Senaste nytt

SKARPT LÄGE - Nekad ombordstigning - fast i Krabi

airac

Medlem
Jag är mest rädd att jag inte har den mentala styrkan just nu att säga upp bokad Thy biljett, ta landvägen till HKT för att på ett kanske kunna lösa att jag endast åker hem tillsammans med familjen. Skulle jag på HKT när det väl gäller få ett blankt nej så räcker nog inte energireserverna längre.
Jag förstår, när jag läste ditt inlägg vid frukostbordet imorse gick mina tankar tillbaka till två liknande äventyr. Delar med mig för att låta dig och andra veta att det sker alla.

Ett, någon gav mig smeknamnet forumets mr Belarus, frun har släkt där och pluggade där. Jag har rest ditt regelbundet sedan 2011. Det blev minst tre vändor per år, vissa år var vi uppe i fem. Visumansökan blev jag väldigt rutinerad i, även ambassaden började känna igen mig. Svenska ambassaden hade stängt efter nalle incidenten, så det var postledes på ambassaden i Riga jag sökte. Till slut så fick jag visum så fort passet kom fram i princip och ofta hade jag det tillbaka i Sverige på en vecka (inkl postgången åt bägge håll), där egentligen väntetiden för normal handläggning ska vara en vecka. För en fem-sex år sedan infördes visumfri inresa vid ankomst med flyg, skönt! Det gick bra några vändor, sedan glömde jag passet hemma i Västerås... Frun fick åka utan mig, jag var ganska uppgiven en stund. Belavia hade direkt flight bara 4 gånger i veckan, som tur var gick det ett dagen därpå. De hade ganska humana priser, så blev bara 2-3 laxar på shit-happenskontot.

Två, vi har kompisar från Singapore och åkte SQs 'direkt' linje med mellanlandning i Moskva. Frun har ryskt pass utöver sitt svenska, jag skulle inte behöva transitvisum. Vi hade läst på, och frun hade kollat i ryska kronofogdens databas om det var någonting som hon hade fått påfört (försent betalt elräkning på morsans lägenhet hade räckt för att få knussel, det är Ryssland vi snackar). Allt grönt. Allt fritt och fröjd, vi lämnar planet på Domodedova får transit token och tar oss igenom någon slags av transit passkontrol. Vidare till säkerhetskontrollen, där grips hon! Ryska medborgare får ej göra airside internationell-internationell transit på Domodedovas flygplats. Hon tvingas in i Ryssland, 45 minuter till avgång till Singapore! Jag var snabbt fotat och tog all hennes bagage för smidigare karusell tillbaka. Hon är inne landside, och går förbi kön i säkerhetskontrollen. Stopp, du måste ha ett boardingpass utfärdat här, ditt boardingpass från Stockholm gäller ej! Check-in desken stängt (35 min till avgång). Panik samtal höger och vänster. Personalen vid gate trycker ett boardingpass men vill inte möta upp henne i början, de får inte röra sig fritt förbi passkontrollen... Till slut ger dem med sig när jag föreslår att de får försena flighten och leta fram våra väskor och ha oss kvar i Moskva (allt är redan lastat). Vi hinner ombord sist. Personalen ombord sur, förbättrades inte när vi förklarade läget så lugnt man klarar i det fallet. Vi ville inte åka hem samma väg, men SQ i Singapore säger att det är vårt ansvar att ha koll på regler. Problemet är att reglen inte fanns publicerad någonstans. Vi hade kontakt med polischefen för flygplatsen för att få reda på vart den finns, svaret bara i deras perm. På vägen hem fixar station manager någon som möter upp frun i bryggan med nytt boarding kort. Hon fick springa och trängas men han med en kort stopp i loungen innan färd till Stockholm.

Man lever och lär.
 

JacobGBG

Medlem
Vet inte om det där stillade mig. Där säger man ju att situationen med separata pnr kan kräva att man måste söka visa.

Det känns däremot som att det främst är bagaget som är strulet i det hela. Skulle jag bara skicka det med frakt hem så kan jag ju checka in online till min anslutande returflight utan att behöva vara i kontakt med TK (bolaget för vår returflight i C) checkin agent, eller har jag missat något?
 
Last edited:

pswe

Medlem
Vet inte om det där stillade mig. Där säger man ju att situationen med separata pnr kan kräva att man måste söka visa.

Det känns däremot som att det främst är bagaget som är strulet i det hela. Skulle jag bara skicka det med frakt hem så kan jag ju checka in online till min anslutande returflight utan att behöva vara i kontakt med TK (bolaget för vår returflight i C) checkin agent, eller har jag missat något?
Gör samma tolkning, får du Malaysian att checka väskan hela vägen borde du kunna lösa eventuellt nytt boardingkort airside på KUL.
Du har ju tid att undersöka vad det skulle kosta att skicka baggaget som frakt, är det inte orimligt dyrt kanske det är värt att överväga.
 

hco

Medlem
Du har ju tid att undersöka vad det skulle kosta att skicka baggaget som frakt, är det inte orimligt dyrt kanske det är värt att överväga.
@JacobGBG , för att skicka saker till utlandet från Thai brukade jag (när jag bodde där) föredra vanliga thailändska posten. Dom har många alternativ (tid vs kostnad). Från express på några dagar till billig mark/sjötransport.

Vet inte var i Krabi du är men i Krabi Town är posten här:

Det finns ju postkontor i diverse byar runt i provinsen också.

Har du inte bråttom att få hem bagaget, packa en spårningstag och skicka paketet med mark+sjötransport och följ paketets äventyr hem. ;-)
 

JacobGBG

Medlem
Tack för fortsatt bra idéer. Jag vaknar här mitt i natten i Krabi med tanken att Malaysian flyger visserligen direkt till KUL men det blir ju lite friktion i att dom är i annan allians än min *A award retur med Turkish från KUL.

Borde inte framgångsfaktorn gå upp betydligt om jag bokar en HKT-BKK-KUL Samma dag med Thai istället?

Returflyget från KUL är turligt nog sent 23:50 den 11:e Jan så jag har en del marginaler under dagen...
 
Toppen