Senaste nytt

Statusplaner 2023

M.K

Medlem
Hej vänner och gott nytt år!

Jag tänkte det kunde vara kul med en tråd om våra statusrelaterade planer för 2023.

Jag provar med en lista;

Hotellstatus
Inom Norden fortsätter jag nog ganska exklusivt med Nordic Choice. Jag har Lifetime så egentligen borde en annan kedja få lite stays, men brist på alternativ. Jag har funderat lite prova runt på Scandic igen efter antal år sedan sist med frekventa stays. Utan statusmatchning känns det jobbigt och kreditkortet är inte bra.

Radisson
Detta ska avvecklas helt efter förstört program, några hundratusen poäng kvar dessvärre, möjligt jag inom kort flyttar över detta till US om möjligt.

Hilton
Det blir som vanligt någon enstaka stay på hotell jag gillar. Gold genom Amex Plat.

Hotels.com
Mitt förstaval utanför Norden. 30 nätter är inte svårt för Gold som gett mig oväntat mycket de senaste åren.

Flygprogram
LTG och EBD som ska förnyas. Inga andra planer. Senator var en fundering men ärligt talat ger jag mindre för Lufthansa nuförtiden. Betyget har sänkts till 4* hos skytrax. Fortsatt för högt?

Loungebesöken har varit dåliga, gick t o m till en PP lounge senast istället. Jag föredrar faktiskt SAS plus inom Europa då jag varken haft wifi eller bra mat i LH C 2022. Skönare säten på NEO hos SAS, drinkbordet borta. Tänk om SAS införde gardin och garanterad seat block för +Pro? Överlägsen C produkt då även short haul.

Kreditkort
En favorithobby hos mig som många vet :)

Amex Plat
Jag har fortsatt kvar detta trots försämringar, t ex förstört MR program. Dining programmet är trevligt och reseförmånerna gillas. Spend ligger på 20-40öre per månad, ner från 25000kr. Inte 100 trots allt behålla. Ny Nordenchef inger hopp, avvaktar.

NC MC
Nordic Choice kort har jag använt ganska rejält ett antal år. Årlig spend runt 400’ är en del för ett hotellkort. Med SAS MC ändringarna kör jag bara detta under kampanjer 2023. Innebär en del besparingar då jag slipper f/x via Curve på hotellen i Norden ex Sverige. Bara 295: för kanske två gratisnätter gör det dock värt att behålla.

SAS MC
Plan är att i princip allt ska köras genom detta i år fr o m februari tills EBD nåtts. Därefter igen nästa period. Jag kommer nog behöva höja krediten då spenden blir HÖG.

SAS Amex
Jag har numera gratiskortet för eventuell enkel uppgradering senare när EBD säkrats denna period. Då kör jag 150’ för min årliga voucher.
-
Nu har jag skrivit av mig lite, kul om någon av er andra bidrar med ideér och tankar inför 2023

MVH
M.K
 
Last edited:

Migato

Medlem
Varför inget Amex premium eller elite som standard i din plan? Högre intjäning och voucher är inget du har behov av?
 

M.K

Medlem
@Migato Jag kör alltid ett Premium eller Elite en period varje år för en voucher, nedgraderade nu i december efter mottagen voucher och bonus. Statuspoängen behövs dock ej då jag flyger en hel del, hellre MR för <4800:- om behov, älskar att flyga. :) Därför klarat mig utan Elite länge. Nya SAS MC lär göra det än lättare, blir kul se.

Jag har en voucher klar för i år som ska utnyttjas till USA om USD äntligen går ner. Annars Asien där jag dock tänkt köra med Avios. Provocerande att hotellen numera kostar minst 3-4x mer i SEK i USA. Enbart resort feen för t ex obligatorisk wifi är ofta högre än totalkostnaden för rummet innan virus. Jag har jämfört med många gamla räkningar, avvaktar därför.
 
Last edited:

LPC123

Medlem
Hotel har jag just nu för lite nätter för att nå upp över level 3 på Scandic så det får bli att behålla den medans frugan har Guld på Hotels.com så alla utomlandsresor bokar hon med sitt konto.

Flyg ska jag fortsätta resan mot LTG och behålla guld i ytterligare 4 år så får vi se hur länge LTG gäller framåt ;)

Vad gäller kreditkort så är tanken att plocka hem 1 voucher på AMEX Elite och där efter flytta all spend till SAS MC och se hur mycket statuspoäng man kan ta in den vägen?

