Senaste nytt

SKARPT LÄGE - Nekad ombordstigning - fast i Krabi

ZZZebra

Medlem
Tack för fortsatt bra idéer. Jag vaknar här mitt i natten i Krabi med tanken att Malaysian flyger visserligen direkt till KUL men det blir ju lite friktion i att dom är i annan allians än min *A award retur med Turkish från KUL.

Borde inte framgångsfaktorn gå upp betydligt om jag bokar en HKT-BKK-KUL Samma dag med Thai istället?

Returflyget från KUL är turligt nog sent 23:50 den 11:e Jan så jag har en del marginaler under dagen...

Det ena utesluter inte det andra. Köp biljetter som är fullt flexibla med båda/flera alternativ.

Om jag antar att du har Star Gold-status så kan det förmodligen vara en fördel vid incheckningen och att incheckningsagenten kan göra lite extra. Har du status även i OneWorld så är ju det lika för båda alternativen.

Till syvende och sist kommer det nog vara agentens humör som avgör om de tillåter det eller inte. Men de brukar ha mindre stress vid business/gold-incheckningen och det kan nog vara en fördel.
 

JacobGBG

Medlem
Det ena utesluter inte det andra. Köp biljetter som är fullt flexibla med båda/flera alternativ.

Om jag antar att du har Star Gold-status så kan det förmodligen vara en fördel vid incheckningen och att incheckningsagenten kan göra lite extra. Har du status även i OneWorld så är ju det lika för båda alternativen.

Till syvende och sist kommer det nog vara agentens humör som avgör om de tillåter det eller inte. Men de brukar ha mindre stress vid business/gold-incheckningen och det kan nog vara en fördel.
Är EBG/*A Gold men inget status i OW. Verkar som en till full flex biljett får bokas för ytterligare ett scenario. Har verkligen litat på att bolagens "flex" är flex fram till avresa en så länge. Kanske dags att läsa lite fare regler.

Någon med EF som skulle kunna vara behjälplig med att kolla HFLOWTH fare basis på MH flighten? Kan ej hitta motsvarande för Sq/LH flighten hem om allt skiter men den är premium eco klass B.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Någon med EF som skulle kunna vara behjälplig med att kolla HFLOWTH fare basis på MH flighten? Kan ej hitta motsvarande för Sq/LH flighten hem om allt skiter men den är premium eco klass B.
Vet inte riktigt vilken MH flight du menade, men hittade samma fare basis i alla fall på en MH flight.

Rules
Search:Departing HKT on 01/11/23 for KUL
Fare basis code HFLOWTH
Flying MH
Routing via Eastern Hemisphere

