Senaste nytt

Statusplaner 2023

2023 blir ett lugnt år, lite som ett mellanår känns det som med litet barn hemma.

Flyg:
*A

Blev LTG hos SAS i år! Skönt, men planerar ändå att hålla liv i EBD. Vet i tusan om det är värt det, men det är en bra känsla iaf då de flesta flygningarna går med SK.
OW
Cathay Silver, gjort totalt 1 revenueflygning med CX sen 2019. Statusmatchade och har fått behålla Silver sen pandemin. Jobbar på att blåsa iväg alla Asia Miles.
ScaryTeam
Enstaka flygningar som krediteras till Flying Blue, vet knappt varför.

Hotell:
Hilton Gold, kommer förfalla. Det är okej. Kommer försöka sikta på bra hotell de få resorna utomlands och njuta av att vara kedjefri.
Jobbar hårt med Nordic Choice för att bli LTG där och på sikt LTP!

Kort:
Här har vi rensat! :cool:
Gick in i 2022 med Amex Elite x 2, NCC MC, SAS MC Premium och Handelsbanken MC
Fimpatt bägge Amex Elite och Handelsbanken MC.
Kör nu vidare med ett Amex Premium, NCC MC och SAS MC Premium.
Får fundera vidare under 2023 vad jag ska göra med SAS MC Premium..

Och så Curve Legacy Black förstås! Så glad att jag hoppade på tidigt.
Riktigt bra med GBIT och Apple Pay!
Använder dessutom Curve plånboken fortfarande!
Tack @M.K !!!!

Tyvärr är det ganska klent med förmåner för Guld om man ska vara ärlig.
Jag bor en hel del via hotels och sällsynt med perks som är något att ha. En del fri drink on arrival och % vid bar/mat inköp men annars är det hyfsat kasst, kundtjänst är däremot helt olik för Guld.

Jag hade gärna sett en lite högre nivå som ´faktiskt gav lite fördelar..
Visa bifogad bild 137660
@Dawes
Kan instämma med ovan. Har varit guld i 3-4 år. Vid ett tillfälle har hotellet nämnt någon form av ”vip status”, i Cancun fick vi uppgradering ett snäpp. I övriga bokningar har jag fått exakt det som jag bokat, utan någon som helst kommentar om guld status. I något fall har jag fått procent på spa, men då har startpriset varit så högt att rabatten spelar ingen roll. Men då ingick rabatten i gold statusen.

Ibland står det att man får ett särskilt pris vid bokningar när man är gold. Misstänker att en enkel googling skulle ge samma pris, men dålig koll på om det stämmer.

Brukar variera mellan hotels och booking då de ganska ofta brukar skilja i pris för samma rum.

Så min erfarenhet är att förmånerna är sparsamma med gold, men någon annan kan givetvis ha andra erfarenheter. Dock gillar jag upplägget med dubbla nätter vid tillfällen och bonus vid 10 nätter, även om 10% rabatt diretkt via koder kanske skulle vara mer förmånligt.

Har haft 3 ärenden med kundtjänst som de löst med bravur. Om jag förstått det rätt finns det ett särskilt guld nummer att ringa vid problem. Ett ärende med booking, katastrofal hantering trots solklart case. Gick inte att ringa till dem, så där vinner hotels överlägset.

Min enda plan är att försöka nå SAS Guld på antal resor - jag flyger nästan ingenting längre i jobbet, men jag helgpendlar till Skåne två helger av tre för att ta hand om min sjuka far. Duppla flights-kampanjen nu dec-feb har varit gynnsam för detta.

Vad jag nu ska ha ett guldkort till, eftersom jag inte flyger utan åker båt mestadels...

Radisson har jag som så många andra övergett, hotellnättera tar jag på Hotels.com i stället, de jag kan boka själv. Ser ingen anledning att vara lojal där.

Vikingline: Vore kul om de hade en nivå som faktiskt betydde något, högsta nivån (Plus) "drabbas" jag av vare sig jag vill eller ej på jobbresorna.

Last edited:
Den enda statusen jag kommer försöka behålla är Marriott. Klart bästa hotellprogrammet för mig med både perks och möjligheten att spendera poäng.

BA blir som vanligt huvudprogrammet för flyg, men lär ramla ner till silver.

SAS ger jag upp, som utlandsvensk är man helt enkelt inte prioriterad. Har 5 år mot LTG och är Diamond men kommer ge upp.

FLYG

SAS

Nuläge: EBD
Kommer inte återkvalificera EBD.
Mål 2023: Kvalificera EBG. Bör gå på håret utan någon segment run eller hjälp från kreditkort. I slutet av mars har jag svaret.

HOTELL

Nordic Choice

Nuläge: Platinum.
Prioriterar alltid att bo på NC om det går. Nöjd med programmet, uppgraderingar och hotellen i stort. Resan mot LTG fortsätter.
Mål 2023: Åtminstone guld och det ska nog inte vara något problem med tanke på val av kort (se nedan).

