Senaste nytt

Statusplaner 2023

nordic choice - silver
Här är en hotellkedja jag faktiskt har som intention att vara lojal till i största möjliga mån. Vet inte när jag bodde på annat än nodic choice inom skandinavien, och är ganska nöjd med det! Några av mina kompisar tror att Stordalen är min största idol för att jag flera gånger föreslagit att vi ska bo på nordic choice, tycker det är ganska kul.
Tror att det skall till en kampanj med kvalificerande nätter som hamnar rätt i tid för att jag ska lyckas bli guld. Men om inte annat kommer jag fortsätta traggla tills jag kanske når lifetime guld!

Med mitt ganska låga antal årliga hotellnätter är jag glad för någon natt som kan betalas med poäng då och då. Skulle jag få en status som ger något vore det såklart uppskattat, men det är inte rimligt att spendera mer pengar för att uppnå det just nu.
Kanske kan vara värt att skaffa NC Mastercard som bla. ger 24 nätter mot status per år vid en transaktion på kortet per månad.

Har inga direkta planer direkt utan ser lite vad som kommer upp.

Flyg:
Redan SAS LTG sedan många år tillbaka, men tycker det är kul att hålla uppe EBD sedan dess start.
Troligtvis går jag på att förlänga GGL på BA.
Sneglar lite på LH och deras nya program och det skulle vara intressant att gå för HON något år, dock inte i år.

Hotell:
IHG Diamond Ambassador kommer jag nog att försöka behålla, även om programmet är urvattnat..
Övriga hotell blir de som passar bäst, kanske med en lutning till Hilton (är HHD som BA GGL).

Kort:
Vet ej, tittar lite på ett byte och skaffa ett med PP tillgång, dock är detta inte en hög prio.

Flyg:
SAS Silver och kommer behålla det pga SAS x2 kampanj.

Hotell:
Nordic Choice Guld och behöver bara 2 nätter till före 30/6 för att behålla det.
Booking Genius level 3 (inget jag strävat efter men uppnått iom att jag bokar där när jag är utanför Stordalen-sfären).

Kort:
Amex Premium
Nordic Choice Mastercard (används när Amex inte accepteras, på Nordic Choice samt under deras x2-månader).

Där har ni ngt att sträva efter :p

Lite som Ricci skrev - jag har inte heller några direkt planer utan ser hur året utvecklar sig. Så här går tankarna.

Hotell:
Nordic Choice, LTP. Kommer i huvudsak att boka award-nätter 2023. Har poäng som snart förfaller och det finns en del hotell med bra poäng-värde. Är lite försiktig med penga-bokningar (om inte någon exceptionell kampanj dyker upp). Tycker att en del hotell helt enkelt blivit för dyra mot vad de ger. Är också lite osäker kring vad "Strawberry" kommer att innebära för programmet. Inte för att jag har något handfast att vara orolig för, men det är ju tyvärr ett bra tillfälle att göra om sitt program när man gör om ägarstrukturen och affärsstrategin.

Hotels.com Guld - lite av en slump när jag styrde om nätter som skulle gått till Hilton (som inte hade räckt till där). Planen är att boka det mesta via Hotels under 2023.

Hilton - Hade en idé om att nå Platinum, men stannade på Guld. Inte haft bra flyt med uppgraderingar på Hilton, så planerar inget specielt med programmet under 2023 - om inte något spännande dyker upp.

Scandic, statuslös: Provade lite under 2022, en del hotell är riktigt bra, andra riktigt dåliga. Inget kul att vara statuslös så om hotels.com guld fungerar OK så lägger jag ner Scandic igen.

Flyg:
Finnair Platinum 14 år i rad - men det ser ut att ta slut under 2023. Dels problemet med deras destiantioner, dels smygförsämringar av programmet, servicen och biljett-typerna. T.o.m. att bränna poäng, vouchers och give-away cards ser ut att bli en utmaning.

Qatar Platinum, har fått det förlängt till 31/3 men har ingen plan för att förnya därefter. Min oneWorld strategi är lite i spillror pga Finnair och den skrotade "Asian strategy". Qatar däremot flyger till ställen jag vill åka, så jag ser framför mig att det som annars skulle hamna hos FInnair går till Qatar. Men även detta programmet är kraftigt försämrat. Kanske jag ska bry mig mindre om program, eftersom jag mest flyger premiumkabin ändå.

SAS Diamond (första året) - Vore kul att förnya men har inte gjort någon speciell plan för det. Beror lite på hur det går med OneWorld.

Aegean Guld (12 år i rad) - Lite knepigt att sitta med två Star Guld. Har inte riktigt klurat ut hur jag ska göra med det.

Kreditkort:
SAS MC Premium - Behåller tillsvidare. Har brytdatum samtidigt som prishöjningen, borde klara mig ett år till. Har ingen bauta-omsättning så jag tror att jag nivåpoäng inte blir den stora motivatorn för mig. Men tänker se hur det blir med diverse kampanjer under första delen av 2023 för att sedan utvärdera

Curve metall - Tecknade helår på erbjudande och satsar hårt på GBIT 2023.

Revolut - avslutade premium under 2022. Curve kommer att täcka in det mesta jag behöver men jag behåller bas kortet för ev större inköp i utlandet som slutförs på helg, så att jag kan växla i förväg.

