Senaste nytt

SKARPT LÄGE - Nekad ombordstigning - fast i Krabi

Link

Medlem
När det gäller att skicka väskan då hade jag kollat med DHL, de kan lösa de flesta leveranser över hela världen för en rimlig peng.
 

henke12

Medlem
Posta gärna era erfarenheter med skilda pnr vid connection på ställen med såna här passregler så jag får lite uppmuntrande läsning.
Pre-BC (2009) skulle jag fira nyår med familjen på Koh Lipe, Bodde vid tillfället i Halmstad
Snabb som jag var bokade jag en flygresa till Langkawi som ligger i Malaysia men är nära båtvägen till Koh Lipe!
ARN-FRA(LH)-SIN(LH)-LGK(MI Silk Air) (tur och retur)

Till att börja med firade jag jul i Norrland, inga problem tänkte jag och bokade en ungdomsbiljett med SAS
UME-ARN (separat bokning)

Frågade vid incheckningen i Umeå och där checkade de in mig och väskan hela vägen till Malaysia :cool:

@henke12 - separata bokningar 1-0



När det vankades hemresa så skulle tydligen. resten av familjen avsluta i Bangkok några dagar efter vi mellanlandat på både Koh Lanta och Krabi/Ao Nang.
Jag tänkte inte så mycket på hemresan utan tyckte Bangkok lät kul där jag aldrig varit!
Kuriosa: Åkte min livs första businessclassresa då det var fullt i Ekomomi! KBV-BKK med NokAir!
1673266534824.png

Vill minnas att man fick man slags varmkorv med bröd som inte var särskilt god, men fint stort säte på rad 1.


Efter några dagar i Bangkok började jag lura lite hur jag skulle åka hem,
Hemresan var ju bokad
LGK-SIN-FRA-ARN och jag skulle till Halmstad och befann mig i Bangkok....
Hade hört mkt gott om Singapore Airlines och tänkte att det vore kul att testa!
Minns att ekonomibiljett kostade 900kr och business 4000kr,

Blev en ekonomibiljett!

Tänkte att nu borde jag på samma sätt som i Umeå på utresan kunna checka in hela vägen!
Hade min resebekräftelse utskriven, men såg ju lite konstigt ut att den började med sträckan Langkawi - Singapore.
Snyggade till den lite genom att helt sonika riva av första decimetern av A4-pappret :)
Det var heller inga problem(inklusive bryta sekvensen på biljetten!)
Körde dock på med handbagage på vägen hem, för att jag ville vara snabb på Arlanda och köpa en ungdomsstandby med Skyways ARN-HAD(Halmstad)

@henke12 - separata bokningar 2-0


Blev en fin fönsterplats och egen "3a" på en 777'a. Testade ölen Tiger för första gången!
Men det var snökaos i Frankfurt så jag missade FRA-ARN, men på väg mot servicecentret såg gick jag förbi en gate där det stod Göteborg/GOT med Lufthansa! GOT är ju inte så långt ifrån HAD så jag frågade helt sonika om det kunde gå för sig att få följa med,
Efter frågan om bagage blev jag ombedd att vänta och efter någon minut fick jag sista stolen långt bak på gångplats!


Lycka till :)
 

Asverde

Medlem
Har gjort det mesta man kan nu. Bara att vänta.
Tvivel är det värsta nu. Posta gärna era erfarenheter med skilda pnr vid connection på ställen med såna här passregler så jag får lite uppmuntrande läsning.



Uppskattar tipset men kommer nog vilja posta baggaget redan imorgon så att det bara är ur världen.
Vet inte om det hjälper, men åker du via BKK på onsdag och inte får checka in väskan hela vägen så kan jag troligen ta med den från BKK till Sverige. Då finns den i Stockholm torsdag lunch. Har kollat på Thais hemsida och vad jag förstår så får jag ta med 40 + 20 kg som star gold i business, så då är det inga som helst problem (om du inte reser med ett helt bohag). Åker med TG924 på torsdag 00:50 via MUC. Hör av dig om det kan vara ett alternativ!
 

Tamas

Medlem
Vet inte om det hjälper, men åker du via BKK på onsdag och inte får checka in väskan hela vägen så kan jag troligen ta med den från BKK till Sverige. Då finns den i Stockholm torsdag lunch. Har kollat på Thais hemsida och vad jag förstår så får jag ta med 40 + 20 kg som star gold i business, så då är det inga som helst problem (om du inte reser med ett helt bohag). Åker med TG924 på torsdag 00:50 via MUC. Hör av dig om det kan vara ett alternativ!
Jag ser rubriken i Expressen: svensk fast i tullen i Thailand. Lurad på internetforumet!

Nja, lite överdrivet men jag tycker aldrig en bra idé att släpa nån annans bagage. Även kompisen kan ärligt glömma något oönskad i bagaget...
 

henrik l

Medlem
Hittar inte inlägget, men jag har för mig att jag så en fråga om transfer på KUL från @JacobGBG. Har kört transfer där ett antal gånger, senast i december, visserligen med Malaysian alla gånger. Men det är en huvudterminal och sedan finns det en satellitterminal dit man tar tåg, eller buss. Ankommande och avresande passagerare blandas i både huvudterminalen och satelliten. Har du boardingkort och inga väskor så har du inga passkontroller, dom kör separata securities vid gaterna.
 

hco

Medlem
Erbjuder dom emballering?
Beror på postkontoret. =/ Jag vet inte på mindre kontor. Ju större kontor destå större chans. På stora postkontor i Bangkok har jag kunnat köpa till olika typer av emballage.

Se till att du har bufferttid. Om inte posten har så kan dom säkert föreslå var du kan få köpa emballage. Eller fråga på hotellets receptionen. Dom kanske är mer lokalt bevandrade!
 

Mikeswede

Medlem
För två år sedan hade postkontoret i Phuket all typ av emballering till försäljining. vi skickade en moped samt mindre bohag till Buriram. Troligen samma idag. Lycka till JacoB !!
 
  • Gilla
Reactions: hco
Om du skickar väskan med thailändska posten var noga med hur du deklarerar den då den troligtvis kommer hamna i postnords tullflöde när den anländer till Sverige.
Riktpris för import via flygfrakt via dhl/tnt/ups är annars runt 100 kr per kg (jag höftar nu) och då räknas det högsta av volym eller faktisk vikt och då går den i deras flöde hela vägen.
Hittar du ett fraktkontor bör de ha flera alternativ för dig, lägg i en airtag om du kan.
 
Toppen