Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

• Att strejka 6 gånger på 12 år (eller vad det är) är inte "den svenska modellen".
  • Att kräva högre löneökningar än "märket" som piloterna till och med fick i förra strejken är knappast heller "den svenska modellen".
  • Att Svensk Pilotförening är en fristående fackförening som står utanför de stora fackförbunden går också att argumentera för att det inte är "den svenska modellen". Men det är en förutsättning för att kunna utöva utpressning mot sin arbetsgivare i form av återkommande strejker beslutade utan att behöva ta hänsyn till breda uppgörelser i svenskt näringsliv.
Men nu ska "den svenska modellen" försvaras till varje pris, och piloterna kliver fram och tar smällen för alla stackars arbetares rätt att strejka mot kapitalets orättvisa maktutövning när piloterna bara försöker att behålla sitt kneg.

Att strejka för "den svenska modellen" tills arbetsgivaren går i konkurs innebär också att +6000 kollegor också blir av med sina jobb. Är det "den svenska modellen"?

Jag hävdar att Svensk Pilotförening inte följer "den svenska modellen", annat än när det passar deras syften. Vilket gör hela strejken ganska ihålig.

Det är för mig ganska enkelt.

Marknaden har förändrats. Det är inte som det var förr. De löner och villkor som piloterna har i SAS main är en rest från förr, och de är inte hållbara i flygbranschen. För att företaget ska överleva behöver mycket ändras, och piloternas villkor är en av många saker som måste anpassas efter den nya marknadens förutsättningar.

Till detta hör att piloterna nu har strejkat en gång för mycket. Det går inte längre. Piloterna kommer nu att få betala priset för sin attityd på samma sätt som många både före och efter dem kommer att drabbas som gapar efter för mycket. Karma is a bitch.

Jag får intrycket av att SAS företagsledning bestämt sig för att såga av grenen med strejkande piloter från organisationsträdet en gång för alla, kosta vad det kosta vill. Det tycker jag att de gör helt rätt i. Jag bara önskar att de kunde säga det rätt ut.

Kanske är det möjligt att göra organisationsförändringar, verksamhetsövergångar och uppsägningar under "chapter 11" som inte går att göra annars? Jag vet inte

Mitt påhittade drömscenario vore att företagsledningen kunde säga följande:

"Piloter som är anställda i SAS Main har tyvärr villkor som är från en tid då flygbranschen hade andra förutsättningar. För att företaget ska överleva och vara lönsamt behöver många förändringar ske. Svensk Pilotförenings har valt för sina medlemmar att inte anpassa sig till den nya verkligheten. Konsekvensen blir att SAS avslutar all verksamhet som drivs med piloter anställda i SAS Main. Samtliga piloter inom SAS Main är härmed varslade om uppsägning på grund av arbetsbrist.

De piloter som vill fortsätta att arbeta inom flygbranschen är välkomna att söka en ny anställning i SAS Connect där villkoren är skäliga och marknadsmässiga.

Ingångslönen för en junior pilot i SAS Connect är X. En pilot med 10 års erfarenhet har en lönenivå på Y, och en en senior kapten som har a flygtimmar och b anställningsår har en lönenivå på Z kr/år. Alla piloter som brinner för sitt yrke och kan acceptera marknadsmässiga villkor är välkomna att söka en tjänst i SAS Connect där de kan återgå i flygande tjänst omedelbart.

På kort sikt kan transformationen SAS genomför innebära stora konsekvenser för SAS utbud av både destinationer och antal flyg. Vi behöver hjälp av både passagerare, leverantörer och ägare att genomföra denna nödvändiga transformation så snabbt som möjligt. Över tid kommer SAS att komma tillbaka som ett starkt, stabilt och lönsamt företag."

Gissningsvis skulle ett ganska stort antal piloter söka sig till SAS Connect om valet på riktigt stod mellan arbetslöshet och att få fortsätta flyga med marknadsmässiga villkor. Livet är orättvist och det är inte en mänsklig rättighet att vara pilot. Bara för piloterna i SAS Main att vakna och lukta på kaffet.

Tanken är väl att detta ska avgöras juridiskt?
Men jag gissar att den processen tar tid och då försöker man kanske tvinga fram en ändring genom att strejka.

Eftersom vi inte har någon insyn i varken befintliga (eller gamla?) avtal eller i förhandlingarna så blir det ju gissningar utifrån det vi ser.
När det gäller nuvarande avtal så vet vi ju att det också har tvingats fram genom strejk (6 st på 12 år) så det kanske är så att det är SAS som har tvingats att gå med på 5 års återanställningsrätt, och just då inte hade något annat val. Om det är på det viset så ser jag det inte alls som en omöjlighet att de skulle kunna hävda att det är oskäligt.

När det gäller förhandlingarna som varit så har vi faktiskt bara hört från piloterna att de gått med på än det ena än det andra och att SAS flyttat målsnöret. Jag ser inte varför piloterna skulle ha större trovärdighet än SAS när det gäller fakta från förhandlingsrummet?

Det medlaren sa i radion kan man inte fästa någon vikt vid. Hon var inte själv närvarande sa hon, men svarade något svävande att det piloterna sa låg i linje med vad hon hört. Hört från vem? När då? Hur sades det? Det är ju bara andrahandsuppgifter.
Ja mycket spekulationer och lite fakta. Rätt så mycket i dunkel. Enligt TT handlar strejken om att 560 piloter önskas bli återanställda i SAS men det mesta verkar avhandlas eller inte...

Problemet med att "stänga ner" SAS metall är väl att alla långdistanslinjerna ligger där ihop med alla flygplan, olika typer av tillstånd runt om i världen, avtal osv. Det är nog en stor apparat att flytta, jämfört med kortdistans inom Europa.

Här erkänner de iaf att många av dem har betydligt högre lön än de normalt sett låtsas om. Dessutom får de börja om från scratch om de byter arbetsgivare.

Attachments

• BF65CBC4-1D56-410A-8E34-B0B99B7D91F0.png
    BF65CBC4-1D56-410A-8E34-B0B99B7D91F0.png
    218,1 KB · Visningar: 377
Toppen