Senaste nytt

Statusplaner 2023

Flyg:
Flying Blue Platinum har jag aldrig direkt behövt jobba för utan det har kommit enkelt genom jobbet.
Nu ett par är kvar till Plat for Life så kanske fär göra någon push här.

SAS Guld tar jag för det är så extremt enkelt.
Bokat 2 resor innan feb så bör det vara klart med korten också.

BA Gold lägger jag ner efter sommaren.

Hotell:
Marriot Platinum eller Titanium blir det absolut.
Hilton Diamond är projektet efter det och sedan sprider jag resten på BW, Radisson och NC.
Brukar nä 3 toppstatusar men tveksamt i år.

Kort:
Amex Platium är ju gratis att ha så det ligger kvar så länge jag får mat =)
Även bra försäkring och viktigt om man reser extremt mkt.

Amex Elite har jag för tillfället men kommer nog eventuellt nedgradera till ett Premium då jag kommer lägga mer spend på SAS MC som är mitt tredje kort.

Relativt simpelt då jag i ärlighetens namn är rätt nöjd när jag får vara hemma nu mer =)

Vi får väll se vad som händer men så ser det ut än så länge.
Fokus på LCC och hotell mer helt enkelt!

Last edited:
Förändrad jobbsituation och resemönster för mig+fru under 2022 gör att jag grubblar extra mycket på planen för 2023! Särskilt uppläggen mer kreditkorten.

Flygprogam - Eurobonus
Fortsätter med SAS Eurobonus, även om jag i år torskade EBG-status och därmed min 5/10 års streak för LTG. Har lite smått utvärderat på Miles&More och andra alternativ, men kändes ändå som att EB var bäst för mig+familj trots att jag eventuellt inte uppnår guld under 2023. Poäng och voucher innebär en lång bonusresa i business per år gör det värt det.

Hotellprogram - Hotels.com
Haft Guld-status på Hotels.com de senaste 5 åren. Använder dem mest för att jag tycker att tjänsten är smidig för bokning/avbokning samt kundtjänst. Använder rewards-nätterna flitigt också. De övriga förmånerna är aldrig något jag räknar med, blir en positiv överraskning isf.

Frun hade NCC Platinum-status 2022, men vi reser så sällan inrikes att det aldrig används. Om något skulle förändras så kanske vi tar och skaffar ett NCC MC och anstränger oss för att köra lite staycations under 2023... Baserat på vad många skriver här så verkar det finnas en del värde i det. Inga planer i dagsläget iaf!

Kreditkort - SAS AmEx Premium + SAS MC Premium + Curve X?
SAS AmEx Premium (100kr/mån)
2-4-1 vouchern är mitt främsta mål av alla i poängjagandet, och skall uppnås även om jag tycker kortet i sig inte ger så mycket annat värde jmf med SAS MC Premium. När voucher är uppnådd läggs kortet åt sidan. Har inte spend nog att motivera SAS Elite (når ej 2 vouchers), även om jag saknar dess förbättrade reseförsäkring enormt.

SAS MC Premium (1495kr/år + 95kr/år för extrakort - brytdatum 31/12, hoppas dom inte debiterar mellanskillnaden när prishöjningen kommer)
Tanken är som sagt att lägga huvuddelen av spend på detta kort under 2023, efter att amex-voucher är uppnådd. Optimerar jag lite mer än under 2022 så kommer nog statuspoäng-förändringen bli OK för mig jmf med tidigare upplägg om 1k-poäng mer månad. Aldrig använt FlyPremium-förmånen, kanske måste läsa på mer om den då jag läser att flera hyllat den.

Har ett Curve Standard idag som främst används när jag är utomlands, men överväger att uppgradera nu i likhet med många andra i tråden. Isåfall är det nog Curve X (60 EUR/år) som gäller. Huvudfrågan är om GBIT i sig är värt 5 EUR per månad. Växlingsavgifter-förmånen etc är bra, men här räcker Standard-nivåerna för mig f.n.

Flyg

Eurobonus - Är nu EBD och tack vare 2x kampanjen så bör jag trilla in precis över gränsen i år igen. Egentligen är mitt mål att hålla uppe EBG i 4 år till. Nu mera ligger flyger jag nästan inget med jobbet men brukar hamna på runt 30-40 ben per år (nästan uteslutande SAS) och då är det väldigt smidigt att ha : )

Hotell

Hotels.com gold - Nu mer använder jag nästan bara Hotels för att boka hotell, mycket pga av bonusnätter och framförallt för att man får ett större utbud. Vet inte om kommer kunna behålla guldet men vi får se.

