Senaste nytt

SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

Big Birger

Medlem
Ringde precis för att boka en resa till New York för son + svärmor. En vad jag uppfattar som ung och oerfaren kille svarar, så jag tar det väldigt lugnt och sakta. Han försökte få mig att acceptera det första alternativet han hittade, men jag hade siktet inställt på en annan routing och bad honom titta igen. Då gick det bra. Hemresan hittade han "mitt" alternativ direkt efter att jag berättade vad han skulle leta efter.

Var tvungen att ange "postal code" för första nattens övernattning för att han skulle kunna boka biljetten. Den var ny för mig. Undrar jag om det verkligen behövs.

Hördes hur han följde en checklista och pratade högt med sig själv för varje steg han tog.

Gick ändå rätt smidigt att betala och få biljetterna direkt. Dock med fel avgift, så jag får ringa in och fixa det i efterhand.
 

CoooC

Medlem
Ringde precis för att boka en resa till New York för son + svärmor. En vad jag uppfattar som ung och oerfaren kille svarar, så jag tar det väldigt lugnt och sakta. Han försökte få mig att acceptera det första alternativet han hittade, men jag hade siktet inställt på en annan routing och bad honom titta igen. Då gick det bra. Hemresan hittade han "mitt" alternativ direkt efter att jag berättade vad han skulle leta efter.

Var tvungen att ange "postal code" för första nattens övernattning för att han skulle kunna boka biljetten. Den var ny för mig. Undrar jag om det verkligen behövs.

Hördes hur han följde en checklista och pratade högt med sig själv för varje steg han tog.

Gick ändå rätt smidigt att betala och få biljetterna direkt. Dock med fel avgift, så jag får ringa in och fixa det i efterhand.

Spelade du in samtalet? Den där checklistan skulle man ju betala dyrt för...
 

El0

Medlem
Har en biljett som ombokades igår via en grym! kille i Sveg (nämner inga namn för de som gör något bra då det som diskuterats tidigare kan slå fel) utan några som helst problem (trodde jag) men har ännu inte biljetterats. Skulle få 200kr tillbaka per skalle i tax diff också!
Andra bokningar jag ändrade i biljetterades direkt under samtalet.

Har hunnit med tre samtal idag, har en känsla av att det blir fler.

Samtal nr 1. "AMEX-voucher-hotline-numret" - samtal med D...ABC

Kul att se att någon fortfarande lever efter mottot "Nej är också service", antar jag.

Samtal nr 2. SAS kundservice - skitbra:


Samtal nr 3. AMEX-numret igen. Annan kille svarar. Sitter "inte i Sverige" säger han när jag frågar var jag har kommit.


Detta var en 55 minuter sedan, fortsättning följer spänt.
Ringde imorse IGEN och påminde kl 09:02, fick prata med någon trött jeppe som sade att "den ligger på kö, jag kan inte snabba på det"
Kl 15:52 gjordes en dragning på kortet och samma minut kom det nya biljetter i mailen, underbart!

Står fast vid att han den första jag pratade med som hjälpte mig med själva bokningen (men inte kunde biljettera) är superbra. I klass med, om inte bättre, än de jag pratat med i Tallinn (har ju faktiskt varit med om strul där med, vilket man inte får glömma). :)
Även personen från samtal 2 i denna post, det är inte så jättesvårt att ta ansvar och vara servicevillig, men det är ju otroligt hur glad man blir som kund när man stöter på någon som faktiskt har valt ett serviceyrke för att de faktiskt vill ge service.

Så det finns visst stjärnor där i Sveg (och säkerligen på Cypern med), även om de verkar ha en bunt traineer inne som får ta samtal också.
Det får vi inte glömma.

Försökte göra en till bokning ikväll men blev även jag tvärstoppad med "Tyvärr får jag inte söka flyg för flyg även om jag ser de flygen du vill ha här".
 

squeezen

Medlem
Citerar mig själv ang sista delen på min resa:
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Swiss, Eva, SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: CPH
Destination: BKK
Enkelresa eller Tur&retur: t/r
Antal poäng (per person): 165.000 (2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 1202:-
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): aug-21
Bokad: 6/1


