Senaste nytt

Statusplaner 2023

Valley

Medlem
God afton! Är det ngn som lyckats statusmatcha till BW från Radisson Gold (som erhållits gm Amex Plat) ?
Nu var det länge sedan, men jag tror jag matchade med "gamla" Marriott mot BW som gav mig Diamond som sedan, hur det nu gick till, blev Diamond Select.
Får vi se hur det blir vid nästa brytpunkt nu när jag gjort slut på alla mina poäng under 2022
 

hco

Medlem
Då har vi stängt Q1 och tar en titt på hur det går.

SAS
Nuläge: EBD
Kommer inte återkvalificera EBD.
Mål 2023: Kvalificera EBG. Bör gå på håret utan någon segment run eller hjälp från kreditkort. I slutet av mars har jag svaret.
Som planerat. Har trillat ner från EBD (inne i grace) men säkrade EBG på segment. Check på den.

Nordic Choice
Nuläge: Platinum.
Prioriterar alltid att bo på NC om det går. Nöjd med programmet, uppgraderingar och hotellen i stort. Resan mot LTG fortsätter.
Mål 2023: Åtminstone guld och det ska nog inte vara något problem med tanke på val av kort (se nedan).
Guld är lugnt, check på den. Chans på Plat? Ja, vi får se. Är X% in i min medlemsperiod och har nått X% av poäng för Plat, hehe.
 

LPC123

Medlem
Hotel har jag just nu för lite nätter för att nå upp över level 3 på Scandic så det får bli att behålla den medans frugan har Guld på Hotels.com så alla utomlandsresor bokar hon med sitt konto.

Flyg ska jag fortsätta resan mot LTG och behålla guld i ytterligare 4 år så får vi se hur länge LTG gäller framåt ;)

Vad gäller kreditkort så är tanken att plocka hem 1 voucher på AMEX Elite och där efter flytta all spend till SAS MC och se hur mycket statuspoäng man kan ta in den vägen?

I stora drag min plan för 2023
Ja då var guldet klart för i år och på halva kvaltiden. 6e året nu till LTG. Nu när halva poäng intjäningen är över på SAS Mastercard så blir all spend på Amex eftersom det nästan varit helt vilande under kampanjen på MCD. Kommer inte klara av att ta mig upp till Diamond så ingen idé att lägga mer spend på MCD. Ska dra in dom vouchers som går på Amex.
 

JacobGBG

Medlem
Guld är avklarat för detta räkenskapsår(går till September).

Nu är det frågan om Diamond och ca 40k poäng till.

Om två veckor har jag en TATL med AC/LH (t/r), hur mycket skulle det vara värt att buda på en upgrade för att få +50-100% poäng?
 
  • Gilla
Reactions: hco

Hafermann

Medlem
Upptäckte denna tråd nyss. Kul!

Så här tänker jag.

Eurobonus.
Har hunnit dra in guldet för i år och har 30K kvar för att behålla EBD. Med lång tid kvar känns det rimligt att det lyckas.

Flying Blue
Två flighter kvar för att återkvalificera till Gold. Dessa är redan bokade, så känns bra att behålla statusen. 4e året nu som Gold. Jag flyger AF och KLM en hel del, men för lite för att sikta högre, då majoriteten av mina resor kräver Star A-bolagen.

Finnair Plus
Det mesta talar för nedgradering från guld till silver efter detta intjäningsår. Synd, men ok med tanke på att jag flyger betydligt färre OWflighter i år än tidigare.

Hilton Honors
Förhoppningsvis kan jag behålla Diamond. Men kommer bli på gränsen. Hade egentligen planer på att nöja mig med Gold och lägga över fler nätter på Hotels, men deras devalvering av bonusnätter avskräcker.

Bonvoy
Kommer sannolikt kunna behålla guldstatus

Kort
Ändrar som vanligt mixen efter hand, beroende på behov och mest nytta.
 

nissefalk

Medlem
Den enda plan jag har för 2023 är att flyga ihop ett BA Guld kort, bokat 2 resor som skall fixa detta, en till San Francisco och en till Honolulu, känns som om det är sista gången jag kommer ha BA guld då de verkar vara på väg till att ändra sitt system från miles flown till spend, har i alla fall för mig att jag läste det så ta mig inte på orden.

Eurobonus behålla Guld kommer nog inte upp i Diamant

Med tillgång till kredit kort i USA så är jag Guld med Hilton, Guld med Marriott och Platinum med IHG, nedgraderade faktiskt mitt AMX Hilton kort så bara guld nu efter att ha varit Diamant i 8 år....
 

Tomas E

Medlem
Den enda plan jag har för 2023 är att flyga ihop ett BA Guld kort, bokat 2 resor som skall fixa detta, en till San Francisco och en till Honolulu, känns som om det är sista gången jag kommer ha BA guld då de verkar vara på väg till att ändra sitt system från miles flown till spend, har i alla fall för mig att jag läste det så ta mig inte på orden.
Iberias Avios-intjäning har nyligen ändrats till spend-baserad och i samband med det påstods att IAG-systerbolaget BA (snart?) skulle göra samma sak. Statusintjäningen hos IB är dock oförändrad, och bygger på elite points (IBs version av TP) med samma tilldelning som tidigare. Så det finns nog ingen anledning att tro att statusintjäningen hos BA ändras. Så IBs genomförda förändring är bara "halvamerikansk".
 
