Senaste nytt

SKARPT LÄGE - Nekad ombordstigning - fast i Krabi

henke12

Medlem
Anlänt i Phuket, bokade hotell via Agoda som malde och malde på bekräftelsemailet trots att jag kunde se bokningen när jag loggade in på deras site. När jag anlände så hade jag fortfarande ingen bekräftelse och beskedet på hotellet var att det var fullt. Bokade igen via Agoda (gamla hundar) ett annat hotell ett par kvarter bort. Fick vänta 30 min i lobbyn på bekräftelse och kunna komma till rummet. Blodtrycket alltså... Lärdomen av det är att jag bokade sista natten imorgon med Marriott på Four points till ett groteskt överpris på 3kkr utöver det lite slitna området men då slipper jag iaf överraskningar.

Har pratat med svenska ambassaden i Malaysia. Hon var inte riktigt med på det lite mer amadeus-artade snacket om separata bokningsnummer men kunde iaf säga att det ska inte vara något problem om man försäkrar sig om att man stannar airside och inte behöver gå igenom immigration. Vilket jag egentligen visste.

Ju mer jag tänker på det så känner jag att mitt checkade baggage är ett osäkerhetsmoment som inte är värd en liten pengabesparing att försöka prångla med över separata pnr. Det finns inget jag inte kan avvara i den ett par veckor. Så att skicka det med posten känns mer och mer som det självklara.

Senaste utmaningarna att utföra:
-Kolla att MH787 Direktflyg och TG417 flyg (via bkk) anländer till samma KUL Terminal som avgående TH061 flyg till IST.

-Posta mitt baggage till Sverige och hoppas det inte knäcker ekonomin och sakerna i.

-På morgonen 11Jan försöka få Turkish desken på HKT att trycka ut riktiga Boarding Pass till returflighten från KUL. Sannolikhet på detta? Så att man kan visa det när man checkar in med MH alt. TG.

-Lösa en spruta någonstans i Patong för vacorub då jag blev riven av en apa i Koh Lanta och tar antibiotika och rabies vaccin som följd.

-Försöka äta något, matlusten har helt försvunnit.

Suck, du hade inte förtjänat hotellstrul utöver allt annat!
Hoppas det nu räcker med strul!

Jag tror det kommer lösa sig med transfer på KUL, ingen erfarenhet dock.
Smart att göra sig av med väskan, det är alltid enklare och mer flexibelt med bara handbagage.
En tanke, om det inte är superduperbilligt att posta hela väskan hem till Göteborg,
Kan det vara läge att "byta ut garderoben" lite och försöka köra ett stort handbagage och "skänka lite kläder"?


Tveksam att turk-disken på HKT kommer vilja trycka ut boardingkort, men det kvittar! Immigration/incheckning/whatever nöjer sig med en bokningsbekräftelse. Du behöver inte ha nåt fysiskt boardingkort skulle jag säga!


Viktigaste, ta det lugnt. du har tiden för dig! Ät och ta en promenad!
 

henke12

Medlem
Som tillägg angående att posta baggaget. Behöver jag ens komma i kontakt med någon check-in agent då? Jag skulle bara kunna gå raka vägen till security (som sannolikt inte kollar passgiltighet för alla olika länder med samma detaljnivå som check-in) förutsatt att jag har digitalt/egenprintat BP. Nu tror jag det är bäst att vara öppen med check-in ändå för att få ett "officiellt" BP men lämnar frågan öppen...

Lyckas du checka in på båda flygningarna (HKT-KUL och KUL-xxx) och får boardingkort(digitalt i Wallet eller PDF) behöver du inte prata med någon incheckningsagent.
Jag tror inte du kommer lyckas med det dock!
 
  • Gilla
Reactions: hco

Tamas

Medlem
Jag lider med dig @JacobGBG , man alltid önskar sig lite egentid när man har småbarn men absolut inte på detta sättet.

Det ser ut som att lösa sig snart och hoppas att familjen överkommer detta också.

En tips är att kolla om det går att skicka bagage som freight med Turkish. Ibland finns möjlighet för det också.
 

Migato

Medlem
Lufthansa har business awards från SIN imorgon hos SAS Star Alliance sök!

Edit: Singapore ryker, krävs 6 mån i passet: https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/singapore/reseinformation/ambassadens-reseinformation/
Fast ett provisoriskt pass med 6 mån hade funkat? Om TS kan fixa ett i tid och dessutom hinna boka awardplatsen.

Svenska provisoriska pass godtas för inresa i Singapore förutsatt att även dessa har en giltighetstid på minst 6 månader vid inresa.
EDIT: Såg att jag missat flera sidor med ny info.
 

JacobGBG

Medlem
Har gjort det mesta man kan nu. Bara att vänta.
Tvivel är det värsta nu. Posta gärna era erfarenheter med skilda pnr vid connection på ställen med såna här passregler så jag får lite uppmuntrande läsning.

En tips är att kolla om det går att skicka bagage som freight med Turkish. Ibland finns möjlighet för det också.

Uppskattar tipset men kommer nog vilja posta baggaget redan imorgon så att det bara är ur världen.
 

hco

Medlem
Ju mer jag tänker på det så känner jag att mitt checkade baggage är ett osäkerhetsmoment som inte är värd en liten pengabesparing att försöka prångla med över separata pnr. Det finns inget jag inte kan avvara i den ett par veckor. Så att skicka det med posten känns mer och mer som det självklara.
Helt rätt!

Min erfarenhet av thailändska posten är att dom inte gillar vätskor. Annars bara positiva erfarenheter (slår Post Nord anyday!)
 

cnord

Medlem
Fra timatic: (Står inget om at pass må være gyldig 6mnd der, kun gyldig dokumentasjon for destinasjon)
Skjermbilde 2023-01-09 kl. 04.11.32.png
 
Toppen