Rule CategoryRule Text
RULE APPLICATION AND OTHER CONDITIONS NOTE - THE FOLLOWING TEXT IS INFORMATIONAL AND NOT
VALIDATED FOR AUTOPRICING.
TH HFF NMF WORLDWIDE
APPLICATION
CLASS OF SERVICE
THESE FARES APPLY FOR ECONOMY CLASS SERVICE.
TYPES OF TRANSPORTATION
THIS RULE GOVERNS ONE-WAY AND ROUND-TRIP FARES.
FARES GOVERNED BY THIS RULE CAN BE USED TO CREATE
ONE-WAY/ROUND-TRIP/CIRCLE-TRIP/OPEN-JAW/SINGLE
OPEN-JAW/DOUBLE OPEN-JAW JOURNEYS.
CAPACITY LIMITATIONS
THE CARRIER SHALL LIMIT THE NUMBER OF PASSENGERS
CARRIED ON ANY ONE FLIGHT AT FARES GOVERNED BY
THIS RULE AND SUCH FARES WILL NOT NECESSARILY BE
AVAILABLE ON ALL FLIGHTS. THE NUMBER OF SEATS,
WHICH THE CARRIER SHALL MAKE AVAILABLE ON A GIVEN
FLIGHT, WILL BE DETERMINED BY THE CARRIERS BEST
JUDGEMENT.
ENRICH AWARD TRAVEL REDEMPTION TICKETS
MILES REQUIRED FOR REDEMPTION IS BASED ON FARES
AND VERY ACCORDING TO FLIGHT AND SEAT
AVAILABILITY PASSENGER DEMAND AD SEASONALITY.
MEMBER WILL NOT EARN MILES FOR THE CASH VALUE
PAID ON THE MILES AND CASH AWARD TRAVEL
REDEMPTION.
FARE CONDITION APPLY BUT MILES REDEEMED FOR AN
AWARD TRAVEL IS NOT REFUNDABLE.
MILES USED FOR ALL ECONOMY CLASS-S/N/Q/O/G AND
BUSINESS CLASS -Z TICKETS ON PROMOTIONAL/SPECIAL
REVENUE FARES ARE NOT ELIGIBLE FOR REDEMPTION
UPGRADE AWARD TRAVEL.
BELOW ARE NOT AVAILABLE TO BE BOOKED IN MILES.
FARES WITH BOOKING CLASSES Q/O/G/Z.
CODESHARE FLIGHTS AND MASWINGS FLIGHTS
OPERATED WITH DHT AIRCRAFT.
ANCILLARIES
GOODS AND SERVICES TAX MAY APPLY ON FARE FEE
SURCHARGES AND RELEVANT TAXES
ENRICH PROGRAM TERM AND CONDITIONS APPLY LINK TO
T AND C IN MH.COM WEBSITE.
OTHER CONDITIONS
PROPOSED DISCLAIMER - SUBJECT MAB LEGAL APPROVAL-
PLEASE NOTE THAT TICKETS PAID WITH MILES ARE
DEEMED TO BE MALAYSIA AIRLINES AWARD FLIGHT AND
MEMBER WILL NOT EARN ANY MILES FOR THE FARE WHICH
CASH VALUE HAD BEEN PAID. MILES WHICH HAVE BEEN
USED TO REDEEM ARE STRICTLY NON-REFUNDABLE.
TAXES INCLUDING GST FEE AND CARRIER CHARGES FOR
AWARD FLIGHT MUST BE PAID BY THE MEMBER IN
CASH/CREDIT CARD AT THE TIME OF TICKET ISSUANCE
TICKETING OR DEPARTURE. THE FARE CONDITIONS AND
ENRICH PROGRAM TERMS AND CONDITIONS SHALL APPLY.
LINK TO RELEVANT MH.COM ENRICH AWARD T AND C PAGE.
ELIGIBILITY NO ELIGIBILITY REQUIREMENTS APPLY.
DAY/TIME NO DAY/TIME TRAVEL RESTRICTIONS APPLY.
SEASONALITY NO SEASONAL TRAVEL RESTRICTIONS APPLY.
FLIGHT APPLICATION THE PRICING UNIT MUST INCLUDE TRAVEL ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
ANY MH FLIGHT OPERATED BY MH
ANY UK FLIGHT OPERATED BY UK
ANY AI FLIGHT OPERATED BY AI
ANY TG FLIGHT OPERATED BY TG
ANY EY FLIGHT OPERATED BY EY
ANY PG FLIGHT OPERATED BY PG
ANY VN FLIGHT OPERATED BY VN
ANY PR FLIGHT OPERATED BY PR
ANY GA FLIGHT OPERATED BY GA
ANY CA FLIGHT OPERATED BY CA
ANY CZ FLIGHT OPERATED BY CZ
ANY OZ FLIGHT OPERATED BY OZ