Thon
Nuläge: Black (högsta nivån).
Kommer nog tappa Black under året med hög sannolikhet. Statusnivån spelar inte så stor roll för mig på mitt standardhotell, då dom i stort sett aldrig uppgraderar mig ändå. Senast fick jag nötter dock, det var trevligt. Bättre än mjölkchoklad som man fick tidigare. Har fått en del fina uppgraderingar på andra Thon-bokningar dock (då jag brännt poäng).
Mål 2023: Behålla någon slags status så jag får en vattenflaska i alla fall vid incheck.

KORT

Nordic Choice MC

Plan 2023: All in NCMC! Resan mot LTG fortsätter och att krydda vardagen och inhemska resor med bonusnätter (ofta uppgraderade) ger mig glädje i livet.

SAS MC (standard)
Plan 2023: Klippa kortet.
Har använt det tidigare uteslutande för att betala för SAS-biljetter men tycker att den kommande ökningen av kortavgiften känns omotiverad så jag kommer att avsluta kortet. SAS-bokningarna landar även dom på NCMC.

Kommer byta jobb i Februari och då jag har en tjänst med mycket resor så är det motorn i mitt poängsamlande. Så just nu står jag utan att kunna formulera en strategi, vilket ger mig lite myror i brallorna.

Ingen som råkat veta vilka avtal Coesia-koncernen kör med?

Flygprogram.
- Fortsatt SAS och eurobonus, jag reser förhållandevis lite och enbart för nöje så det är bara dumt att ge sig in i något annat. Jag har aldrig haft annan status än EBS och inte sett någon direkt mening med annat heller. Nu ligger jag plötsligt väldigt nära möjligheten att bli EBG och det kommer att utvärderas under året i samband med SAS MC Premium och utfallet där. Om det sker kommer ju den lilla poäng-j*vulen att viska "nu är det ju bara nio år kvar..." och sedan är cirkusen igång.

Hotelprogram.
Jag reser som sagt förhållandevis lite och tycker att mina försök att hålla mig till exempelvis Hilton tenderar att bli stolpe ut, antingen finns det inte på aktuell plats eller så ligger det helt fel.
För mig brukar prio landa i location, location, location.
Utöver de statusar som ges via Amex plat så är det BW, NC och Hotels.com där jag har någon form av status.

- BW verkar inte nedgradera i första taget så vi får se vad som händer med alla förlängningnar sen Covid, är Diamond select från en gammal status match, lägger ingen större energi här men gillar att poängen aldrig går ut och att det går att lösa in bonusnätter till fast pris.

- NC guld via en slump. Växlade lite coop-poäng i somras som tog mig över gränsen till guld. Tanken är att använda bonusnätter på Comfort arlanda då anslutning till SDL inte alltid finns samma dag. Kanske blir det att lösa in coop-poäng systematiskt för att nöta in ett LTG så småningom, känns inte som prio dock.

- Hotels.com blir gissningsvis melodin för 2023, främst i samband med ny period som börjar i juli med planen att nå guld därefter (silver idag). Lite nyfiken på vad det kan ge.

- Booking.com, aldrig använt men är nyfiken på alla konstigheter i programmet och funderar på att nå åtminstone nivå 2 innan ny period på Hotels.com börjar.

- Melia, det skrivs sällan om det och det faller ju egentligen under ovan "statusar som ges via Amex platinum" men förtjänar att nämnas. Jag tycker att det finns bra värde här på de tre 20% vouchers som ges varje år på guldnivån. Dessa kommer att nyttjas före Hilton/Radisson/Marriott ifall läget på hotellet är bra (som sagt, location). I år har jag även en uppgraderingsvoucher att nyttja som kom i samband med födelsedag.

Kreditkort.
Här är planen att invänta och se hur SAS MC premium och dess kampanjer kommer att fungera under våren.

- SAS Amex Elite, har precis uppgraderat till Elite igen efter ha kört Premium i dryga året. Lite planlös uppgradering om jag ska vara ärlig, mycket osäker framtid.

- SAS MC premium, känns väldigt intressant att se hur våren och intjäning emot status kommer att fungera. Kommer sannolikt att bli kvar oavsett utfall.

- Amex Platinum, fantastisk produkt som mer eller mindre betalat sig själv 2022. Jag kommer utvärdera detta på nytt vid brytdag för året (maj) då jag åker på den nya högre avgiften. Sker inga övriga drastiska försämringar kommer jag behålla det framöver.

- Curve X, kommer att behållas för Gbit i samband med kampanjer för SAS MC premium, kommer dessa kampanjer att bli avsevärt sämre är risken att det nedgraderas till gratisversionen igen (skriver jag utan att ha kollat om det är möjligt, men utgår från det).

Övrigt.
- Coop, jag kommer att fortsätta nöta inköp här och behålla en stadig backup för EB och NC enligt ovan. Bra att ha om man saknar en slatt för exempelvis högsta fly-premium eller bonusnätter i samband med övernattning på ARN. Detta är ju ingen status men kan vara en nyckel till att bibehålla eller skaffa sådan, mycket bra program helt enkelt!

