Senaste nytt

SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

fenan

Medlem
Jag ger snart upp. Ringde på nytt den här gången sökte från CPH-Tokyo med star alliance. Fanns inga, sen bad jag om att flyga från Bryssel, men det fick man inte utan det var utresa från norden enbart. Jag svarade honom att det inte spelar någon roll hur jag tar mig till Bryssel, men det gick han inte med på. Vad är deras problem???
 

El0

Medlem
Jag ger snart upp. Ringde på nytt den här gången sökte från CPH-Tokyo med star alliance. Fanns inga, sen bad jag om att flyga från Bryssel, men det fick man inte utan det var utresa från norden enbart. Jag svarade honom att det inte spelar någon roll hur jag tar mig till Bryssel, men det gick han inte med på. Vad är deras problem???
Ring igen.
Ta namn på de du pratar med och sänd till SAS så att de får utbildning.

De kan göra nya bokningar och ställa ut biljetter till dessa idag (röd dag) utan att "skicka till eurobonusavdelningen", men inte göra ändringar (då måste skatter räknas om och det får de inte göra där), är det senaste jag fick höra för 22 minuter sedan.

Blev ombedd att ringa imorgon igen för att höra hur det går med mina biljetter. :)
 
Last edited:

011430121

Medlem
Är det någon idé att föra kritiken vidare till svenska Amex med hänvisning till den dåliga supporten för Amex 2for1 bokningar? Något motkrav borde de kunna ställa på SAS.
.

Det var min tanke för en stund sedan. Jag tänkte göra en bokning om en månad och om servicen fortfarande är lika hejsan-hoppsan då så är det läge att prata med Amex om huruvida jag fortsatt ska lägga runt 10000 kronor per år hos dem...

En bra idé att ringa American Express och informera hur vi upplever försämringen.
Jag befarar hur det kommer bli i mars när alla ska använda sina vouchers innan de kommer att gå ut.

Jag har sedan 2016 när jag fick mitt AMEX lagt ut totalt över 1,5 miljoner SEK, valde just kortet för 2-4-1 s

Trist för de som har AMEX och inte är insatta att det har blivit försämring när man talar med enstaka tjänstemän på kundtjänst, kortinnehavaren kanske inte ens kan utnyttja sina förmåner.
 
Jag ger snart upp. Ringde på nytt den här gången sökte från CPH-Tokyo med star alliance. Fanns inga, sen bad jag om att flyga från Bryssel, men det fick man inte utan det var utresa från norden enbart. Jag svarade honom att det inte spelar någon roll hur jag tar mig till Bryssel, men det gick han inte med på. Vad är deras problem???
Bullshit. Mina *A-award utgår ofta från AMS, eftersom det ger mer möjligheter och ligger lika nära Linköping som ARN tidsmässigt.
 

Roseleaf

Medlem
Bullshit. Mina *A-award utgår ofta från AMS, eftersom det ger mer möjligheter och ligger lika nära Linköping som ARN tidsmässigt.

Läst igenom denna tråd nu senaste veckorna och verkar än så länge haft tur att inte varit i kontakt med den beryktade kundtjänsten.

En fråga som dyker upp i mitt huvud efter varje inlägg med tillhörande konversation är;
Vilka regler har vi vouchersinnehavare samt de kundtjänstmedarbetare att förhålla sig efter när vi ska boka en resa?

Läst igenom @palmen 's information på första sidan på AMEX 2-4-1-sidan
Men verkar vara stor skillnad på vad vi som vill boka anser oss ha rätt till och vad de som bokar resorna åt oss har tillstånd att göra med tanke på rutter, mellanlandningar och liknande.

Det kan ju inte bara vara dåligt utbildade kundtjänstmedarbetare?
Det måste vara en viss del av oss här som hela tiden försöker tänja på gränserna för vad som är rimlig rutt?
 

fcx

Medlem
Läst igenom denna tråd nu senaste veckorna och verkar än så länge haft tur att inte varit i kontakt med den beryktade kundtjänsten.

En fråga som dyker upp i mitt huvud efter varje inlägg med tillhörande konversation är;
Vilka regler har vi vouchersinnehavare samt de kundtjänstmedarbetare att förhålla sig efter när vi ska boka en resa?

Läst igenom @palmen 's information på första sidan på AMEX 2-4-1-sidan
Men verkar vara stor skillnad på vad vi som vill boka anser oss ha rätt till och vad de som bokar resorna åt oss har tillstånd att göra med tanke på rutter, mellanlandningar och liknande.