I stora drag min plan för 2023
 

Doctor-X

Medlem
Flygprogam
- Fortsätter med SAS Eurobonus, där jag sedan 2019 är EBD (6 av 10 år för LTG). Har kval-period okt-sep och är i skrivande stund uppe i 65875p av 90000p, borde inte vara några konstigheter att återkvala till EBD. Borde trilla 1000 statuspoäng från SAS MC i början av februari, innan de byter intjäningsmodell. Eurobonus är det flygprogram där jag har enklast att dra in poäng pga kreditkorten och att det nästan alltid blir Star Alliance både jobbmässigt och privat. Kommer inte satsa på några andra program. Länge leve SAS!

Hotellprogram:
- NCC Platinum idag (kval-period feb-jan). Blev LTG i oktober, då jag trillande över 500.000p och har sedan dess hunnit dra in nästan 80.000p till med x3-kampanjen och NCC MC-kampanjen som löpte hela december. Ser inga konstigheter att återkvala till Platinum genom statuspoäng 2023, 60 nätter blir svårare. Inga specifika mål, men än att fortsätta jobba mot Lifetime Platinum, men det kommer inte hända 2023. Har 300.000p att bränna - sugen på Funken Lodge på Svalbard och Villa Copenhagen. NCC vekar ha fattat grejen med återkommande kampanjer (x2 och x3) och hoppas på att de kommer fortsätta under 2023.

- Hilton, HHD idag. Om jag räknar rätt borde jag ha 18 roll-over nätter från 2022. Har 26 nätter bokade i januari/februari och borde således vara på 44 nätter, så 16 nätter till mars-dec borde vara överkomligt. Lifetime Diamond: 3år som HHD och ca 180 nätter, lång väg kvar att vandra. Känns stabilt med dubbla poäng januari - april 2023. Målet är att förhoppningsvis ha tillräckligt med poäng för att boka 10 nätter på Maldiverna framöver.

- Marriott Bonvoy. Guld sedan jag hade AmEx platinum - statusen ligger kvar trots att kortet sades upp i mars 2020. Hade lite ströpoäng men tömt kontot helt nu.

Kreditkort:
SAS AmEx Elite (400kr/mån)
- Kommer behålla kortet. Kommer lägga en del spend nu i januari, men sedan byter jag över till SAS MC feb-april pga 50% intjäning för statuspoäng, samt kanske någon/några månader extra, tills EBD är säkrat. Efter detta övergår spenden till AmEx tills 2st vouchers är uppnådda.

SAS MC Premium (1495kr/år + 95kr/år för ett PointEarner - har brytdatum 31/12, så borde bli ett år till med den gamla årsavgiften)
- Kommer försöka spendera så mycket jag kan feb-april, som beskrivet ovan för att säkra hem EBD. I oktober när jag börjar min nya kval-period hos SAS kan nog spenden rulla över till SAS MC igen, men beror på hur nära eller långt ifrån jag är 2-4-1 vouchers på SAS Amex Elite. Ev. framtida dubbla-poäng kampanjhelger kommer utnyttjas som vanligt. FlyPremium har varit kanon 2022, hoppas att kunna fortsätta att utnyttja den förmånen 2023.

NCC MC (295kr/år)
- Haft låg spend förutom i juli och december 2022, men ändå betalat mina hotellnätter med kortet för att få lite extra poäng. Kommer lägga över all spend avseende hotellnätter till SAS MC och AmEx Elite 2023, förutom under kampanjmånaderna juli och dec. Är redan LTG så de 2 nätterna som trillar in varje månad så länge man använder kortet kommer vara mindre intressanta, eftersom jag inte kommer nå Platinum via nätter utan på poäng.

Curve X (2€/mån)
- Uppgraderade från Curve OG till Curve X tidigare i år, där första året kostar 2€/mån. Kommer fortsätta med Curve X även när min rabatterade månadsavgift löper ut pga att GBIT har blivit viktigare pga SAS MCs ändrade statusintjäning och att kunna lägga inköp på ev. framtida dubbla poängkampanjer. Köp utomlands har gjorts med Cruve när jag betalar för privata ting för att slippa påslag, kommer nog fortsätta på den inslagna banan.
 

M.K

Medlem
@Doctor-X tack för delning :)

Vi har i princip samma brytperioder och mestadels samma planer.

En liten frågeställning är om jag trots allt ska spenda någon krona, ett köp i månaden, på NCMC trots lifetime?

2statusnätter=24nätter/år kan möjligtvis ge något i framtiden om de räknar nätter på något sätt då? Troligen totalt onödigt speciellt i mitt fall men kostar så lite mer än en löjlig räkningsbetalning extra varannan månad, ~1min i tid.
 