ANY EI FLIGHT OPERATED BY EI
ANY SV FLIGHT OPERATED BY SV
ANY ET FLIGHT OPERATED BY ET
ANY JL FLIGHT OPERATED BY JL
ANY NU FLIGHT OPERATED BY NU
ANY MH FLIGHT OPERATED BY KL
ANY TK FLIGHT OPERATED BY TK
ANY BA FLIGHT OPERATED BY BA
ANY IB FLIGHT OPERATED BY IB
ANY AY FLIGHT OPERATED BY AY
ANY JQ FLIGHT OPERATED BY JQ
ANY NZ FLIGHT OPERATED BY NZ
ANY KA FLIGHT OPERATED BY KA
ANY QF FLIGHT OPERATED BY QF
FOR OUTBOUND AND/OR INBOUND TRAVEL.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
CODESHARE PERMITTED BUT ONE JOURNEY MUST BE ON MH
OPERATED FLIGHT
ADVANCE RESERVATIONS/TICKETING CONFIRMED RESERVATIONS ARE REQUIRED FOR ALL SECTORS.
MINIMUM STAY NO MINIMUM STAY REQUIREMENTS APPLY.
MAXIMUM STAY NO MAXIMUM STAY REQUIREMENTS APPLY.
STOPOVERS UNLIMITED FREE STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT
IN KUL.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
STPC NOT APPLICABLE
TRANSFERS UNLIMITED TRANSFERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT.
FARE BREAK AND EMBEDDED SURFACE SECTORS PERMITTED ON
THE FARE COMPONENT.
COMBINATIONS SINGLE/DOUBLE OPEN JAWS/ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS NOT
PERMITTED.
END-ON-END PERMITTED. VALIDATE ALL FARE COMPONENTS.
SIDE TRIPS PERMITTED WITH NO RESTRICTIONS. TRAVEL
MUST BE VIA POINT OF COMBINATION.
BLACKOUT DATES NO BLACKOUT DATES APPLY.
SURCHARGES THE PROVISIONS BELOW APPLY ONLY AS FOLLOWS -
TICKETS MUST BE ISSUED ON THE STOCK OF MH WHEN AND ARE
SOLD IN THAILAND.
OUTBOUND -
PEAK SURCHARGE OF USD 30.00 WILL BE ADDED TO THE
APPLICABLE FARE PER ANY PASSENGER FROM 11APR20
THROUGH 19APR20.
AND -
MISCELLANEOUS/OTHER SURCHARGE OF USD 200.00 PER
DIRECTION WILL BE ADDED TO THE APPLICABLE FARE PER
ANY PASSENGER IF THE FARE COMPONENT INCLUDES
TRAVEL ON ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
MH FLIGHTS 5200 THROUGH 5999.
THE PROVISIONS BELOW APPLY ONLY AS FOLLOWS -
TICKETS MUST BE ISSUED ON THE STOCK OF MH WHEN AND ARE
SOLD IN AREA 1/AREA 2/AREA 3.
OUTBOUND -
PEAK SURCHARGE OF USD 30.00 WILL BE ADDED TO THE
APPLICABLE FARE PER ANY PASSENGER FROM 11APR20
THROUGH 19APR20.
AND -
MISCELLANEOUS/OTHER SURCHARGE OF USD 200.00 PER
DIRECTION WILL BE ADDED TO THE APPLICABLE FARE PER
ANY PASSENGER IF THE FARE COMPONENT INCLUDES
TRAVEL ON ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
MH FLIGHTS 5200 THROUGH 5999.
AND - MISCELLANEOUS/OTHER SURCHARGE OF USD 10.00
PER DIRECTION WILL BE ADDED TO THE APPLICABLE
FARE PER ANY PASSENGER.
OTHERWISE
MISCELLANEOUS/OTHER SURCHARGE OF 12 PERCENT OF THE
FARE PER DIRECTION WILL BE ADDED TO THE APPLICABLE
FARE PER ANY PASSENGER.
ACCOMPANIED TRAVEL ACCOMPANIED TRAVEL NOT REQUIRED.
TRAVEL RESTRICTIONS VALID FOR TRAVEL COMMENCING ON/AFTER 13APR22.
SALES RESTRICTIONS FOOTNOTE RULE
TICKETS MUST BE ISSUED ON/AFTER 13APR22.