Hilton guld - har inte bott på Hilton på över ett år men på något mystiskt sätt så ligger min status kvar. När jag förut åkte i tjänsten så försökte jag dock lägga så många nätter som möjligt där. Åker till Chicago i början av februari och har bokat Hilton så blir kul att se om det är värt något.

Kort

Amex - I dagsläget har jag Amex Elite och gillar att man får mycket poäng samt en bra reseförsäkring. Tänker dock skaffa Amex Platinum igen och funderar därför på om jag ska säga upp Elite - speciellt nu när de tagit bort on the go på Arlanda. Skulle nog kunna gå att behålla guld kommande år på segment. Men tips mottages på strategin!

Revolut Metall - grymt bra för valutaväxling samt att deras reseförsäkring gäller även om man inte betalat med kortet. Gillar att de har hyrbilsförsäkring med för de tillfällen man inte kan betala med amex. Kommer behålla! Önskar bara att de kunde införa ett kreditkort bara så man kunde känna sig trygg med konsumentkreditlagen.

SAS Mastercard Premium - kommer nog säga upp det i och med prishöjningen och borttagandet av garanterade statuspoäng. Det som talar för är fly premium vilket jag har använt en hel del.

Flygprogam
SAS Eurobonus är EBG och kommer klara det i år också. Kanske kan nå upp i EBD givet förändringarna i SAS MC Premium. Kommer satsa på EBD om det går genom att få in spenderingen när det är dubbla poäng på korten men är inte hela världen om det inte skulle gå.

Hotellprogram
Hilton - HHD till 2024 men fick inga roll-overs till 2023 trots att jag låg över gränsen för HHD med ca 10 nätter. Detta lär bero på att de räknade bort de ca 15 nätter jag hade som roll-over från 2021 in i 2022. Har HHG per automatik genom AmEx Platinum och enda uppsidan som jag egentligen värderar med HHD i jämförelse med HHG är tillgång till exec lounger. Vet inte om jag kommer satsa på 60 nätter i år eller nöjer mig med HHG och testar annat program (kanske dags för Hyatt, kan få Explorist via jobbet och eventuell challenge mot Globalist)

NCC guld som kommer bibehållas tack vare NCC MC. Har tidigare varvat mina svenska nätter mellan Radisson och NCC men efter Radisson Rewards-förändringarna så blir det sannolikt NCC primärt.

BW Diamond Select som jag fått genom statusmatch och hänger kvar. Kan bli några stays i Sverige när det inte finns bra NCC alternativ.

GHA Discovery Titanium genom statusmatch och ligger kvar till 2024. Krävs bara tre stays på tre brands så håller nog kvar denna. Inga superbenefits dock (hade varit trevlig om fri frukost ingått) men finns en del trevlig hotell att testa.

Marriott Bonvoy Gold genom Amex Platinum - inte värt så mkt så blev inga stays hos dem förra året. Skulle behöva Bonvoy Platinum för att vara värt det vilket jag inte kommer få.

Övriga Amex Platinum statusar har jag knappt brytt mig om men får väl se över igen.

Kreditkort

SAS AmEx Elite för att få ihop två 241 samt poängintjäningen på sådant jag inte kan få in på dubblepoänghelger på SAS MC Premium samt 20k statuspoäng mot Eurobonus gör att detta kommer behållas.

AmEx Platinum, bara för förmånerna. Har i stort sett ingen spend på detta kort. Kommer behålla om de håller uppe förmånerna på nuvarande nivå.

SAS MC Premium för dubblapoäng samt statuspoäng. Kommer bli markant högre spend på detta så kommer höja kreditgränsen här och sänka AmEx Elite i motsvarande grad. FlyPremium brukar kunna utnyttjas någon gång om året för plusbiljetter inom Europa när de har poängkampanjer. Har inte tillräcklig framförhållning för att boka long haul bonusplatser i business :(

Hade Curve Standard men uppdaterade till Metal under deras black friday-erbjudande för att få längre GBIT och på så sätt bättre kunna utnyttja dubblapoängkampanjerna på SAS MC Premium. Varit dålig på att använda detta kort historiskt men nu är det nog huvudkortet.

NCC MC för att få två nätter per månad mot status på NCC samt spend på NCC. Används som huvudsakligt underliggande kort till Curve och då det blir mer spend som ska gå härigenom kommer jag behöva se över kreditgränsen här med.

