Oskäligt kanske inte är rätt uttryckt men SAS gör uppenbart en helt annan tolkning av den ev. överenskommelsen innebär. Finns mig veterligen ingen annan sektor på arbetsmarknaden där man i princip då sätter stopp för en arbetsgivarens fria rätt att anställa en viss yrkeskategori under så lång tid.
Håller med att det vore intressant med en rättslig prövning. Men nu har ju facket valt att ta vägen via strejk och blir spännande att se hur man förhandlar sig fram till en lösning kring detta.
Tolkningen som sådan är man nog överens om.
Annars skulle man inte krångla till det som man gör nu, i ett försök att kringgå den.
finns få andra yrkesgrupper som har senioritetslistor etc också på samma sätt som inom flyget. Därav har säkert facket, i utbyte mot annat, ansett att just äteranställning är en viktig fråga för att piloterna så de inte måste börja om på steg 1 efter en lågkonjunktur etc.
Men alla branscher har sina små egenheter som kan tyckas märkliga när man kikar på det utifrån.
för övrigt säger ryktena på stan att man försökt få till samma avtal som Norwegian, men det ratades som för dyrt.
Då försökte man med samma avtal som Ryanair. Även det ansågs som för dyrt.
Och sen utöver detta en avtalsslängd på ett decennium. Vilket är väldans långt.
Övriga fackförbund i Norge verkar iaf stötta piloterna
det som är lite tragiskt med alla dessa hårda ord och förhandlingar är att det är svårt att se hur de ska kunna jobba tillsammans när strejken är slut. Allt förtroende åt bägge hållen lär ju vara borta.
Fagforeninger raser mot SAS-ledelsen: – Helt uhørt og helt uten sidestykke – E24