FARE RULE
TICKETS MUST BE ISSUED ON THE STOCK OF MH.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
SALEABLE WORLDWIDE
OR - TICKETS MUST BE ISSUED ON THE STOCK OF MH OR HR.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
SALEABLE WORLDWIDE
OR - TICKETS MUST BE ISSUED ON THE STOCK OF MH OR GP.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
SALEABLE WORLDWIDE
PENALTIES CHANGES

ANY TIME
CHANGES PERMITTED FOR REISSUE.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
FOC FOR CHANGE/REISSUE
--------------------------------------------------
REROUTE -
DIFFERENCE IN FARE PLUS CHANGE PENALTY AS PER
ABOVE.
RESIDUAL BALANCE VALUE TO BE CONVERTED INTO EMD
FOR FURTHER TRANSPORTATION
-------------------------------------------------
GO SHOW - ALLOWED AT FOC FOR TRAVEL ON EARLIER
FLIGHTS ON THE SAME DATE OF DEPARTURE. IF TICKET
IS BEING CANCELLED DUE TO VISA REJECTION
FULL REFUND PERMITTED.
DOCUMENTARY EVIDENCE TO BE
SUBMITTED. ADMIN PENALTIES APPLIES
----------------------------------------------
IF TICKET IS BEING CANCELLED DUE TO VISA
REJECTION BY EMBASSY FULL REFUND PERMITTED.
DOCUMENTARY EVIDENCE TO BE SUBMITTED. ADMIN
PENALTY OF USD50 APPLIES

CANCELLATIONS

ANY TIME
CANCELLATIONS PERMITTED FOR CANCEL/REFUND.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
FOC FOR CANCEL/REFUND
------------------------
FULLY UNUTILIZED TICKETS - FOC FOR CANCEL/REFUND
PARTIALLY UNUTILIZED TICKETS -FOC FOR
CANCEL/REFUND

ANY TIME
CHARGE USD 70.00 FOR NO-SHOW.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
NOSHOW PENALTY CHARGE USD70 FOR NO-SHOW.
ABOVE CHARGE WILL APPLY PER DOCUMENT
NOSHOW PENALTY APPLY AFTER FLIGHT DEPARTED BASED
ON SCHEDULED TIME DEPARTURE
-------------------------------------------------
FOR TICKET REISSUANCE/CHANGES -NO SHOW FEE WITH
CHANGE FEE PLUS ANY FARE DIFFERENCE WILL APPLY
FOR TICKET CANCELLATIONS -
NO SHOW PENALTY CHARGES PLUS CANCELLATION
PENALTY CHARGES WILL APPLY.
--------------------------------------------------
CHILD PASSENGER AND INFANT OCCUPYING A
SEAT PAYS ADULT PENALTY. INFANTS NOT OCCUPYING A
SEAT PAY 10PCT OF ADULT PENALTY
-----
EMD FOR FURTHER TRANSPORTATION IS TO BE USED AS
PART PAYMENT ONLY ON MH APPLICABLE FARES ONLY
HIP/MILEAGE EXCEPTIONS THE HIGHER INTERMEDIATE POINT RULE DOES NOT APPLY FOR
STOPOVERS.
TICKET ENDORSEMENTS THE ORIGINAL AND THE REISSUED TICKET MUST BE ANNOTATED
- NONEND-SUBJ TO PENALTY - IN THE ENDORSEMENT BOX.
CHILDREN DISCOUNTS CNN/ACCOMPANIED CHILD PSGR 2-11 - CHARGE 75 PERCENT OF
THE FARE.
TICKETING CODE - BASE FARE CODE PLUS CH.
OR - UNN/UNACCOMPANIED CHILD PSGR 5-11 - CHARGE 100
PERCENT OF THE FARE.
TICKETING CODE - BASE FARE CODE PLUS CH.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
UNACCOMPANIED CHILD UNDER 5 YEARS OF AGE WILL NOT
BE ACCEPTED FOR CARRIAGE.
OR - INF/INFANT WITHOUT A SEAT PSGR UNDER 2 - CHARGE 10
PERCENT OF THE FARE.
TICKETING CODE - BASE FARE CODE PLUS IN.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
INFANT PASSENGER WHO TURNS TWO YEARS OLD
DURING PART OF THEIR TRAVEL MUST OCCUPY
AN INDIVIDUAL SEAT AND PURCHASE A CHILD TICKET.
OR - INS/INFANT WITH A SEAT PSGR UNDER 2 - CHARGE 75
PERCENT OF THE FARE.
TICKETING CODE - BASE FARE CODE PLUS CH.
TOUR CONDUCTOR DISCOUNTS NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
DISCOUNTS APPLY. INFORMATION IS NOT AVAILABLE
AT THIS TIME...CONTACT CARRIER FOR DETAILS.
AGENT DISCOUNTS NO DISCOUNTS FOR SALE AGENTS.
ALL OTHER DISCOUNTS NO DISCOUNTS FOR OTHERS.
MISCELLANEOUS PROVISIONS THIS FARE MUST NOT BE USED AS THROUGH FARE WITH A
DIFFERENTIAL AND/OR TO CALCULATE DIFFERENTIAL.
FARE BY RULE NOT APPLICABLE.
GROUPS NO GROUP PROVISIONS APPLY.
TOURS NO TOUR PROVISIONS APPLY.
VISIT ANOTHER COUNTRY NO VISIT ANOTHER COUNTRY PROVISIONS APPLY.
DEPOSITS NO DEPOSIT PROVISIONS APPLY.
VOLUNTARY REFUNDS CHECK CATEGORY 16 OR CONTACT CARRIER FOR DETAILS.
NEGOTIATED FARES NOT APPLICABLE.
INTERNATIONAL CONSTRUCTION NOT A CONSTRUCTED FARE
 