Har i övrigt sagt upp rätt många kort, eftersom det började slå på mitt kreditbetyg. Tänker titta över kortleken mot slutet av året. Kan tänka mig att NC Mastercard kan bli aktuellt igen när jag kvalificerar för välkomsterbjudande och jag har hunnit bränna av en del av mitt poängsaldo. Jag har ju ingen användning för kvalificerande nätter så kortet är inte självskrivet. Men om det fortsätter med poäng-kampanjer och jag kan dra in hyfsat med poäng för ytterligare frinätter så är det inte fel.

Kan också tänka mig söka ett kort som ger lounger under andra halvåret, eftersom jag då troligen halkar ner på oneWorld sapphire.

Last edited:
Du får mer än gärna återkomma till hur du upplever att det funkar med hotels.com guld
Jepp, will do. Tror att det finns en tråd om detta någonstans.

På pappret ser programmet inget vidare ut. Man ska få lite olika förmåner på utvalda hotell, dvs man blir styrd mot vad man kan boka. Men som silver råkade jag boka ett av de ingående hotellen och vid incheckning sa de direkt "Ah, du är VIP hos Expedia, så här får du restaurangkupong", så det var ju inte fel.

Flyg: Resan mot LTG fortsätter med 2 AMEX Elit + MC Premium. Flyga är överskattat. Tror jag har 3 år kvar. Övriga bolag status ignoreras.

Hotell: Köpte IHG Ambassadeur (Platinum Elite) men i övrigt tunt på den fronten och ingen ljusning i sikte. Bonvoy Silver duger som dasspapper men inte mer. Skall försöka göra mig av med poängslattarna på Bonvoy och World of Hyatt detta år. Någon natt har jag trots allt. Inga nordiska kedjor alls då jag aldrig bor på hotell på hemmaplan. Blev av med Accor Gold för första gången på 5 år men det är bara att köpa ett Ibis Business card för 90€ så är det löst. Inte säkert jag gör det då jag har haft tveksamt värde av Accor Gold. Fick en gratis Cola och en öl nu senast på Novotel München flygplats och uppgraderingar på Banyan Tree Bangkok och Novotel Kievsksya på den tiden V. Putte sålde gas till Tyskland. Hmm… vi får se. Beror på om SAS 2-4-1 kundtjänst mystiskt skulle helt plötsligt bli Tallinn 2.0.

Kort: 2 AMEX SAS Elite + MC Premium + LH Mastercard Premium räcker just nu. Minst 100 000 M&M poäng räcker för ett sommaräventyr i Business någonstans i Europa för två. En och annan EB-poäng skramlas in också.

Flyg: Resan mot LTG fortsätter med 2 AMEX Elit + MC Premium. Flyga är överskattat. Tror jag har 3 år kvar. Övriga bolag status ignoreras.

Hotell: Köpte IHG Ambassadeur (Platinum Elite) men i övrigt tunt på den fronten och ingen ljusning i sikte. Bonvoy Silver duger som dasspapper men inte mer. Skall försöka göra mig av med poängslattarna på Bonvoy och World of Hyatt detta år. Någon natt har jag trots allt. Inga nordiska kedjor alls då jag aldrig bor på hotell på hemmaplan. Blev av med Accor Gold för första gången på 5 år men det är bara att köpa ett Ibis Business card för 90€ så är det löst. Inte säkert jag gör det då jag har haft tveksamt värde av Accor Gold. Fick en gratis Cola och en öl nu senast på Novotel München flygplats och uppgraderingar på Banyan Tree Bangkok och Novotel Kievsksya på den tiden V. Putte sålde gas till Tyskland. Hmm… vi får se. Beror på om SAS 2-4-1 kundtjänst mystiskt skulle helt plötsligt bli Tallinn 2.0.

Kort: 2 AMEX SAS Elite + MC Premium + LH Mastercard Premium räcker just nu. Minst 100 000 M&M poäng räcker för ett sommaräventyr i Business någonstans i Europa för två. En och annan EB-poäng skramlas in också.
2xAmex Elit? Har läst att det går och att det inte går. Men du kör det och får då 40 000p poäng mot status?

2xAmex Elit? Har läst att det går och att det inte går. Men du kör det och får då 40 000p poäng mot status?
Jepp, det går för oss som skaffade debitkortet och senare skaffade kreditkortet när det släpptes och behöll debetkortet. Idag kan du inte ansöka om debetkortet. Hade 3 SAS AMEX kort ett tag. 2 Elite och 1 Premium. Tror det var sommaren 2019. Debetkortet kostar dock 6000/år så AMEX gör vad de kan för att få oss att byta alt. stänga kortet. Sedan kom MC Premium och vips så behövde du inte flyga längre för att behålla Guld. Givetvis kan värdet av guld ifrågasättas om man inte flyger men om man snart är LTG så (länge SAS finns).

Du får mer än gärna återkomma till hur du upplever att det funkar med hotels.com guld
Tyvärr är det ganska klent med förmåner för Guld om man ska vara ärlig.
Jag bor en hel del via hotels och sällsynt med perks som är något att ha. En del fri drink on arrival och % vid bar/mat inköp men annars är det hyfsat kasst, kundtjänst är däremot helt olik för Guld.

Jag hade gärna sett en lite högre nivå som ´faktiskt gav lite fördelar..
Screenshot 2023-01-07 at 16.58.58.png

Toppen