Senaste nytt

SAS Link - Embraer 195

Det dyker upp mera! :) Utöver SE-RSU ligger nu även SE-RSV & SE-RSX på kommande maskiner på planespotters.net :)

Screenshot_20241221_201233_Samsung Internet.jpg
 
Det blev i veckan en resa med E195 direkt följt av CRJ900. Har tidigare flugit en del med airBaltics a220s när de körde wet-lease. Val av framtida regionalmaskin beror såklart på många viktigare faktorer än passagerarkomfort, men jag förvånar mig själv som Airbus-aktieägare över hur mycket jag tycker om E195an!

Visst, det lät som att någon glömt en maracas i galley precis vid take-off (benigna 14-ålders ljud?) men kabinen är orimligt rymlig och trevlig jämfört med CRJ. Vid högre beläggning gillar jag den nog mer än både a220 och (wifilös) a320neo. Nästa bonusresa bokades under sista kampanjdag idag och det blev BLQ istället för LIN/MXP för att testa hur den presterar på längre resor! Tar man i framtiden in nya Embraers så kan det nog bli riktigt bra.

ATR? Den inte får vara med i jämförelsen.
 
Det blev i veckan en resa med E195 direkt följt av CRJ900. Har tidigare flugit en del med airBaltics a220s när de körde wet-lease. Val av framtida regionalmaskin beror såklart på många viktigare faktorer än passagerarkomfort, men jag förvånar mig själv som Airbus-aktieägare över hur mycket jag tycker om E195an!

Visst, det lät som att någon glömt en maracas i galley precis vid take-off (benigna 14-ålders ljud?) men kabinen är orimligt rymlig och trevlig jämfört med CRJ. Vid högre beläggning gillar jag den nog mer än både a220 och (wifilös) a320neo. Nästa bonusresa bokades under sista kampanjdag idag och det blev BLQ istället för LIN/MXP för att testa hur den presterar på längre resor! Tar man i framtiden in nya Embraers så kan det nog bli riktigt bra.

ATR? Den inte får vara med i jämförelsen.

Enig med du, Embraer er nær perfekte regionals og 130ish passasjer er nok mer riktig størrelse for SAS enn 150 på A220. ATR er primært low cask på korte distanser, så ta er man uansett ikke så lenge i flyet.
 
Toppen