Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

Emme

Medlem
Jäkla SAS. Andra gången på kort tid som jag fått vaska en kampanjresa de bokat om till dåliga tider som inte passar och inte kunnat bokas om.

Jag och min fru som bor i Skåne skulle flyga till HK i november tors-sön. AGH-ARN-HKG och retur HKG-ARN-AGH
resan de bokade de om till: AGH-ARN-OSL-CPH-HKG och retur HKG-CPH-OSL-ARN-AGH
Ja milage run mässigt kanske det är kul men för en weekend med frun var det inte av intresse :)

Helt hål i huvudet såklart så ringde med förhoppning om att de kunde boka om det till CPH-HKG och retur HKG-CPH vilket är super för mig som bor 50 min från Kastrup och jag slipper en mellanlandning (och även bra för miljön med då det vore 6 flygningar mindre för att ta mig till HKG.
De ville inte göra detta då de inte kunde byta flygplats. Inte heller gick det att boka om hemresan till en dag senare då flygtiderna ändrats och vi fick ett dygn mindre i HKG. Frågade dem om de inte kunde boka om det till nästa helg då men det var för långt mellan så det gick inte.

Detta slutade alltså att vi fick avboka resan och få tillbaka pengarna. Resan var bokad under kampanj och ska jag hitta en annan datum blir det betydligt dyrare. Riktigt tråkigt då frun verkligen längtat efter denna resan
 
Jeg synes også Manila bør være en oplagt mulighed. Men da bliver der ikke meget plads til forsinkelser førend det kan gå rigtig galt...?

Jo visst, men statistiskt sett så skulle jag vilja påstå att förseningarna är väldigt få, och till vilken annan destination har man tio timmars buffert?

Det finns faktiskt tillräckligt med buffert till Manila.

Ankomst Hongkong: 14:45
Avresa till Manila: 16:15
Ankomst Manila: 18:15
Avresa från Manila: 20:15
Ankomst Hongkong: 22:15
Avresa Hongkong: 01:20

Sedan kan man ju välja om man vill lägga den större delen av städning mm i Hongkong eller Manila och beroende på vad man väljer så kan man loborera med turn around tiderna och skapa mer buffert om man vill. Jag tycker faktiskt inte att det är särskilt riskfyllt när det gäller förseningar. Självklart så måste det ju finnas passande slottider i både Manila och Hongkong, men så är det ju alltid.

Andra alternativ kan ju vara att man tittar på någon destination i Kina. Ho Chi Minh City skulle faktiskt också kunna vara inom räckhåll, men där finns definitivt mindre buffert för förseningar.
 

PeterA

Ny medlem
Jäkla SAS. Andra gången på kort tid som jag fått vaska en kampanjresa de bokat om till dåliga tider som inte passar och inte kunnat bokas om.

Jag och min fru som bor i Skåne skulle flyga till HK i november tors-sön. AGH-ARN-HKG och retur HKG-ARN-AGH
resan de bokade de om till: AGH-ARN-OSL-CPH-HKG och retur HKG-CPH-OSL-ARN-AGH
Ja milage run mässigt kanske det är kul men för en weekend med frun var det inte av intresse :)

Helt hål i huvudet såklart så ringde med förhoppning om att de kunde boka om det till CPH-HKG och retur HKG-CPH vilket är super för mig som bor 50 min från Kastrup och jag slipper en mellanlandning (och även bra för miljön med då det vore 6 flygningar mindre för att ta mig till HKG.
De ville inte göra detta då de inte kunde byta flygplats. Inte heller gick det att boka om hemresan till en dag senare då flygtiderna ändrats och vi fick ett dygn mindre i HKG. Frågade dem om de inte kunde boka om det till nästa helg då men det var för långt mellan så det gick inte.

Detta slutade alltså att vi fick avboka resan och få tillbaka pengarna. Resan var bokad under kampanj och ska jag hitta en annan datum blir det betydligt dyrare. Riktigt tråkigt då frun verkligen längtat efter denna resan

Höres inte rimeligt. Ofte beror det lidt på rejsekonsulenten, som her ikke har været så smidig. Hvis jeg var dig ville jeg have ventet og fundet en rimelig lösning. Det er vel fortsat ret nytt og ombookninger pågår fortfarende.
 

palmen

Moderator
Jäkla SAS. Andra gången på kort tid som jag fått vaska en kampanjresa de bokat om till dåliga tider som inte passar och inte kunnat bokas om.