Det kan ju inte bara vara dåligt utbildade kundtjänstmedarbetare?
Det måste vara en viss del av oss här som hela tiden försöker tänja på gränserna för vad som är rimlig rutt?

Det är en jättebra fråga. Om man faktiskt tillämpade de regler som står på hemsidan och gjorde det konsekvent så skulle 95% av problemen försvinna, och de allra flesta rutter som folk vill boka skulle vara OK (utom några av extremfallen). Nu gör alla lite som de själva vill hos SAS, och då blir det bara pannkaka av det hela.

SAS kommunikativa förmåga har varit usel så länge som jag har varit kund, och det förvånar mig hur man ständigt lyckas vara så otydlig eller tvetydig så fort man ska publicera någonting i textform. Jag föreställer mig att den externa kommunikationen kvalitetsgranskas hårdare än den interna, vilket innebär att de interna rutinerna/processerna/reglerna måste vara en komplett röra.
 
Läst igenom denna tråd nu senaste veckorna och verkar än så länge haft tur att inte varit i kontakt med den beryktade kundtjänsten.

En fråga som dyker upp i mitt huvud efter varje inlägg med tillhörande konversation är;
Vilka regler har vi vouchersinnehavare samt de kundtjänstmedarbetare att förhålla sig efter när vi ska boka en resa?

Läst igenom @palmen 's information på första sidan på AMEX 2-4-1-sidan
Men verkar vara stor skillnad på vad vi som vill boka anser oss ha rätt till och vad de som bokar resorna åt oss har tillstånd att göra med tanke på rutter, mellanlandningar och liknande.

Det kan ju inte bara vara dåligt utbildade kundtjänstmedarbetare?
Det måste vara en viss del av oss här som hela tiden försöker tänja på gränserna för vad som är rimlig rutt?
Jag kan gå in på SAS webbsida och boka en SAS-award nu med en 2-4-1 från vilken stad i världen som helst som SAS flyger till/från. SAS och EB har ju kunder i hela världen.

Problemet är att medarbetarna hittar på olika egna regler istället för att säga, "du jag är lite ny på det här så jag vet inte om det är okej, låt mig kolla?". Istället kör dom på med en "översittarattityd" som skydd. Kan komma sig av att dom också hanterar massa andra typer av kundärenden varje dag och inte är specialister. Och att vissa andra kunder är rövhål och beter sig som svin mot kundtjänst (nog ingen av oss här, vore osmart), för att få igenom omöjliga saker som gratis uppgraderingar och ombokningar. Har man jobbat med nån form av service vet man vilka friheter en del kunder försöker ta sig ibland. Därför är det viktigt när vi ringer in att vi vet vad och hur vi ska säga för att få dem att fatta att vi är "snälla" kunder som bara vill få vi klart vår igenomtänkta bokning. SAS kan såklart tydliggöra vad som gäller genom att uppdatera sin webbsida med regler. Dom har uppenbarligen ändrats sen skiftet från Tallinn till Sveg.
 

filip23

Medlem
Personligen så känns det RIKTIGT tråkigt att läsa om hur vårat kära Tallinn har blivit ersatt av detta strulet.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Mr Planning

Medlem
Det spekulerades ju inför flytten att det kunde bli så här, men att vi skulle ge det en chans, nåväl, jag är inte ett dugg förvånad att detta skulle leda till en så stor försämring som det är just nu.

Tallinn hade en spetskompetens som blir svår att ersätta (på kort tid), men att dom som ersätter är så pass okunniga är något som ni borde feedbacka till berörda parter, ofta!

Personligen så gick min bokning smidigt till, men jag lider mer er som råkat ut för både boten & Sveg.
 

JPE

Medlem
Det spekulerades ju inför flytten att det kunde bli så här, men att vi skulle ge det en chans, nåväl, jag är inte ett dugg förvånad att detta skulle leda till en så stor försämring som det är just nu.

Tallinn hade en spetskompetens som blir svår att ersätta (på kort tid), men att dom som ersätter är så pass okunniga är något som ni borde feedbacka till berörda parter, ofta!

Personligen så gick min bokning smidigt till, men jag lider mer er som råkat ut för både boten & Sveg.
Det som gör mig mest orolig är inte kompetensbristen, den går ju att lösa. Det stora problemet är att det verkar som det har skett förändringar i vad som är tillåtet att boka/ändra. Enl. medarbetare på kundtjänst så är det inga regelförändringar som skett, utan det var Tallinn som konsekvent bröt mot/tänjde på de regler som finns. Till exempel kunde man ibland tidigare ange sin rutt ben för ben. Det verkar helt omöjligt nu.
 
Toppen