på Arlanda och Gardermoen, men på Landvetter har de inte avtal om det heller.Klicka för att utvidga...
Det finns en hel del undntag även som Miles&More Senator eller HON Circle Member när man flyger med Eurowings/Germanwings.



Status benefits - Miles & More - Eurowings



Så det lär inte att bli så enkelt som @EBGGOT önskar (slippa att göra hemläxa innan man bokar någon flight med dem) där heller.



Se även den här tråden. Mycket rörligt...

Ryan..flåt Germanwings | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Dr. Miles skrev:Är det bara jag som ogillar sådan arroganta svar?Jag är en vanlig människa. Jag är inte EuroBonus Diamond, jag är inte HON Circle Member, jag är inte PPS Solitaire heller.Klicka för att utvidga...


Kommentaren var inte riktad till dig, men du kanske missade ironin. Det var mer riktad till de som nu beskyller alla som har EBG som orsaken till att loungerna är indragna. För nu när de har övergödslat med korten så har det blivit för dyrt med alla guldkunder.
 
EBGGOT skrev:Lägger till ett tillval på fasttrack på aktuella destinationer. Jag menar om jag kunde kryssa/köpa till mig fasttracken på sas.se för en kostnad av 70-100kr extra hem från Dublin hade jag valt det varje gång och då hade det inte kostat SAS 1kr bortsätt från IT etc.Klicka för att utvidga...


Jag googlade just fast track och dublin airport, för mellan 5.99 och 7.99 euro kan du köpa fast track.



Fast Track Boarding | Dublin Airport
 
agehall skrev:Nej. Det är rätt lönlöst skulle jag säga. Det är reglerna som gäller när du flyger som gäller, inte de som gällde när du bokade så länge det inte står i fare rules, för de låses in när du gör bokningen.Klicka för att utvidga...
Enig. För Go-biljetter. Men inte för Plus-biljetter, där skulle jag kräva kompensation.
 
thsred skrev:Kommentaren var inte riktad till dig, men du kanske missade ironin. Det var mer riktad till de som nu beskyller alla som har EBG som orsaken till att loungerna är indragna. För nu när de har övergödslat med korten så har det blivit för dyrt med alla guldkunder.Klicka för att utvidga...
Försöker se annan anledning till denna försämring. Någon har sannolikt satt upp lite siffror i ett excelark och ställt sig frågan hur mycket SAS sparar på att säga upp avtal med lounger och fast track. Den siffra de kommer fram till torde (antar jag) bli lägre om kraven för att bli guldmedlem skulle vara högre. Om det sedan varit avgörande i det aktuella fallet kan vi bara spekulera i men i övrigt torde antagadena vara korrekta. Sedan finns det ju en annan sida av detta, potentiell förlust av kunder som uppskattar lounge och fast track. För min del kommer jag t.ex. inte att flyga med SAS till Alicante nästa år eftersom man väljer att ta bort lounge där för mig som Diamond. Ganska enkelt.
 
Back
Top