Flygprogram
Säkrade guldet på British Airways på den lägre nivån med en billig Sri Lankan business-flight Abu Dhabi-Colombo-Jakarta i december. Har juni som brytmånad. Har bilivit lite jobbigare nu sedan Qatar har ohemula priser till Asien, men jag sitter på en voucher på runt 20 papp som får vara grundplåten för nästa period. Får anstränga mig lite för att hålla guldet, men det är det värt :)

Hotellprogram
Blev Lifetime Platinum på Marriott i våras, så nu kan jag slappna av lite. Utrikes kommer jag att fortsätta med Marriott-gruppen, men kan vara mera flexibel. Innebär även att de typ 10-ish nätter som jag har i Stockholm per år, kan några styras mot Nordic Choice, funderar på deras kreditkort eftersom jag borde dra in 6 nätter ganska lätt för att komma upp till Guld. Skaffar jag NC's kreditkort nu direkt skulle jag även kunna lägga lite på Scandic och komma upp på level 2 under nästa period. Kan ha och mista det, men kvalificeringsdjävulen sover aldrig:cool: En annan trevlig överraskning var att om man är medlem i IHG så har man extended check-out till 14. Har en del poäng där som jag använder nu och då och två timmar extra kan vara värdefullt ibland. Radison Revards, avvecklade det för länge sedan, men blev Premium i och med Amex Platinum. Efter att ha tömt poängen till Qatar före devalveringen har jag ändå lyckats samla på mig några 100 000 poäng. Bäst värde verkar vara att dra dom till Radison, så får bli några nätter där.

Kreditkort
Miles & More är huvudkortet, i och med att jag flyger mest One World där det inte finns några vettiga alternativ. Var i valet och kvalet vad jag skulle göra med Amex när dom devalverade. Men behåller det nog tillsvidare. 4000 för att käka + om dom håller kvar dining by Amex tre gånger per år, + att jag har fast track + lounge ibland så kan man nog räkna hem det. Sedan ska jag nog skaffa Noridc Choice kreditkort och lägga Netflix eller Viaplay abonnemanget där så jag har en aktivitet per månad. Sedan betalas alla tågresor med Sj's mastercard.

Flyg:
Sannolikt nå EBD för första gången, det visar sig i höst.

Hotell:
Kanske satsa mot högsta nivån på Nordic Choice. Slippa ha gymkort är nice. Och så har de några nya relevanta hotell här uppe i norr.
Har haft två stays per månad på BW men kommer sluta med det. Det är inte charmigt längre att de har så dålig koll på vad Diamond Select ska innebära.