Hotellstatus:

Fullt fokus på Marriott, finns ingen anledning att inte fortsätta där, fått ut kanonfina gratis-stays på Mauritius, Maldiverna, Dubai, Hong Kong och Zanzibar över de senaste åren.

Radisson
Håller med trådskapare, blir att använda poängen i USA bums och sedan kasta Radisson rätt i pappershögen, sättet att behandla sina statuskunder är anskrämligt.

Marriott
Fick in Titanium Elite precis innan covid och har kunnat rida den vågen i flera år nu. Detta året droppas jag ner till Platinum Elite vilket är det som gäller att behålla. Har ett aggressivt reseschema i vår så kommer ha närmare 25 nätter i början på maj, så planen blir att minst nå 35 och sedan ta ett Marriott AMEX för sista 15 nätterna så jag kan behålla Platinum Elite som jag fått väldigt mycket ut av de senaste åren(nästan alltid upgrade, speciellt i asien, fri frukost och sen utcheckning).

Flygprogram:

British Airways
Silver på Executive club, fick precis in 450 poäng innan slutet på 2022 så har status hos BA fram till July 2024 redan så blir att fortsätta där. Är väl inget jättefan av BA egentligen men eftersom jag utgår från Heathrow är loungerna i T3 väldigt bra, fritt säte och fast track samt att priority boarding gör sitt. Svårt att göra av med BA poäng på ett smidigt sätt om man jämför med SAS men fick till en fantastisk Business med Qatar till Maldiverna med Avios så ska väl inte klaga för mycket(nu ska dom bara tillåta voucher på Qatar också så ser det plötsligt mycket mer intressant ut!).

SAS
Blev nedgraderad från guld till silver för några månader sen, hade velat ta upp "kampen" igen för att få tillbaka Star Alliance Gold men flyger så sällan med SAS och när jag väl flyger med Star Alliance utanför SAS sker det mer än oftast med poäng eller med Lufthansa, då jag har AMEX Platinum så ingår redan deras lounger och fast track så ser inte riktigt värdet i att nå guld, även om det är bekvämt.

Kreditkort:

Amex Plat UK
Väldigt väldigt bra förmåner på det brittiska Amexet, £300 pund på restauranger, £50 på Harvey Nichols plus riktigt bra erbjudanden på flertalet butiker i England varje månad.

British Airways Amex
Hade Premium Plus för att få voucher som jag har ytterligare ett år på mig att använda, nu när man äntligen öppnat för både Iberia och Aer Lingus kan man komma undan BAs extrema skatter och avgifter. Blir antagligen att gå upp till Premium Plus vid tillfälle igen men ingen ide innan man har rejält med avios att göra av med.

SAS Amex Premium
För att avsluta kör jag Premium i Sverige för att få årlig voucher och få in svensk spendering på SAS. Gör att jag kan fylla på SAS kontot lite varje månad samtidigt som mestadels av min spend sker på UK AMEX med riktigt bra transfermöjligheter till Marriott, SAS, BA och andra roliga bolag.
 
Kreditkort:
SAS AmEx Elite (400kr/mån)
- Kommer behålla kortet. Kommer lägga en del spend nu i januari, men sedan byter jag över till SAS MC feb-april pga 50% intjäning för statuspoäng, samt kanske någon/några månader extra, tills EBD är säkrat. Efter detta övergår spenden till AmEx tills 2st vouchers är uppnådda.

SAS MC Premium (1495kr/år + 95kr/år för ett PointEarner - har brytdatum 31/12, så borde bli ett år till med den gamla årsavgiften)
- Kommer försöka spendera så mycket jag kan feb-april, som beskrivet ovan för att säkra hem EBD.
Har du funderat på att lägga spenden i januari på Curve istället för Amex Elite? För att kunna GBIT:a det mot SAS MC Premium i feb istället. Så funderar jag på att göra. Förhoppningsvis kommer det en dubbla poängkampanj man kan tajma in det på också.
 

FilipJ

Medlem
Många "heavy hitters" i tråden hitintills, jag delar mina tankar som en något mindre frekvent resenär med lite mer slim fit spenderarbyxor:

Flygprogram:
SAS - Guld
Den status jag mest aktivt planerar kring och jagar för att uppnå. Har mars-feb som kvalperiod, och med en sista resa i vårt underbara SAS Go om en månad når jag gränsen för guld detta kvalår. Har därefter en mycket bra start under mars och april då jag har resor bokade som kommer ta mig drygt halvvägs till guld. Att samla alla flygpoängen, även extrapoängen från kreditkort, till just eurobonus tycker jag passar mig bra.
Är halvvägs till lifetime gold, och i och med att jag inte är särskilt gammal ser jag LTG som ett rimligt och förhoppningsvis användbart mål. Överlever jag SAS? Säkert, men jag far inte särskilt illa av att skaffa eller ha guld. I och med att jag mestadels reser inom Star Alliance och inte ser priority pass som ett bättre alternativ kör jag på. Jag tycker inte att jag lägger några oskäliga summor på att upprätthålla guldet heller, även om det sannolit blir några tusenlappar extra om året som SAS, Amex, och SEB får styrda i sin riktning pga LTG-jakten.

