Senaste nytt

SAS Link - Embraer 195

SAS sa ju (för ett år sedan om jag minns rätt) att "ett beslut kommer snart" om framtida regionalmaskinsflotta. Vill minnas det valdes mellan A220 och E2. Har man övergett dessa planer helt, och det är gamla begagnade förra generationens flygplan likt dessa som det blir istället eller i väntan på beslut?

Jag har inte hört så mycket mer om det. Men om jag inte missminner mig tror jag att det nyligen nämndes att man avvaktade med beställning på A220 pga diverse motorproblem. Motorerna håller inte som tänkt.

Denna maskinen som nu kommer är bara 6 år - vilket inte är någon ålder på ett flygplan. Ny färg på kroppen och uppdaterad kabin så märker gemene man ingen skillnad ;)

Jag har inte hört så mycket mer om det. Men om jag inte missminner mig tror jag att det nyligen nämndes att man avvaktade med beställning på A220 pga diverse motorproblem. Motorerna håller inte som tänkt.

Denna maskinen som nu kommer är bara 6 år - vilket inte är någon ålder på ett flygplan. Ny färg på kroppen och uppdaterad kabin så märker gemene man ingen skillnad ;)
@Tobbe.O har du någon information vad dessa maskiner skall placeras?

@Tobbe.O har du någon information vad dessa maskiner skall placeras?

Nej det har jag tyvärr inte. De befintliga maskinerna flyger omväxlande inom Norge och från Köpenhamn, men ingen fast bas.

Det har ju setts annonser där man söker personal till Arlanda så det vore inte otänkbart att några maskiner hamnar i Stockholm. Jag tror att dessa maskiner hade varit ett bra komplement på Arlanda till ATR/CRJ900 och de större A320Neo maskinerna :)

Nej det har jag tyvärr inte. De befintliga maskinerna flyger omväxlande inom Norge och från Köpenhamn, men ingen fast bas.

Det har ju setts annonser där man söker personal till Arlanda så det vore inte otänkbart att några maskiner hamnar i Stockholm. Jag tror att dessa maskiner hade varit ett bra komplement på Arlanda till ATR/CRJ900 och de större A320Neo maskinerna :)
Exakt min tanke, det är väl färre CRJ på ARN numera när X Fly har lämnat oss, har City Jet några baserade på ARN?

Exakt min tanke, det är väl färre CRJ på ARN numera när X Fly har lämnat oss, har City Jet några baserade på ARN?

Jo det är färre CRJ900 på Arlanda just nu - Cityjet flyger just nu två maskiner på Arlanda, men det ökar kanske framåt våren?

Det kommer snart fler ATR till Arlanda. Även om komforten inte är den bästa på ATR så är det ingen jätteskillnad i antalet stolar. BRA;s ATR maskiner har 72 stolar. Xfly hade på sina CRJ900 - 88 stolar.

Embraer hade därför varit ett bra komplement både på inrikes och utrikes från Arlanda för att bättre anpassa behovet över dygnet/säsong :)

Jag vet att 6 år på ett flygplan inte är någon ålder, och mitt inlägg var inte menat som negativt. Föredrar dessa framför ATR och CRJ - men vill helst se A220.

Toppen