SAS hade ju ett liknande upplägg de sista åren i Bangkok - sen man lade ner förlängningen till Singapore.
Jag vill minnas att man delvis använde den tiden till att tvätta maskinerna - antagligen billigare att utföra där än i Skandinavien. Så tanken att göra mindre (vecko-)underhåll i Hongkong är väl inte helt orimlig. Jag antar att nattuppehållet i Köpenhamn som en 340 har i nuvarande tidtabell (ankommande PVG avgår nästa dag SFO) kommer att ersättas med detta uppehåll i Hongkong.
Annars känns ju närmare ett halvt dygns overksamhet som helt vansinnigt och allt annat än kostnadseffektivt.
Visst skulle det kunna vara underhållstid under det långa stoppet i Hongkong, men eftersom det bara är fem avgångar per vecka så kommer det fortfarande att finnas nattstopp i Köpenhamn.
Jag roade mig själv med att skissa på hur en turlista skulle kunna se ut. I min skiss ingår 5 maskiner och de roterar till PVG, SFO, HKG och NRT. På dessa fem maskiner och 4 destinationer skulle det i mitt förslag då bli 3 stycken övernattningar i Köpenhamn, liknande dem idag, en dygnsövernattning (drygt 24 timmar) i Köpenhamn samt 5 stycken 10-timmars stopp i Hongkong. Mycket stilleståndstid.
I mitt förslag går det ganska enkelt att öka effektiviteten genom att t ex lägga in en ToR till Manila. Om man istället vill utnyttja stilleståndstiden i Köpenhamn mer effektivt så blir det faktiskt lite svårare. Jag säger inte att det är omöjligt och SAS har säkert både systemstöd och mer professionella personer än mig för detta arbete, så det går kanske att göra. Men den enklaste lösningen är att nyttja tiden i Hongkong för ytterligare flygturer, under förutsättning att den är ekonomiskt bärkraftig i övrigt. Om ingen vill flyga med SAS mellan Hongkong och t ex Manila så ska man ju självklart inte ge sig på det.
För övrigt så tror jag inte att man tvättar flygplan särskilt ofta. Det ser åtminstone inte så ut. Och tänker man sig ångtvätt av säten och mattor så är ju frågan om det verkligen behöver göras en gång var 14e dag. På tågen görs det kanske 6 gånger om året, om man tar i, och där drar man verkligen in smuts hela tiden.