Senaste nytt

Stora förändringar i SAS loungeutbud och FastTrack

Tycker definitivt man borde höra av sig till kundtjänst. Förvisso bryter SAS inte mot någon fare-rule men de har fortfarande marknadsfört en produkt med såväl lounge som fasttrack och då är det ganska uppenbart att de har en skyldighet att erbjuda det, speciellt då förändringen sker i såpass stor omfattning. Hade det handlat om en enskild flygplats hade jag däremot kunnat köpa det.
Med samma logik ska då inte nya förmåner gälla om de införs efter bokning.

Rent praktiskt finns det ingen möjlighet att SAS skulle kunna hålla ordning på detta. Möjligen skulle man kunna få ett par Eurobonuspoäng för det, men jag är tveksam till det också.

Tycker definitivt man borde höra av sig till kundtjänst. Förvisso bryter SAS inte mot någon fare-rule men de har fortfarande marknadsfört en produkt med såväl lounge som fasttrack och då är det ganska uppenbart att de har en skyldighet att erbjuda det, speciellt då förändringen sker i såpass stor omfattning. Hade det handlat om en enskild flygplats hade jag däremot kunnat köpa det.
En sas go biljett har inte Lounge eller FastTrack, det är Star alliance gold som givit dessa förmåner. Du får fortfarande exakt samma saker inkluderat i go biljetten som tidigare, men det skiljer vad du får från din status.

SAS timing av denna förändring hade kunna vara lite bättre, SAS har ju marknadsfört Plus rätt hårt sista tiden bl a med ett flertal email utskick där dom speciellt framhäver lounge access som ett av huvud argumenten för Plus. Så det känns lite panikartat och/eller okoordinerat att komma med denna rätt signifikanta neddragning just nu.

Men å andra sidan, som någon skrev tidigare i tråden, så är det vi ser nu helt enkelt en (reptil-) reaktion på den senaste redovisningen. Det finns nog inte mycket mer tanke eller analys bakom än så.

Och för er som funderar på att flytta över till Lufthansa istället - hur ser det ut med Eurowings och Germanwings numera? Sist jag kollade så var risken stor att man hamnade på deras plan och därmed tappade i princip alla förmåner eftersom de inte är med i *A. Har de ändrat på detta?
Det är korrekt, om du är medlem i Eurobonus hämtar du inget där. Däremot ingår förmåner för Miles&More. Så det är också ett skäl i pluspotten för Miles&More. Men det finns en passus. För Eurowings har inte avtal om lounge i Göteborg, Stockholm eller Oslo, så där hjälper föga att Sentorer får lounge. Vet inte hur det är med Fast track på Arlanda och Gardermoen, men på Landvetter har de inte avtal om det heller.

Det är korrekt, om du är medlem i Eurobonus hämtar du inget där. Däremot ingår förmåner för Miles&More. Så det är också ett skäl i pluspotten för Miles&More. Men det finns en passus. För Eurowings har inte avtal om lounge i Göteborg, Stockholm eller Oslo, så där hjälper föga att Sentorer får lounge. Vet inte hur det är med Fast track på Arlanda och Gardermoen, men på Landvetter har de inte avtal om det heller.
Det finns en hel del undntag även som Miles&More Senator eller HON Circle Member när man flyger med Eurowings/Germanwings.

Status benefits - Miles & More - Eurowings

Så det lär inte att bli så enkelt som @EBGGOT önskar (slippa att göra hemläxa innan man bokar någon flight med dem) där heller.

Se även den här tråden. Mycket rörligt...
Ryan..flåt Germanwings | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Last edited:
Är det bara jag som ogillar sådan arroganta svar?

Jag är en vanlig människa. Jag är inte EuroBonus Diamond, jag är inte HON Circle Member, jag är inte PPS Solitaire heller.

Kommentaren var inte riktad till dig, men du kanske missade ironin. Det var mer riktad till de som nu beskyller alla som har EBG som orsaken till att loungerna är indragna. För nu när de har övergödslat med korten så har det blivit för dyrt med alla guldkunder.

Lägger till ett tillval på fasttrack på aktuella destinationer. Jag menar om jag kunde kryssa/köpa till mig fasttracken på sas.se för en kostnad av 70-100kr extra hem från Dublin hade jag valt det varje gång och då hade det inte kostat SAS 1kr bortsätt från IT etc.

Jag googlade just fast track och dublin airport, för mellan 5.99 och 7.99 euro kan du köpa fast track.

Fast Track Boarding | Dublin Airport

Kommentaren var inte riktad till dig, men du kanske missade ironin. Det var mer riktad till de som nu beskyller alla som har EBG som orsaken till att loungerna är indragna. För nu när de har övergödslat med korten så har det blivit för dyrt med alla guldkunder.
Försöker se annan anledning till denna försämring. Någon har sannolikt satt upp lite siffror i ett excelark och ställt sig frågan hur mycket SAS sparar på att säga upp avtal med lounger och fast track. Den siffra de kommer fram till torde (antar jag) bli lägre om kraven för att bli guldmedlem skulle vara högre. Om det sedan varit avgörande i det aktuella fallet kan vi bara spekulera i men i övrigt torde antagadena vara korrekta. Sedan finns det ju en annan sida av detta, potentiell förlust av kunder som uppskattar lounge och fast track. För min del kommer jag t.ex. inte att flyga med SAS till Alicante nästa år eftersom man väljer att ta bort lounge där för mig som Diamond. Ganska enkelt.

Toppen