British Airways - nyligen nerputtad från brons
Lyckades några månader innan pandemin "av misstag" få brons pga tjänsteresor där kollegorna ville flyga BA., och har fått det förlängt sedan dess Jag hade redan säkrat SAS guld så jag tyckte det var ok. Hade det varit silver hos BA det handlade om hade jag förmodligen haft mer användning av det, men brons har litet syfte och särskilt för mig som har möjlighet att styra resandet till Star Alliance just nu.

Hotellkedjor:
Hilton Honors - silver
Lyckades uppnå silver under den relativt korta tid jag varit HHonors-medlem - fr o m. oktober 2022. Jag har inte ens läst in mig på vad silver ger... Har historiskt haft Marriott som huvudprogram utanför Sverige, men pga ändrad tjänst har nu Hilton blivit mer lämpligt i arbetet.
Har några bokningar på Hilton under våren. Skulle det bli så att jag lyckas bli guld vore det en mycket trevlig överraskning, men i och med att resemönstret är för spritt har jag tyvärr inte tillräckligt många totala antal hotellnätter för att få ihop det, tror jag.

hotels.com - silver
Överputtad från före pandemin... igen? Bor några enstaka nätter genom hotels och tycks alltid vara silver av någon anledning. Det har inte gett mig något än, har inte heller uppfattningen av att guld skulle göra någon skillnad.

nordic choice - silver
Här är en hotellkedja jag faktiskt har som intention att vara lojal till i största möjliga mån. Vet inte när jag bodde på annat än nodic choice inom skandinavien, och är ganska nöjd med det! Några av mina kompisar tror att Stordalen är min största idol för att jag flera gånger föreslagit att vi ska bo på nordic choice, tycker det är ganska kul.
Tror att det skall till en kampanj med kvalificerande nätter som hamnar rätt i tid för att jag ska lyckas bli guld. Men om inte annat kommer jag fortsätta traggla tills jag kanske når lifetime guld!

Med mitt ganska låga antal årliga hotellnätter är jag glad för någon natt som kan betalas med poäng då och då. Skulle jag få en status som ger något vore det såklart uppskattat, men det är inte rimligt att spendera mer pengar för att uppnå det just nu.

Kreditkort:
SAS Amex Elite
Uppgraderade till elite i december under senaste kampanjen. I o m att jag utgår från GOT typ 97% av mina flighter så var det inte en särskilt stor förlust att lounge on the go försvann från kortet, men det stör mig faktiskt ganska mycket att de gjorde det oannonserat. Nu behövde jag statuspoängen detta år, och kampanjpoängen vid uppnådd spend är ett rimligt mål. Blir max 1 voucher i år, mycket osannolikt att jag har mer än 150k spend på Amex i år. Nästa kort på listan är såklart en bidragande faktor till det...

SAS Mastercard Premium
Fortfarande ett väldigt användbart kort. Har flera gånger per år nytta av flypremium. Tiden kommer att utvisa lite huruvida statuspoängen kommer bli fler eller färre från detta kort, men jag tror det kommer vara i häraden av tidigare 12k. Kommer definitivt bli något mer aktiv med att "positionera" spend till extra poäng-perioder och liknande, och därtill att använda Curve som är nytt för mig. Min skarpaste kritik mot kortet just nu är höjningen av priset på pointearner - barockt!

Noterade precis att detta blir mitt 1000e inlägg! Kul att tillsammans med alla annonser få bidra lite till forumet.
 
