Senaste nytt

SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

CoooC

Medlem
Det som gör mig mest orolig är inte kompetensbristen, den går ju att lösa. Det stora problemet är att det verkar som det har skett förändringar i vad som är tillåtet att boka/ändra. Enl. medarbetare på kundtjänst så är det inga regelförändringar som skett, utan det var Tallinn som konsekvent bröt mot/tänjde på de regler som finns. Till exempel kunde man ibland tidigare ange sin rutt ben för ben. Det verkar helt omöjligt nu.

Fast den andra agenten från Sveg som bokade en resa åt mig idag tror jag tänjde på gränserna när han gick med på att boka en 2-4-1 trots röd dag.

Första agenten jag pratade med tidigare imorse sa bestämt att så fick dom inte göra.
 

fcx

Medlem
Det som gör mig mest orolig är inte kompetensbristen, den går ju att lösa. Det stora problemet är att det verkar som det har skett förändringar i vad som är tillåtet att boka/ändra. Enl. medarbetare på kundtjänst så är det inga regelförändringar som skett, utan det var Tallinn som konsekvent bröt mot/tänjde på de regler som finns. Till exempel kunde man ibland tidigare ange sin rutt ben för ben. Det verkar helt omöjligt nu.

Fast det stämmer ju inte heller. På "Tallinntiden" var det en nackdel att man var tvungen att ringa till just Tallinn, eftersom de hade striktare regler än SAS vanliga telefonbokning. Det gick att få till bättre resor om man inte använde en voucher.
 

JPE

Medlem
Fast det stämmer ju inte heller. På "Tallinntiden" var det en nackdel att man var tvungen att ringa till just Tallinn, eftersom de hade striktare regler än SAS vanliga telefonbokning. Det gick att få till bättre resor om man inte använde en voucher.
Det är möjligt, jag jämför bara med den upplevelse jag har av att boka 2-4-1. Har aldrig bokat en resa utan voucher, men det känns som enormt mycket striktare nu än innan. Har kanske ringt 15-20 samtal de senaste veckorna för att sy ihop resor och i vissa fall har det varit kompetensbrist som satt stopp men i de flesta fall är det regler som ställer till det, till exempel.
- Det är inte är tillåtet att lägga till ett ben på en resa (förutom inom norden)
- Det går inte att söka ben för ben

De här två reglerna gör det i vissa fall svårt att få till en resa. Det jag är orolig för är att kundtjänst inte gör fel, utan att de faktiskt håller sig till reglerna. Att kunna söka ben för ben gör det inte bara möjligt att hitta resor som deras sökresultat inte visar. Det gör att de som sitter på kundtjänst inte behöver kolla igenom hundratal resultat för att hitta just den resa jag söker. Häromdagen skulle jag boka en resa och ville då ha en övernattning på vägen (<24h) och de 3 första agenterna hittade inte resan. Den fjärde hittade den men sa, oj då, den låg långt ner i resultatet. Hade de fått söka ben för ben hade jag förmodligen fått träff vid första samtalet.
 

MLG55

Medlem
Det här verkar ju helt galet:( men frågan är väl vem som bestämmer reglerna om hur man får boka. Jag antar att Amex inte har med detta att göra utan flygbolagen bestämmer det inom staralliance och för eurobonus är det SAS....då borde ju det någonstans finnas ett dokument som visar exakt vad som är tillåtet och inte...någon som vet?

Jag tänker på er äldre medlemmar som varit med här i många år....var finns dessa regler någonstans?
Har försökt läst på SAS egna sida och där finns ju inga riktigt klara regler kan tyckas!
Villkor den 31 oktober 2020 | SAS

Har för mig att jag läst i nån tråd om att man bara får ha 4 leg/ väg
Men i reglerna står det så här
Screenshot_20210106-235119_Chrome.jpg

Så som jag tolkar det kan jag ha 7 flyg ut och 1 direkt hem.....om det nu hade funnits det, bara jag följer den rimligaste rutten.

Hittade också att man kan ha blandade bonusklasser ( som det gick att boka förut)
Detta borde vara ett argument att kunna få boka Leg för Leg om man kastar in en liten delsträcka i ekonomi.
20210107_001423.jpg


Är det någon som sitter på de fullständiga reglerna eller finns bara dessa som jag hittat på SAS?

Hur är det för er som bokar i andra program som Miles & More tex, hur fungerar det och hur får man boka där? Leg för Leg?
 

palmen

Moderator
Har för mig att jag läst i nån tråd om att man bara får ha 4 leg/ väg
Men i reglerna står det så här
screenshot_20210106-235119_chrome-jpg.115935

Så som jag tolkar det kan jag ha 7 flyg ut och 1 direkt hem.....om det nu hade funnits det, bara jag följer den rimligaste rutten.
Då har du läst något som inte varit sant. Det har "alltid" gått att ha 8 flighter på en bokning och inga krav på max 4 per väg. Du kan i teorin göra en enkelresa med 8 flighter om du vill.

