ResenärenLars
Medlem
Så de stämde sitt fackförbund och menade att de inte kunde teckna kollektivavtal som påverkade dem utan individuellt godkännande från var och en, inklusive de som inte är med i facket?![]()
Typ så.
Så de stämde sitt fackförbund och menade att de inte kunde teckna kollektivavtal som påverkade dem utan individuellt godkännande från var och en, inklusive de som inte är med i facket?![]()
Så facket säger att andra bolag har högre pilot-löner än SAS. På frågan varför de då inte byter till dessa andra bolag så blir svaret att de har högre lön på SAS…
Så de andra bolagen har högre lön för en jämförbar anställd, men byter en SAS-pilot arbetsgivare får se ingångslönen.Byter de arbetsgivare får de det bolaget ingångslön, inte den slutlön de har idag.
Så sälja fridagar ger nu 14% av månadslönen. Ett påslag med ca 300 %.Kan det vara något i SAS personalens generella kultur? Att de anser sig speciella. Kanske t o m bättre än andra?
Följande länkar gäller visserligen kabinpersonal, men ändå.
SAS-anställda förlorade mot Unionen
Medlemmar i rättegång mot Unionen
Hittade också nu gällande avtal för kabinpersonal hos SAS. Tyckte att det var lite intressant, och ger kanske en liten hint om pilotavtalet. Vad vet jag?
0295 Företagsbilaga SAS CC | Unionen
Sen vet i fasen om det där alltid stämmer i praktiken. Om ett annat bolag har stort behov av A330 certifierade piloter med kaptens erfarenhet så kan det göras undantag. Lite som att status matcha mellan bonusprogram. Facket menar naturligtvis att det inte sker.Så de andra bolagen har högre lön för en jämförbar anställd, men byter en SAS-pilot arbetsgivare får se ingångslönen.
Detta känns som ett stort industriproblem, varför har det blivit så? Jag vet inget annat yrke där man får högre lön ju mer lojal man är. Istället så skall man byta arbetsgivare (eller kanske snarare arbetsuppgifter, kan ju vara inom samma företag) för att överhuvudtaget få någon löneutveckling.
Sen har vi 37 dagars semester på det.
Nån måste sitta på hela pilotavtalet och kan "läcka" det. Det är väl för fasen inte hemligt. Skulle bli kul och se om skorna är kvar eller inte.....
Förklaringen måste vara att de är kvar på 1970-talet?Så de andra bolagen har högre lön för en jämförbar anställd, men byter en SAS-pilot arbetsgivare får se ingångslönen.
Detta känns som ett stort industriproblem, varför har det blivit så? Jag vet inget annat yrke där man får högre lön ju mer lojal man är. Istället så skall man byta arbetsgivare (eller kanske snarare arbetsuppgifter, kan ju vara inom samma företag) för att överhuvudtaget få någon löneutveckling.
Detta är nog det verkliga problemet och hela avtalet måste ju ses i ljus av att det i praktiken inte är en fri lönesättning vid byte av arbetsgivare, som i andra branscher i Sverige. Det finns således ingen helt äkta ”marknadsmässig” lön eftersom marknaden är dysfunktionell. Att man från arbetsgivaren vill se lönesänkningar och erbjuder en av arbetsgivaren fastsatta lägre lön i dotterbolagen fast det tydligen råder pilotbrist i Europa är bara en illustration av detta faktum. Sedan skall man komma ihåg att SAS är ett skandinaviskt bolag och i både Norge och Danmark är det vanligt med tarifflönetrappor i offentlig- (framförallt statlig-) tjänst. SAS Är ju dock privat, även om man knappt kan tro det när man hör hur synen är på lönesättning från alla parter.Förklaringen måste vara att de är kvar på 1970-talet?
Nämnas kan att lönegradssystemet för svenska statstjänstemän försvann ca 1990, så sedan dess finns det inga automatiska löneökningar baserade på lång och trogen tjänst, och externrekyteringar kan ges "godtycklig" individuell lön.