JacobGBG

Medlem
Tack Palmen, svart på vitt att cancelation är tillåten med refund "anytime".

Ser att jag inte fått något bekräftelse mail från LH om backup returfligthen HKT-Sin-MUC-Got men den står som confirmed när jag slår upp den på lufthansas sida. Så det får bli ytterligare ett samtal till LH för att bekräfta att jag verkligen blivit ticketed.
 

JacobGBG

Medlem
Engagemangsnivån är hög här och jag vill passa på att säga att jag absolut inte förväntar mig att folk ska springa ärenden åt mig. Utöver det praktiska så är nog denna tråd är nog lika mycket terapi för mig att få ned alla tankar i skrift för under denna något påfrestande situation.

Idag morgon (kl är 7 här i Krabi skrivande stund). Så ska jag utöver redan 2 bokade full flex biljetter även boka en 3e för HKT-xxx-KUL ifall dirketflyget med MH inte vill interlinea mitt baggage till min existerande returflight hem från KUL.

I denna nya backup har jag två alternativ 11 Jan. HKT-BKK-KUL med Thai/Thai smile eller HKT-SIN-KUL med SQ. Båda har några element som tillför nya osäkerheter.

Via Bangkok så är första leg handhavet av Thai Smile, så ej en full *A partner. Gissningsvis har de inte lika mycket muskler och vilja att hjälpa mig vid check in på HKT.

Via Singapore så har jag en mycket mer attraktiv rutt (4h på sin istället för längre häng på KUL) och SQ har otvielaktigen musklerna för att lösa min baggage situation. Osäkerheten här är att jag blandar in ytterligare en nation i ekvationen med denna rutt, som själv har 6 mån restriktion på som skulle spöka för en väldigt näsvis eller nervös checkin agent.

Hur skulle ni resonerat?

Är nog säkrast att ringa amex (elite EB) och be dom lägga en note på mitt kort att det kommer bli många skumma transaktioner på mitt kort nu.
 

Tonton

Medlem
Till att börja med - Kämpa!

Hade något likande hänt mig som soloresenär, så hade jag varit lugnt och försökt fixa det på något sätt Du är lugn och resonabel trots att du har med familjen i ekvationen. Kudos till dig!

Med det sagt
Hur skulle ni resonerat?
Jag hade nog chansat på BKK-linjen. Från tidigare erfarenheter, så är Singapore ganska fyrkantigt. Jag hade försökt minimera antal länder som måste "fixa" detta.

Är nog säkrast att ringa amex (elite EB) och be dom lägga en note på mitt kort att det kommer bli många skumma transaktioner på mitt kort nu.
Jag bokade en massa suspekta flygbiljetter för någon månad sedan. inga problem alls.

Jag köpte en golfklubba på amerikanska Ebay med en amerikansk leveransadress (något som jag aldrig gjort tidigare). Amex slog till direkt, och spärrade mitt kort. Ett snabbt samtal senare så var det upplåst.

