Senaste nytt

SKARPT LÄGE - Nekad ombordstigning - fast i Krabi

Stort tack för Timatic informationen. Printad och åker med alla viktiga dokument.

Världen av att skicka internationella paket var ju också en historia som bara växte. Antar att jag inte kan nyttja kodlåset på väskan.

Tyvärr har jag ingen airtag att tillgå att skicka med. Brukar ha en i väskan men det snabba beslutet vid Krabis flygplats när allt föll isär var att skicka dom med Mrs Jacobgbg att ha i dragkedjefickor på barnens kläder.

Som en insikt så kan man säga att köpa en 16 dagars dtac happy tourist sim med obegränsad data på BKK redan första dagen var nog ett av de mindre beslut jag fått mest utväxling av på lång tid. 699thb känns som gratis i utbyte mot att kunna ha all information i världen alltid tillgänglig. Tillgång till vettig wifi är inget man kan ta för givet.

När det gäller att skicka väskan då hade jag kollat med DHL, de kan lösa de flesta leveranser över hela världen för en rimlig peng.

DHL ger en online quote på ett paket med resväskedimensioner och 20kg till 5500:-. Jag vet att dom är bra och pålitliga men det kanske inte är den nivån jag behöver just nu.

Väskan proffsigt omhändertagen av Thailändska posten. 7000thb gick det på, det man inte har i huvudet får man ha i plånboken. Uppsidan var att det var bara 500thb skillnad på sea och air freight så då var det inget snack om att Air. Nu reser jag bara med min ryggsäck som inte har någon chans i värdet att den klarar en 8kg invägning som carry-on
Den är däremot fortfarande rätt liten och senaste gången någon med min ärliga uppsyn fick provväga carry-on var när jag flög Ryan air (preskriberade synder nu) under specifika förhållanden.

Har tagit in sista natten i Nai yang nära flygplatsen så jag har ett kort hopp imorgon.

Vid det här laget ser jag det som tämligen osannolikt att jag inte skulle bli ombordsläpt. Nu återstår bara ETT orosmoment och det är våra speciella incheckningsförhållanden på KUL.

Hela familjen har exakt samma flighter i samma klasser hem men på olika pnr. Fru+dotter pnr 1, jag+son pnr 2. Jag blir tvungen att checka in/lösa BP airside på KUL. Men min son på 5 år kommer under dessa förhållanden checka in "själv". Han får ju inte flyga ensam. Allt sunt förnuft säger att iochmed att mor är med så borde inte denna uppdelning vara något konstigt för en checkin agent med något som helst hjärta och hjärna men jag ser framför mig hur någon paragrafryttare vill kräva att jag kommer ut till departures för att checka in oss där.

Attachments

• PXL_20230110_041414442.jpg
    PXL_20230110_041414442.jpg
    77,6 KB · Visningar: 384
Hela familjen har exakt samma flighter i samma klasser hem men på olika pnr. Fru+dotter pnr 1, jag+son pnr 2. Jag blir tvungen att checka in/lösa BP airside på KUL. Men min son på 5 år kommer under dessa förhållanden checka in "själv". Han får ju inte flyga ensam. Allt sunt förnuft säger att iochmed att mor är med så borde inte denna uppdelning vara något konstigt för en checkin agent med något som helst hjärta och hjärna men jag ser framför mig hur någon paragrafryttare vill kräva att jag kommer ut till departures för att checka in oss där.
Inga som helst problem! Slappna av!
Jag har 9 år som incheckningsagent och det scenariot var inte alls ovanligt,

Din familj (fru+dotter+son) checkar in manuellt på KUL. Samtliga pass visas, Incheckningsagenten kommer inte bry sig om att det är olika PNR.
Eventuellt kommer de fråga om dig, men då kan fru ju bara säga att du kommer till flygplatsen senare och checkar in själv.

Absolut inga konstigheter
(Skönt att du blivit av med väskan)

Anlänt på HKT 2h40min tidigt. Malaysia counter stängd trots besked på hemsidan att den ska vara öppen 4h innan internationell flight. Asiatiska flyglinjer i all ära men trots tråkigare produkter så skulle jag ha föredragit lite tysk effektivitet nu.

Agentens hela argument var att detta inte var bokad på samma pnr. Hon nämnde något också att det inte är en OW flight men fångade inte riktigt det i adrenalinpåslaget skulle väl antyda att jag kommer ha bättre möjligheter med backup 1 på Thai iaf men känns jävligt mörkt nu.

Backup 1 med Thai är kl 13 ish. Funderar på att köpa flex biljett med Sq också kl 11.35 för att få ytterligare ett spår. Eller är detta bara idioti och jag kastar pengarna i sjön?

Jag kollar ju mh agentens info från Timatic och jag ser egentligen inget som berör min situation. Kan det vara faktumet att det är ju malaysia flag carrier som spökade där? Mycket tankar nu...

Toppen