Jag kan inte komma ifrån att tänka på hur olikt SAS det är att låta en maskin stå overksam i över 10 timmar, på en bortaflygplats dessutom.
Någon spekulerade i att man kanske skulle lägga in lite längre regelbundet underhåll i Hongkong under den här tiden. Tanken är inte dum, men jag tror ändå att det är orimligt. Låt säga att turen roterar jämnt fördelat på alla A340 (8 st, snart 7 st) då skulle maskinerna genomgå detta underhåll minst en gång var på en 2-veckors period. Det känns ju inte rimligt.
Nej, jag tror att det är något mer på gång. Jag tror att man också tittar på möjligheterna att ta någon regional flygning, max två timmars flygtid från Hongkong. Det är ju ingen hemlighet att jag gärna hade sett att SAS flyger till Taipei, men jag har också förstått att det kräver någon form av överenskommelse mellan Sverige och Taiwan. Dessa diskussioner kanske pågår?
Jag har dock tittat på ett annat rimligt alternativ, som kanske dessutom är mer troligt. Det skulle i så fall vara Manila. Avståndet är rätt för att det ska fungera och dessutom ligger Manila på femte plats när det gäller "unserved routes" från Köpenhamn med över 50 000 passagerare per år. Detta kan vara det tillskott som krävs för att få bättre fyllnadsgrad i kabinen (åtminstone till/från Hongkong), samt för att kunna hålla en högre prisnivå.
Sedan är ju frågan hur man slingar den vidare från Köpenhamn efter ankomst där. Eftersom maskinen är borta i över 33 timmar så måste minst 4 maskiner ingå i rotationen, kanske till och med 5. Genom att lägga till en 5e maskin i rotationen med San Francisco, Narita och Shanghai så kan man nog få ett omlopp att fungera.