Upptäckte denna tråd nyss. Kul!
...
Samma, så fortsätter på tråden!

Hotell:
- Endast Hotels.com.
Ingen större fokus iom knappt något jobbresande.

Flyg:
- SAS EBG med intjäningsperiod (Mar - Feb). Första året med EBG, så får se hur mycket gott den kommer bidra med. Har en Biz-resa till i sommar där jag kommer får in ca ~10-11k statuspoäng.

Kort:
- SAS Amex Elite:
20.000 status + 2 vouchers uppnås troligtvis. Spend hittills på 175k.
- SAS MC Premium: Spend hittills på 130k med 30k poäng (~15k status). Gamla systemet passade nog mig bättre, men första kampanjerna hjälpte en hel del.
- Curve Standard: Gratis-versionen. Kände på senaste kampanjen att jag inte behöver GBIT så mycket, räckte med att planera köp. FX-rates är dock bra vid resor.
- Revolut Standard: Används främst för utlandsresor
 
Min situation och plan för närvarande:
Flyg
SAS
Diamant klart och brytpunkt februari..
Lite trist för jag hade som ambition att enbart flyga in ett guld men..

FB
Kämpar på för att förnya mitt FB Ultimate men den kan nog bli lite tufft men får se hur det går.
Hoppas på mindre USA7AU resor så jag kan flyga FB utan att betala fantasipriser.

SQ
Har Guld hos dem men inget jag tänker underhålla.


Hotel
NCH
Liftetime Platinum men fortsätter bo hos dem i norden då jag saknar vettigt alternativ tyvärr. Inte realiserat min plan om att boka dem via hotels. Oklart varför.

Hotels
Fortsätter boka via dem utanför Norden i brist på bättre alternativ.
Får se hur det blir framgent med Expedia giftermålet.
Lite lustigt dock, kikade idag på hur många rewards nätter jag löst in. 67st.
Det är ganska mycket pengar om man ska vara krass i kick back så rätt bra tycker jag nog.

Hotell övriga
Tyvärr passa rinte mitt resemönster in på de stora hotellkedjorna utanför USA så har valt bort dessa.
Skulle iofs gärna ha platinum på Hilton, då hade jag bokat dessa hotell direkt istället för via hotels.

Hyrbil
Hertz
Är idag PLatinum på Hertz.
Detta är fan grejen.
Vid hyra så mailar jag kontoret där jag bokat hyra, lite trist att man ska behöva göra det men ok, och ber att de antingen hämtar mig vid terminal eller lämnar bilen vid hotellet om jag sover över på flygplatsen.
Funkar skitbra om man bara får tag i kontoret.
Lite oklart om Platinum är en livslång perk eller om den kommer med FB Ultime och försvinner med densamma...

Avis
Har vad som nu är deras högsta nivå exklusive invite only och tänker inte hyra en bil hos dem så länge som jag är platinum på Hertz.

Sixt
Se ovan.
 

Combo

Medlem
Mycket bra tråd som fick mig mig att tänka till och börja planera mer för att få bättre kickback från mitt resande.

SAS EuroBonus - Diamond (okt-sep)
Har för mig högst prioritet. Blev diamond förra året tack vare alla kampanjer + en milage run. I år är guldet klart och med lite ansträngning kommer jag kunna behålla diamond tack vare någon enstaka flygning under kampanjen + ändringarna i SAS MasterCards poängintjäning. Detta får bli sista året som diamond, räcker gott med guld för mig(tror jag kommit halvvägs mot LTG).

Nordic Choice - platinum (sep - aug)
Har mestadels övernattningar i Sverige, så NC är ett självklart val för mig(men det hade inte skadat om de växte och fanns tillgängliga i fler länder, tex. Danmark,Finland, norra Europa). Bytte till NC under pandemin och märkte hur lätt det var att uppnå platinum med alla kampanjer. Årets platinumnivå är klar sedan en tid tillbaks. Långt kvar till LTG och LTP.

Radisson - VIP
Denna tråd(+BC) fick mig att acceptera fakta och kommer lämna detta sjunkande skepp(synd då jag gillar hotellen). Jag kommer fortsätta bo på några favorithotell så länge jag är VIP(vilket verkar bli ett tag ;)).

Hotels.com - gold
Trots (eventuella) kommande förändringar, till det sämre, kör jag på och kommer använda Hotels.com som hotellprogram nr.2 ända fram till försämringen införs. Att man kan ta ut frinätter i stort sett vart man än ska värderar jag högt!

Best Western - Diamond Select
Använder detta som mitt tredje hotellprogram. Och statusen verkar gälla tillsvidare. Uppgraderingar och restaurangvoucher funkar bra. Finns några helt ok hotell bland alla sunkiga.

Kreditkort
SAS Amex Elite
Ett självklart val. För statuspoängen samt 2st 2-4-1.

SAS MasterCard Premium
Kommer troligtvis få något fler statuspoäng med det nya systemet, framförallt om de även framöver fortsätter med helger med dubbla poäng. Även fly premium är ett plus.

Eurocard
Endast för att jag och frugan ska få var sitt Lounkekey.

NC MasterCard
För att vara säker på platinum ifall poängen inte skulle räcka till.

Curve X
För köp utomlands till bra valutakurs samt gbit. X är en lagom nivå för mig.


Revolut
Har en del pengar kvar på kortet. Används för köp i utländsk valutaut samt enstaka köp med curve för att gbit. Avslutas när det ät tomt på kontot!
 
Toppen