Kreditkort:
Byter ned mig från SAS Amex elite till basic-kortet. Kalkylen går inte längre ihop när det blir så dyrt.
Avslutar mitt Amex Platinum när det blir dyrare. Kalkylen går inte längre ihop.
Byter ned mig från SAS Mastercard Premium till det vanliga. Kalkylen går inte längre ihop.

~~~

För övrigt har jag som mål för detta år att nån gång åka nattåg med egen kupé Umeå - Göteborg. Har aldrig lyckats se en sån biljett bokningsbar, det är fan värre än att söka award availability i premiumkabiner.

En motivering att tänka till lite, men men..

Flyg
Fortsätter gneta SAS trots allt. Har tillräckligt många destinationer där SAS är uppenbart bäst tids-och-bytes-mässigt (direktflyg vinner för att spara tid, ja). Når EBD utan större problem, men skulle jag dela det på två eller flera program skulle det bli jobbigare. Blir ju lite skvalpflyg med Skyteam och Oneworld bolag för det mesta, men inte mer än skvalp. Har visserligen LTG hos SAS, men räknar iskallt med att det är LT för sas och inte LT för mig det handlar om.

Hotell
Ramlar ner från Titanium till Platinum hos Marriott Bonvoy i år, men med 25 nätter kvar till Lifetime Platinum, så det blir gasen i botten på den tills den gränsen är nådd. Eftersom det primärt är ett amerikanskt kreditkortsprogram nu så misstänker jag att risken är stor att förutsättningarna för lifetime ändras inom något/några år. Fortsatt primära programmet utanför Skandinavien.

Vinkar i stort bye bye till Radisson. På rollover nådde jag VIP 2022 på stays. Tänker primärt fortsätta på de 1-2 hotell där jag har god kontakt på personlig basis och är "stammis" på det sättet. Men de faller till sista-platsen i andra städer. Har tyvärr en rätt stor hög radisson poäng som tog stryk i slakten, så det blir fortsatt en del award bokningar. Överföringar till Radisson Americas och bokning där kan ju fortfarande ge bra värde, men dock inga nights/stays mot nästa år. Så då blir det nog kräftgången där ocskå.

Övriga "lokala" stays i SE/NO/DK blir i första hand till Nordic Choice. Gold förlängt under pandemin blir trivialt att behålla med mastercard. Tveksamt om jag har stays nog för platinum, och tycker inte hotellen generellt sett ger värdet i att "satsa extra" för det. Får hoppas de fortsätter med mycket kampanjer även framgent - känns som det minskar lite nu.

Kreditkort
Amex Elite får vara kvar. Två vouchers (att använda på Star Alliance-flyg) + kreditkortsförsäkringen kan man räkna hem det OK med. Sneglade på Platinum tidigare, men med MR-förstörelsen förra året så är det bara Pontus kvar som egentlig extra benefit på det, och då blir elite bättre för mig (även med fult borttagna on-the-go på elite).

SAS Mastercard Premium kvar i första hand för FlyPremium. Otroligt bra värde ur det kortet om man kan flyga ett par longhaul SAS på den. Och gör man de flesta sådana resor på 1 person så är det inte överdjävligt svårt att hitta platser, även om det inte är lätt. Bryr mig inte speciellt om ändringarna i statuspoängsintjäning, då jag når EBD även utan de 12k.

Nordic Choice Mastercard som huvudsakligt backup-kort för småtransaktioner. 24 nätter mot status gör att jag säkrar Guld vilket tar en stor del av årsavgiften bara i bättre meal-vouchers, och jag skulle nog inte nå Guld utan den.

Curve Legacy Black - kostar ju inget (sällar mig till skaran som tackar för tipset om engångsavgift för lifetime back in the days!), och sparar en hel del växllingsavgifter. Dessutom som Android-användare gör det att båda SAS och NCC-korten kan användas från telefonen, vilket de annars inte kan eftersom SEB-kort är så långsamma. GBIT används, men känner att jag lägger lite mer effort på det än det egentligen är värt...

Revolut - gratiskortet räcker för mig. Man kan förväxla lite inför helger när man är ute och spara lite. Och det fungerar på en del ställen där Curve inte gör det (t.ex. funkar revolut genom Google Pay i Ventra-systemet i Chicago, vilket Curve inte gör i samma läge). Men sedan möjligheten att dra in poäng på laddnignarna från MC används det väldigt mycket mindre.

Eurocard Platinum - har en deal där jag får det gratis. Vilket ger mig 10 lounge visits per år i tredjepartslounger, vilket är ganska lago för att täcka upp de resor där jag flyger något som inte ger lounge genom *G.

Hotellstatus
Nordic Choice kommer att behålla Guld via deras MC
Scandic Level 3 till juli, sedan tror jag åker ner till Level 2

Radisson
Bokade en fri natt i Nice, har ca 120 poäng kvar efter den bokningen, är Premium kommer inte satsa på Radisson

Hilton
Är Diamond, behöver 26 nätter i år för att att behålla statusen även under 2024, kommer att nå det

Flygprogram
LTG hos SAS, nådde återigen EBD i helgen har varit det sedan de infördes, siktar att nå det även under nästa period
E6DE7AEA-99BC-498C-9542-32643F20C98A.jpeg

Har BA Guld som jag till 50% inte kommer att nå under innevarande period, Finnair Guld kommer att tappa det skall utnyttja mina uppgraderings voucher

Kreditkort
Behåller SAS korten, siktar på en 2-4-1 för att betala med mer MC efter deras reducering av månadspoängen, och som sagt var Nordic Choice MC behålls.
Tveksam till Amex Gold har det för 4 PP besök, även använt det på HEL minns inte vad stället heter har hämtat ut Räkmackan och Pepsi Max!

Flyg:
Flying Blue Platinum har jag aldrig direkt behövt jobba för utan det har kommit enkelt genom jobbet.
Nu ett par är kvar till Plat for Life så kanske fär göra någon push här.

SAS Guld tar jag för det är så extremt enkelt.
Bokat 2 resor innan feb så bör det vara klart med korten också.

BA Gold lägger jag ner efter sommaren.

Hotell:
Marriot Platinum eller Titanium blir det absolut.
Hilton Diamond är projektet efter det och sedan sprider jag resten på BW, Radisson och NC.
Brukar nä 3 toppstatusar men tveksamt i år.

Kort:
Amex Platium är ju gratis att ha så det ligger kvar så länge jag får mat =)
Även bra försäkring och viktigt om man reser extremt mkt.

Amex Elite har jag för tillfället men kommer nog eventuellt nedgradera till ett Premium då jag kommer lägga mer spend på SAS MC som är mitt tredje kort.

Relativt simpelt då jag i ärlighetens namn är rätt nöjd när jag får vara hemma nu mer =)

Vi får väll se vad som händer men så ser det ut än så länge.
Fokus på LCC och hotell mer helt enkelt!
Amex Platinum gratis?

Toppen