Lite som Ricci skrev - jag har inte heller några direkt planer utan ser hur året utvecklar sig. Så här går tankarna.
Hotell:
Nordic Choice, LTP. Kommer i huvudsak att boka award-nätter 2023. Har poäng som snart förfaller och det finns en del hotell med bra poäng-värde. Är lite försiktig med penga-bokningar (om inte någon exceptionell kampanj dyker upp). Tycker att en del hotell helt enkelt blivit för dyra mot vad de ger. Är också lite osäker kring vad "Strawberry" kommer att innebära för programmet. Inte för att jag har något handfast att vara orolig för, men det är ju tyvärr ett bra tillfälle att göra om sitt program när man gör om ägarstrukturen och affärsstrategin.
Hotels.com Guld - lite av en slump när jag styrde om nätter som skulle gått till Hilton (som inte hade räckt till där). Planen är att boka det mesta via Hotels under 2023.
Hilton - Hade en idé om att nå Platinum, men stannade på Guld. Inte haft bra flyt med uppgraderingar på Hilton, så planerar inget specielt med programmet under 2023 - om inte något spännande dyker upp.
Scandic, statuslös: Provade lite under 2022, en del hotell är riktigt bra, andra riktigt dåliga. Inget kul att vara statuslös så om hotels.com guld fungerar OK så lägger jag ner Scandic igen.
Flyg:
Finnair Platinum 14 år i rad - men det ser ut att ta slut under 2023. Dels problemet med deras destiantioner, dels smygförsämringar av programmet, servicen och biljett-typerna. T.o.m. att bränna poäng, vouchers och give-away cards ser ut att bli en utmaning.
Qatar Platinum, har fått det förlängt till 31/3 men har ingen plan för att förnya därefter. Min oneWorld strategi är lite i spillror pga Finnair och den skrotade "Asian strategy". Qatar däremot flyger till ställen jag vill åka, så jag ser framför mig att det som annars skulle hamna hos FInnair går till Qatar. Men även detta programmet är kraftigt försämrat. Kanske jag ska bry mig mindre om program, eftersom jag mest flyger premiumkabin ändå.
SAS Diamond (första året) - Vore kul att förnya men har inte gjort någon speciell plan för det. Beror lite på hur det går med OneWorld.
Aegean Guld (12 år i rad) - Lite knepigt att sitta med två Star Guld. Har inte riktigt klurat ut hur jag ska göra med det.
Kreditkort:
SAS MC Premium - Behåller tillsvidare. Har brytdatum samtidigt som prishöjningen, borde klara mig ett år till. Har ingen bauta-omsättning så jag tror att jag nivåpoäng inte blir den stora motivatorn för mig. Men tänker se hur det blir med diverse kampanjer under första delen av 2023 för att sedan utvärdera
Curve metall - Tecknade helår på erbjudande och satsar hårt på GBIT 2023.
Revolut - avslutade premium under 2022. Curve kommer att täcka in det mesta jag behöver men jag behåller bas kortet för ev större inköp i utlandet som slutförs på helg, så att jag kan växla i förväg.
Har i övrigt sagt upp rätt många kort, eftersom det började slå på mitt kreditbetyg. Tänker titta över kortleken mot slutet av året. Kan tänka mig att NC Mastercard kan bli aktuellt igen när jag kvalificerar för välkomsterbjudande och jag har hunnit bränna av en del av mitt poängsaldo. Jag har ju ingen användning för kvalificerande nätter så kortet är inte självskrivet. Men om det fortsätter med poäng-kampanjer och jag kan dra in hyfsat med poäng för ytterligare frinätter så är det inte fel.
Kan också tänka mig söka ett kort som ger lounger under andra halvåret, eftersom jag då troligen halkar ner på oneWorld sapphire.