Jag och min fru som bor i Skåne skulle flyga till HK i november tors-sön. AGH-ARN-HKG och retur HKG-ARN-AGH
resan de bokade de om till: AGH-ARN-OSL-CPH-HKG och retur HKG-CPH-OSL-ARN-AGH
Ja milage run mässigt kanske det är kul men för en weekend med frun var det inte av intresse :)

Helt hål i huvudet såklart så ringde med förhoppning om att de kunde boka om det till CPH-HKG och retur HKG-CPH vilket är super för mig som bor 50 min från Kastrup och jag slipper en mellanlandning (och även bra för miljön med då det vore 6 flygningar mindre för att ta mig till HKG.
De ville inte göra detta då de inte kunde byta flygplats. Inte heller gick det att boka om hemresan till en dag senare då flygtiderna ändrats och vi fick ett dygn mindre i HKG. Frågade dem om de inte kunde boka om det till nästa helg då men det var för långt mellan så det gick inte.

Detta slutade alltså att vi fick avboka resan och få tillbaka pengarna. Resan var bokad under kampanj och ska jag hitta en annan datum blir det betydligt dyrare. Riktigt tråkigt då frun verkligen längtat efter denna resan
Det låter som du varit lite het på gröten, de har inte släppt priserna ännu för dessa flighter men flighterna ligger upplagda. Du har rätt att bli ombokad till något som passar dig, dock osäker på om de kan ändra flygplats. Jag skulle absolut inte avboka någon resa i dagsläget utan vänta på att allt blir klart med bokningarna och att priserna laddas och då se till att SAS bokar om till något vettigt.
Jag har också blivit ombokad via Göteborg vilket jag inte kommer att acceptera då jag måste åka 2h tidigare än om man tar direkt flighten till Köpenhamn. Lite is i magen är bra att ha just nu, förhoppningsvis håller SAS vad de lovat och har lagt upp allt och ändrat innan dagen är slut.
 

KalleSus

Medlem
Jag kan inte komma ifrån att tänka på hur olikt SAS det är att låta en maskin stå overksam i över 10 timmar, på en bortaflygplats dessutom.
Någon spekulerade i att man kanske skulle lägga in lite längre regelbundet underhåll i Hongkong under den här tiden. Tanken är inte dum, men jag tror ändå att det är orimligt. Låt säga att turen roterar jämnt fördelat på alla A340 (8 st, snart 7 st) då skulle maskinerna genomgå detta underhåll minst en gång var på en 2-veckors period. Det känns ju inte rimligt.

Nej, jag tror att det är något mer på gång. Jag tror att man också tittar på möjligheterna att ta någon regional flygning, max två timmars flygtid från Hongkong. Det är ju ingen hemlighet att jag gärna hade sett att SAS flyger till Taipei, men jag har också förstått att det kräver någon form av överenskommelse mellan Sverige och Taiwan. Dessa diskussioner kanske pågår?

Jag har dock tittat på ett annat rimligt alternativ, som kanske dessutom är mer troligt. Det skulle i så fall vara Manila. Avståndet är rätt för att det ska fungera och dessutom ligger Manila på femte plats när det gäller "unserved routes" från Köpenhamn med över 50 000 passagerare per år. Detta kan vara det tillskott som krävs för att få bättre fyllnadsgrad i kabinen (åtminstone till/från Hongkong), samt för att kunna hålla en högre prisnivå.

Sedan är ju frågan hur man slingar den vidare från Köpenhamn efter ankomst där. Eftersom maskinen är borta i över 33 timmar så måste minst 4 maskiner ingå i rotationen, kanske till och med 5. Genom att lägga till en 5e maskin i rotationen med San Francisco, Narita och Shanghai så kan man nog få ett omlopp att fungera.

