Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

PeterA

Ny medlem
Jag blev så sur på mig att jag skulle lita mer på en dansk hemsida i stället för på dig.
Kommer aldrig att hända igen!

Der stod også Airbus 340 ifølge pressemelding på cph.dk:
SAS åbner direkte helårsrute fra CPH til Hong Kong

Den var iflg airlineroute kort sat op med 330, men den er nu ændret her fra kl. 06.00:
SAS Hong Kong service changes from late-Oct 2018 :: Routesonline

SK965 CPH2055 – 1445+1HKG 343 x12
SK966 HKG0120 – 0620CPH 343 x134
SK966 HKG0135 – 0635CPH 343 1

Også 340 iflg SAS.dk

CPHHKG340.jpg
 

squeezen

Medlem
nu finns iaf flyget där, men ingen tillgänglighet laddad ännu:
upload_2018-6-15_10-30-26.png


Och infon som @PeterA lagt in visas i infofliken.
Förhoppningsvis kommer underliggande inventory in under dagen också.
 
Jag kan inte komma ifrån att tänka på hur olikt SAS det är att låta en maskin stå overksam i över 10 timmar, på en bortaflygplats dessutom.
Någon spekulerade i att man kanske skulle lägga in lite längre regelbundet underhåll i Hongkong under den här tiden. Tanken är inte dum, men jag tror ändå att det är orimligt. Låt säga att turen roterar jämnt fördelat på alla A340 (8 st, snart 7 st) då skulle maskinerna genomgå detta underhåll minst en gång var på en 2-veckors period. Det känns ju inte rimligt.

Nej, jag tror att det är något mer på gång. Jag tror att man också tittar på möjligheterna att ta någon regional flygning, max två timmars flygtid från Hongkong. Det är ju ingen hemlighet att jag gärna hade sett att SAS flyger till Taipei, men jag har också förstått att det kräver någon form av överenskommelse mellan Sverige och Taiwan. Dessa diskussioner kanske pågår?

Jag har dock tittat på ett annat rimligt alternativ, som kanske dessutom är mer troligt. Det skulle i så fall vara Manila. Avståndet är rätt för att det ska fungera och dessutom ligger Manila på femte plats när det gäller "unserved routes" från Köpenhamn med över 50 000 passagerare per år. Detta kan vara det tillskott som krävs för att få bättre fyllnadsgrad i kabinen (åtminstone till/från Hongkong), samt för att kunna hålla en högre prisnivå.

Sedan är ju frågan hur man slingar den vidare från Köpenhamn efter ankomst där. Eftersom maskinen är borta i över 33 timmar så måste minst 4 maskiner ingå i rotationen, kanske till och med 5. Genom att lägga till en 5e maskin i rotationen med San Francisco, Narita och Shanghai så kan man nog få ett omlopp att fungera.
 

pep

Medlem
Jeg synes også Manila bør være en oplagt mulighed. Men da bliver der ikke meget plads til forsinkelser førend det kan gå rigtig galt...?
 

Thornado

Medlem
Nu fick jag notification från SAS-appen att min bokning i februari har ändrats.
Av någon anledning verkar de inte tycka att jag ska åka direkt till CPH från Stockholm, utan jag är nu routad ARN-GOT-CPH-HKG. Nåväl, fler poäng... Hemresan står fortfarande kvar som HKG-ARN, så får väl se när bokningen uppdateras igen.

EDIT: Nu är hemresan också ombokad, denna går dock "direkt" HKG-CPH-ARN, vilket är lite synd då jag hade Go på utresan och Plus på hemresan, så hade varit bättre med ett extra segment på vägen hem. Detta gör ju tyvärr att jag tappar rätt så stor del av min tid i HKG. Skulle ha haft drygt två dygn där (inklusive två hela kvällar), men nu blir det ju bara lite drygt ett dygn effektiv tid. Dessutom så kommer andra dagen bli betydligt jobbigare då man blir tvungen att checka ut från hotellet och inte har någon bas man kan återvända till för lite vila mitt på dagen. Får fundera på om jag ska be att få utresan ombokad till en dag tidigare eller inte....
 
Last edited:

crown

Medlem
Fick även jag en ombokningsnotis nu, från bytestid på 2h till 4h 35min i och med att jag reser på en Lördag och det inte finns någon bättre anslutning. Tänkte avvakta tills även returen blir ändrad och därefter kontakta SAS. Borde väl inte vara omöjligt att få byta dag till en tidigare/senare för att få ner bytestiden till ca 1h istället?
 

Ricci

Medlem
Jeg synes også Manila bør være en oplagt mulighed. Men da bliver der ikke meget plads til forsinkelser førend det kan gå rigtig galt...?
Förseningar på Manila är rätt vanliga...men jag tror ändå att Manila kunde vara bra.
Vad tror ni om en SAS-shuttle mellan HKG-SGN(Saigon)?
 
Toppen