Last edited:

FilipJ

Medlem
Många "heavy hitters" i tråden hitintills, jag delar mina tankar som en något mindre frekvent resenär med lite mer slim fit spenderarbyxor:

Flygprogram:
SAS - Guld
Den status jag mest aktivt planerar kring och jagar för att uppnå. Har mars-feb som kvalperiod, och med en sista resa i vårt underbara SAS Go om en månad når jag gränsen för guld detta kvalår. Har därefter en mycket bra start under mars och april då jag har resor bokade som kommer ta mig drygt halvvägs till guld. Att samla alla flygpoängen, även extrapoängen från kreditkort, till just eurobonus tycker jag passar mig bra.
Är halvvägs till lifetime gold, och i och med att jag inte är särskilt gammal ser jag LTG som ett rimligt och förhoppningsvis användbart mål. Överlever jag SAS? Säkert, men jag far inte särskilt illa av att skaffa eller ha guld. I och med att jag mestadels reser inom Star Alliance och inte ser priority pass som ett bättre alternativ kör jag på. Jag tycker inte att jag lägger några oskäliga summor på att upprätthålla guldet heller, även om det sannolit blir några tusenlappar extra om året som SAS, Amex, och SEB får styrda i sin riktning pga LTG-jakten.

British Airways - nyligen nerputtad från brons
Lyckades några månader innan pandemin "av misstag" få brons pga tjänsteresor där kollegorna ville flyga BA., och har fått det förlängt sedan dess Jag hade redan säkrat SAS guld så jag tyckte det var ok. Hade det varit silver hos BA det handlade om hade jag förmodligen haft mer användning av det, men brons har litet syfte och särskilt för mig som har möjlighet att styra resandet till Star Alliance just nu.

Hotellkedjor:
Hilton Honors - silver
Lyckades uppnå silver under den relativt korta tid jag varit HHonors-medlem - fr o m. oktober 2022. Jag har inte ens läst in mig på vad silver ger... Har historiskt haft Marriott som huvudprogram utanför Sverige, men pga ändrad tjänst har nu Hilton blivit mer lämpligt i arbetet.
Har några bokningar på Hilton under våren. Skulle det bli så att jag lyckas bli guld vore det en mycket trevlig överraskning, men i och med att resemönstret är för spritt har jag tyvärr inte tillräckligt många totala antal hotellnätter för att få ihop det, tror jag.

hotels.com - silver
Överputtad från före pandemin... igen? Bor några enstaka nätter genom hotels och tycks alltid vara silver av någon anledning. Det har inte gett mig något än, har inte heller uppfattningen av att guld skulle göra någon skillnad.

nordic choice - silver
Här är en hotellkedja jag faktiskt har som intention att vara lojal till i största möjliga mån. Vet inte när jag bodde på annat än nodic choice inom skandinavien, och är ganska nöjd med det! Några av mina kompisar tror att Stordalen är min största idol för att jag flera gånger föreslagit att vi ska bo på nordic choice, tycker det är ganska kul.
Tror att det skall till en kampanj med kvalificerande nätter som hamnar rätt i tid för att jag ska lyckas bli guld. Men om inte annat kommer jag fortsätta traggla tills jag kanske når lifetime guld!

Med mitt ganska låga antal årliga hotellnätter är jag glad för någon natt som kan betalas med poäng då och då. Skulle jag få en status som ger något vore det såklart uppskattat, men det är inte rimligt att spendera mer pengar för att uppnå det just nu.

Kreditkort:
SAS Amex Elite
Uppgraderade till elite i december under senaste kampanjen. I o m att jag utgår från GOT typ 97% av mina flighter så var det inte en särskilt stor förlust att lounge on the go försvann från kortet, men det stör mig faktiskt ganska mycket att de gjorde det oannonserat. Nu behövde jag statuspoängen detta år, och kampanjpoängen vid uppnådd spend är ett rimligt mål. Blir max 1 voucher i år, mycket osannolikt att jag har mer än 150k spend på Amex i år. Nästa kort på listan är såklart en bidragande faktor till det...

SAS Mastercard Premium
Fortfarande ett väldigt användbart kort. Har flera gånger per år nytta av flypremium. Tiden kommer att utvisa lite huruvida statuspoängen kommer bli fler eller färre från detta kort, men jag tror det kommer vara i häraden av tidigare 12k. Kommer definitivt bli något mer aktiv med att "positionera" spend till extra poäng-perioder och liknande, och därtill att använda Curve som är nytt för mig. Min skarpaste kritik mot kortet just nu är höjningen av priset på pointearner - barockt!

Noterade precis att detta blir mitt 1000e inlägg! Kul att tillsammans med alla annonser få bidra lite till forumet.
Citerar mig själv för att det hänt något som jag igår kväll beskrev som en ”mycket trevlig överraskning” - jag har blivit HHonors guld! Fick ett PM från @bvs som erbjöd mig guld. Det var väldigt generöst och uppskattat! Blir nog att röja lite i befintliga hotellbokningar denna helgen för maximalt nyttjande.

Prisa BC och dess schyssta, kunniga och kreativa medlemmar!
 
Toppen