Hittade också att man kan ha blandade bonusklasser ( som det gick att boka förut)
Detta borde vara ett argument att kunna få boka Leg för Leg om man kastar in en liten delsträcka i ekonomi.
20210107_001423-jpg.115936
Ja, det finns inga regler som säger att du inte får mixa klasser. I så fall kan du inte resa i First från Sverige tex.

Läs första inlägg i denna tråd så har du en någorlunda ok sammanfattning om vad som ska vara ok att boka.

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021) | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

De regler sas har publicerat hittar du på deras hemsida och dessa ska gälla
How do I use my earned EuroBonus points for new flights? | SAS
 

MLG55

Medlem
Tack @palmen

Men frågan kvarstår om det är tillåtet att boka ben för ben hos SAS. Hittar inga regler på det.
Inte ens alla hos tallinn kunde ju detta, utan där var det också många HUACA

Det verkar nästan som SAS kundtjänst idag använder samma verktyg som vi kunde göra själva på SAS sidan med staralliance bokningen som nu är stängd.
Där gick ju inte heller att få till mixade klasser, men man kunde allafall boka med sin vouher.

Ett värsta scenario kan ju vara att de öppnar upp bokningssidan igen och alla måste söka sina bonusresor genom den och att vi endast kan boka resultaten som kommer upp där.
Men ska du däremot boka en First så får man lov att ringa in till kundtjänst.
 
Tack @palmen

Ett värsta scenario kan ju vara att de öppnar upp bokningssidan igen och alla måste söka sina bonusresor genom den och att vi endast kan boka resultaten som kommer upp där.
Men ska du däremot boka en First så får man lov att ringa in till kundtjänst.

I princip så var det ju innan att dom inte fick boka nått som inte fanns på webbsidan, och att man betalade en avgift för telefonhjälpen.

Jag förstår att alla berörs av detta eftersom att det avgör ju värdet på poängen och hur mycket det är värt att ha ett Amex.
 

JPE

Medlem
Tack @palmen
Det verkar nästan som SAS kundtjänst idag använder samma verktyg som vi kunde göra själva på SAS sidan med staralliance bokningen som nu är stängd.
Där gick ju inte heller att få till mixade klasser, men man kunde allafall boka med sin vouher.

Jag frågade en del när jag pratade med dem sist och de kan söka utan klass vilket gör att de får en herrans massa svar men då får de mixade klasser med. Någon sa att anledningen till att man inte kan söka leg för leg är för att de ska spara tid. Det tror jag är helt fel. Har jag letat upp en specifik flygning på United som jag vill att de ska leta fram så tar det betydligt längre tid för dem att leta bland flera hundra resultat mot att jag ger dem 3 ben att söka på.
 

palmen

Moderator
Tack @palmen

Men frågan kvarstår om det är tillåtet att boka ben för ben hos SAS. Hittar inga regler på det.
Inte ens alla hos tallinn kunde ju detta, utan där var det också många HUACA

Det verkar nästan som SAS kundtjänst idag använder samma verktyg som vi kunde göra själva på SAS sidan med staralliance bokningen som nu är stängd.
Där gick ju inte heller att få till mixade klasser, men man kunde allafall boka med sin vouher.

Ett värsta scenario kan ju vara att de öppnar upp bokningssidan igen och alla måste söka sina bonusresor genom den och att vi endast kan boka resultaten som kommer upp där.
Men ska du däremot boka en First så får man lov att ringa in till kundtjänst.
Finns ju en annan tråd nu där alla verkar uppleva att agenter inte söker ben för ben längre. Det är tydligen order uppifrån, men finns ingen regel publicerade som säger hur agenter får och inte får söka (vilket ändå är rimligt).
 

aruba1

Medlem
De verkar ha fått en instruktion om att inte söka leg för leg. ABC var väldigt tydlig med att han endast fick söka hela sträckan i sitt system, "annars kan det hända att jag bokar en resa som inte var tänkt att jag skulle kunna boka". Jag frågade om det var något nytt och fick då till svar att " det finns kollegor som inte följer intruktionen men att han minsann inte var sån..."
Ringde mitt fjärde samtal och då plötsligt gick det att boka leg för leg. Pratade med en trevlig agent med norrländsk dialekt som också hittade rätt uppgift på voucherns giltighetstid, dvs. till den 31/3.
 
Toppen