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

CPH-ZRH: swiss business A320
ZRH-BKK: Swiss business boeing777-300ER

BKK-TPE: Eva air business 777-300ER
TPE-CDG: Eva air business 777-300ER
CDG-CPH: SAS go, dagens nya ”nya Tallinn” gick inte att kombinera CDG inkommande business med Plus vidare, trots att platser fanns. ”System says no” och såklart EB avdelningen atängd idag på en röd dag så får avvakta, ingen rebooking just nu i dessa tider sade agenten så fritt ändra sen, han skulle lägga case till EB avdelningen som skulle återkomma. Fanns bara 2 säten på TPE-CDG jag inte ville riska så fick slå till iaf, skulle det bli Go till slut så överlever vi, dags nyktra till sista flighten i vilket fall...

fick idag svar av agent X som även hjälpte mig med bokningen, reflektioner
1. Han började söka klassiskt och hittade inget hem, sade då, kan du söka från taipei via paris till köpenhamn och det gick, sedan söka bangkok-taipei det gick. Reflektion: de går basic först men iaf denna person kunde ”krångla till det lite utan problem. Bra service, tog betalt direkt också. Perfekt.

2. svaret kom på mail idag (bra att de faktiskt återkom, och snabbt, utan påminnelse . Reflektion: snabbt och skapar förtroende, annars om nåt ska kollas mellan avdelningar är det ofta ”du kan ringa, eller du kan kontakta”.

3, svaret som kom:
SAS skrev:
Hej, Squeezen.

Jag har nu kollat med eurobonus gällande sträckan mellan Paris-Köpenhamn.
Som det är just nu så finns inte möjligheten att boka Bangkok-Taipei-Paris-Köpenhamn som en genomgående Business biljett med SAS i SAS plus på sista sträckan. Vi kan dessutom inte lova att i en genomgående biljett att det kommer att finnas möjlighet till det som det är just nu, man får helt enkelt vänta och se.

Det må finnas platser i Plus på den sträckan om man bokar endast den sträckan, och det har att göra med att SAS i detta fall vill bara sälja den typen av platser för den sträckan, man får helt enkelt avvakta och vänta på att om SAS lägger upp den sträckan för försäljning om man mixar med andra sträckor samtidigt.

Med vänlig hälsningar X
Ja, det svaret gör mig ju inte klokare precis...
 
Citerar mig själv ang sista delen på min resa:


fick idag svar av agent X som även hjälpte mig med bokningen, reflektioner
1. Han började söka klassiskt och hittade inget hem, sade då, kan du söka från taipei via paris till köpenhamn och det gick, sedan söka bangkok-taipei det gick. Reflektion: de går basic först men iaf denna person kunde ”krångla till det lite utan problem. Bra service, tog betalt direkt också. Perfekt.

2. svaret kom på mail idag (bra att de faktiskt återkom, och snabbt, utan påminnelse . Reflektion: snabbt och skapar förtroende, annars om nåt ska kollas mellan avdelningar är det ofta ”du kan ringa, eller du kan kontakta”.

3, svaret som kom:

Ja, det svaret gör mig ju inte klokare precis...
Så har det varit länge, och agenten har löst detta genom att lägga till SAS plus benet sist, eftersom den inte dyker upp i kombination med transfer. Nuvarande agenter verkar dock inte våga ta egna beslut utan följer någon instruktion de fått. Desto mer det gafflas om detta desto större chans att det cementeras. Bättre att ignorera oönskat beteende och uppmuntra det man vill se mer av.
 

squeezen

Medlem
Så har det varit länge, och agenten har löst detta genom att lägga till SAS plus benet sist, eftersom den inte dyker upp i kombination med transfer. Nuvarande agenter verkar dock inte våga ta egna beslut utan följer någon instruktion de fått. Desto mer det gafflas om detta desto större chans att det cementeras. Bättre att ignorera oönskat beteende och uppmuntra det man vill se mer av.
Han lade till det sist, men kan bara göra i eco, inte plus... det som är udda, eller?

samt då att de specifikt säger att det är problem med Paris? Visste inte det varit så ”länge”?
 

Canadien

Medlem
Om du är långt framme i tiden 300-330d och bokar så har SAS inte släppt mer än 2 Plus inom Europa, ibland kan dessa vara omöjliga att boka i samband med en connection. Väntar man till 299d innan avresa så brukar 8 platser eller så släppas i Plus inom Europa, då brukar det också gå att få till Plus på dessa ben. Kostar dock 150:- per person att boka om, och det kanske ek tunnbrödrulle och 2 IPA inte är värt.
 
Toppen