FLYG

SAS

Nuvarande status: EBG
Mitt tjänsteresande nådde sin peak för några år sedan då jag kvalificerade mig till EBD 4 år i rad, men året före pandemin minskade resandet och jag nådde bara upp till EBG. Jag lyckades med det även i år, men jag bytte jobb i augusti där resandet är nästan obefintligt.

Mål 2023: Med bara ett år kvar till LTG känns det självklart att försöka nå EBG igen. Med obefintligt tjänsteresande så blir det hårt arbete, men det ska nog gå. :)

HOTELL

Accor

Nuvarande status: Silver
Som en logisk konsekvens av att tjänsteresandet nådde sin peak för några år sedan så lyckades jag även nå platina nivå på Accor. Hade då faktiskt ambitionen att nå Diamant, men de senaste åren så har statusen dalat och nu ligger jag bara på silvernivå.

Mål 2023: Med minskat resande så tror jag inte att jag kommer sträva efter någon särskild hotellstatus utan kommer nog istället att välja hotell utifrån specifika behov och önskemål vid varje enskild resa. En natt om året på ett Accor hotell räcker för att bonuspoängen inte ska förfalla, så det blir troligtvis mitt enda konkreta mål för Accor.

Best Western
Nuvarande status: Diamond Select
Fick nuvarande status vid en status match för flera år sedan och BW verkar inte bry sig om att nedgradera trots att jag inte bott hos dem särskilt mycket.

Mål 2023: Har inga särskilda mål med detta program.

KORT

SAS Amex Elit

Plan 2023: Detta kort får i huvudsak agera draghjälp mot EBG/LTG i år.

SAS MC
Plan 2023: Med de nya reglerna så blir det väl att lägga all min spend på det här kortet för att ge mig flera statuspoäng mot EBG/LTG.

@henke12 Bra plan, kul du är nöjd med Legacy. Jag använder också plånboken varje dag! Synd jag inte fick köpa en extra bara av någon av dem i tråden som tyckte £50 var för dyrt med plånbok och Legacy för alltid. :)

Min plast har nämligen lossnat på framsidan, löst det genom att flytta mitt Plat till reseplånboken i ständigt klara handbagaget hemma. Det kortet behövs ju inte längre till något utöver resdagar. Behålls iaf till nya loungen på ARN lanseras för ny utvärdering. Visst affektionsvärde så svårt säga upp trots allt, fick kämpa en del för att nå den jobbiga höga inkomstgränsen de hade tidigare, och har upplevt mycket roligt med kortet.

Jag har tydligen haft mer flyt än en del andra här med Hotels programmet. Ett tips är att boka “Vip” hotell om det passar. Faktiskt fått ett antal sviter de senaste åren.

Last edited:
Flyg

Har numera EBG av nästan en slump men vill gärna behålla den. Tyvärr gjorde jag ett misstag att uppgradera till Amex Elite för tidigt och 20k status trillade in precis innan årskiftet. Har en MR planerad i januari och hoppas att kratta ihop resterande av poäng innan slutet av mars för att inte förlora guld statusen. Det är nästan bara privata resor, lite svårt att motivera okynnesresor bara för status :)

Hotell

Har rest en del tidigare och lyckats matcha mig runt kan man säga. Eller har statusar från olika CC erbjudande, osv.
Återigen mycket få tjänsteresor nu så det är inte rimligt att bo 30+ nätter på samma kedja.

Hilton:
Har HHG, bodde en del nätter på Hilton i Canada i maj men var nästan besviken av hotellen. Bästa perk är frukosten som kommer försvinna så släpper jag detta.

Best Western
Diamond. Inte mycket som man får, men BW hotellen är nog trevliga och finns många här i Sverige. Hade flera bra upplevelse med familjen så kanske fortsätter bo hos dem bara för det.

Nordic Choice Guld
Eftersom jag bor mest med familjen jag upplever det svårt att hitta rum för vettiga pris. Kommer nog släppa detta om inte det blir flera tjänsteresor inom Norden.

Scandic Level 3
Fick status match nyss men jag är måttlig imponerad av deras standard. Blir det som det blir.

Radisson Premium
Detta hade varit bra att behålla, jan växla poäng till EB och vissa hotell har bra pris och oftast uppgradering pga status. Försöker behålla.

Kort

Amex Elite efter uppgradering. Triggar 1:a voucher och sen blir det byte till Premium igen. Jag har inte tillräckligt med spend.

SAS MC Premium. Jag kommer inte behålla den efter februari. I alla fall inte i år, jag kan inte ha mycket spend på detta bredvid amex. Får se om statusjagande blir annorlunda nästa.

Curve för GBIT och för att det är ett mycket bra produkt tycker jag.

Ska också överväga andra MC, t.ex Nordic Choice eller SJ som genererar poäng som jag kan använda för familjeresor.

Eftersom jag byter tjänst i mars det kan bli så att jag kommer ha utlägg och då kortmönstret kan ändras. Får se.

Överallt mål är 1 Amex voucher och maximera EB extrapoäng för en långresa i 2024.

Toppen