SAS hade ju ett liknande upplägg de sista åren i Bangkok - sen man lade ner förlängningen till Singapore.
Jag vill minnas att man delvis använde den tiden till att tvätta maskinerna - antagligen billigare att utföra där än i Skandinavien. Så tanken att göra mindre (vecko-)underhåll i Hongkong är väl inte helt orimlig. Jag antar att nattuppehållet i Köpenhamn som en 340 har i nuvarande tidtabell (ankommande PVG avgår nästa dag SFO) kommer att ersättas med detta uppehåll i Hongkong.
Annars känns ju närmare ett halvt dygns overksamhet som helt vansinnigt och allt annat än kostnadseffektivt.
 

hallgren

Medlem
Det låter som du varit lite het på gröten, de har inte släppt priserna ännu för dessa flighter men flighterna ligger upplagda. Du har rätt att bli ombokad till något som passar dig, dock osäker på om de kan ändra flygplats. Jag skulle absolut inte avboka någon resa i dagsläget utan vänta på att allt blir klart med bokningarna och att priserna laddas och då se till att SAS bokar om till något vettigt.
Jag har också blivit ombokad via Göteborg vilket jag inte kommer att acceptera då jag måste åka 2h tidigare än om man tar direkt flighten till Köpenhamn. Lite is i magen är bra att ha just nu, förhoppningsvis håller SAS vad de lovat och har lagt upp allt och ändrat innan dagen är slut.

Mig vill de skicka via Oslo, och när jag ringde och påpekade det orimliga i detta så fick jag svaret att det inte fanns något tillgängligt direkt arn-cph överhuvudtaget.
 

pswe

Medlem
Jäkla SAS. Andra gången på kort tid som jag fått vaska en kampanjresa de bokat om till dåliga tider som inte passar och inte kunnat bokas om.

Jag och min fru som bor i Skåne skulle flyga till HK i november tors-sön. AGH-ARN-HKG och retur HKG-ARN-AGH
resan de bokade de om till: AGH-ARN-OSL-CPH-HKG och retur HKG-CPH-OSL-ARN-AGH
Ja milage run mässigt kanske det är kul men för en weekend med frun var det inte av intresse :)

Helt hål i huvudet såklart så ringde med förhoppning om att de kunde boka om det till CPH-HKG och retur HKG-CPH vilket är super för mig som bor 50 min från Kastrup och jag slipper en mellanlandning (och även bra för miljön med då det vore 6 flygningar mindre för att ta mig till HKG.
De ville inte göra detta då de inte kunde byta flygplats. Inte heller gick det att boka om hemresan till en dag senare då flygtiderna ändrats och vi fick ett dygn mindre i HKG. Frågade dem om de inte kunde boka om det till nästa helg då men det var för långt mellan så det gick inte.

Detta slutade alltså att vi fick avboka resan och få tillbaka pengarna. Resan var bokad under kampanj och ska jag hitta en annan datum blir det betydligt dyrare. Riktigt tråkigt då frun verkligen längtat efter denna resan

Jag har under dagen haft en helt annan upplevelse av SAS. Har en bokning i Plus i november. Ringde i morse för att undersöka vad som gick att göra. agenten såg då ingen ändring i min bokning och kunde bara se C klass laddad i systemet. Hon bad mig återkomma när det kom notis i appen. Notisen kom kring lunch och jag ringde.
Hade blivit ombokade via Oslo på vägen ut och direkt från Köpenhamn tillbaka till Stockholm på returen. Ville ändå ändra vår utresa till en dag tidigare då det ändå inte påverkade smestermängden. Agenten knappar lite och meddelar att då finns det plats på direktmaksinen till Köpenhamn så vi slipper oslo, gott så. Gör klart allt och ber henne gå igenom seatingen. När vi kommer till långflyningen på utresan frågar hon om vi vill sitta tillsammans "i mitten"...jag blir lite konfunderad, men sen trillar poletten ner...jag har fått in "involuntary rebooking" som hon ska åtgärda och den enda klass som kommer fram på de datum kunden efterfrågar är C...bekräftelsen har kommit i mailen och allt ser bra ut i appen...återstår att se ifall det får vara kvar. Livet har lärt mig att det som verkar lite för bra, ofta inte är så bra..men just nu känns det lovande :)
 
Toppen