Så tror inte att du behöver ringa. De är ganska bra på att se mönster. Det kanske stoppas pga många flygtransaktioner, men det löser sig på mindre än 4 min i telefon då.



Nu håller vi tummarna för att du får komma hem på ett någorlunda smidigt sätt!
 

JacobGBG

Medlem
Jag hade nog chansat på BKK-linjen. Från tidigare erfarenheter, så är Singapore ganska fyrkantigt. Jag hade försökt minimera antal länder som måste "fixa" detta.

Låter som en logisk poäng. Har bokat med bkk spåret som backup 2. Thai är iaf most significant carrier på resan. Jag tänkte på möjligheten att boka båda HKT-xxx-kul på full flex men SQ flyget går nästan samtidigt som MH direkt flyget så det är lite frågetecken på hur mycket man komme hem klara bolla när det gäller och man sannolikt får besked med kort varsel.
 

henke12

Medlem
Bra kämpat @JacobGBG !
Förstår att det är riktigt påfrestande, glöm inte att stänga av någon timme då och då och ta ett gympass och en kall öl vid poolen och var glad att du inte upplever måndagsmorgon i Sverige :)

Thai Smile eller SQ?
50/50 - Tror att Thai Smile inte är Thai är lika bra/dåligt som att SQ är fyrkantigt

Ringa Amex?
Tror inte heller det behövs, men om du vill förekomma kan du nyttja chatten i appen, där brukar dom vara snabba



Det blir att ställa väckaren tidigt på Onsdag och poppa popcorn!
 

JacobGBG

Medlem
Anlänt i Phuket, bokade hotell via Agoda som malde och malde på bekräftelsemailet trots att jag kunde se bokningen när jag loggade in på deras site. När jag anlände så hade jag fortfarande ingen bekräftelse och beskedet på hotellet var att det var fullt. Bokade igen via Agoda (gamla hundar) ett annat hotell ett par kvarter bort. Fick vänta 30 min i lobbyn på bekräftelse och kunna komma till rummet. Blodtrycket alltså... Lärdomen av det är att jag bokade sista natten imorgon med Marriott på Four points till ett groteskt överpris på 3kkr utöver det lite slitna området men då slipper jag iaf överraskningar.

Har pratat med svenska ambassaden i Malaysia. Hon var inte riktigt med på det lite mer amadeus-artade snacket om separata bokningsnummer men kunde iaf säga att det ska inte vara något problem om man försäkrar sig om att man stannar airside och inte behöver gå igenom immigration. Vilket jag egentligen visste.

Ju mer jag tänker på det så känner jag att mitt checkade baggage är ett osäkerhetsmoment som inte är värd en liten pengabesparing att försöka prångla med över separata pnr. Det finns inget jag inte kan avvara i den ett par veckor. Så att skicka det med posten känns mer och mer som det självklara.

Senaste utmaningarna att utföra:
-Kolla att MH787 Direktflyg och TG417 flyg (via bkk) anländer till samma KUL Terminal som avgående TH061 flyg till IST.

-Posta mitt baggage till Sverige och hoppas det inte knäcker ekonomin och sakerna i.

-På morgonen 11Jan försöka få Turkish desken på HKT att trycka ut riktiga Boarding Pass till returflighten från KUL. Sannolikhet på detta? Så att man kan visa det när man checkar in med MH alt. TG.

-Lösa en spruta någonstans i Patong för vacorub då jag blev riven av en apa i Koh Lanta och tar antibiotika och rabies vaccin som följd.

-Försöka äta något, matlusten har helt försvunnit.
 

JacobGBG

Medlem
Som tillägg angående att posta baggaget. Behöver jag ens komma i kontakt med någon check-in agent då? Jag skulle bara kunna gå raka vägen till security (som sannolikt inte kollar passgiltighet för alla olika länder med samma detaljnivå som check-in) förutsatt att jag har digitalt/egenprintat BP. Nu tror jag det är bäst att vara öppen med check-in ändå för att få ett "officiellt" BP men lämnar frågan öppen...
 
Toppen