Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

palmen

Moderator
Mig vill de skicka via Oslo, och när jag ringde och påpekade det orimliga i detta så fick jag svaret att det inte fanns något tillgängligt direkt arn-cph överhuvudtaget.
Ett tips, titta upp på expertflyer eller gör en provbokning på SAS hemsida en enkel på den flight du vill boka.
Jag blev ju ombokad till ARN-GOT-CPH istället för ARN-CPH. De två flighterna som passar bäst med connection på mina datum till Hong Kong har följande tillgänglighet
upload_2018-6-15_14-19-4.png

Det är med andra ord långt ifrån fullt på dessa flighter och ska inte vara några problem att boka om till detta.
 

palmen

Moderator
Jag har under dagen haft en helt annan upplevelse av SAS. Har en bokning i Plus i november. Ringde i morse för att undersöka vad som gick att göra. agenten såg då ingen ändring i min bokning och kunde bara se C klass laddad i systemet. Hon bad mig återkomma när det kom notis i appen. Notisen kom kring lunch och jag ringde.
Hade blivit ombokade via Oslo på vägen ut och direkt från Köpenhamn tillbaka till Stockholm på returen. Ville ändå ändra vår utresa till en dag tidigare då det ändå inte påverkade smestermängden. Agenten knappar lite och meddelar att då finns det plats på direktmaksinen till Köpenhamn så vi slipper oslo, gott så. Gör klart allt och ber henne gå igenom seatingen. När vi kommer till långflyningen på utresan frågar hon om vi vill sitta tillsammans "i mitten"...jag blir lite konfunderad, men sen trillar poletten ner...jag har fått in "involuntary rebooking" som hon ska åtgärda och den enda klass som kommer fram på de datum kunden efterfrågar är C...bekräftelsen har kommit i mailen och allt ser bra ut i appen...återstår att se ifall det får vara kvar. Livet har lärt mig att det som verkar lite för bra, ofta inte är så bra..men just nu känns det lovande :)
Om du får behålla det där är det bara att gratulera. När jag pratat med SAS har de sagt att enbart biljetter i business har funnits och att de inte kan boka om till detta vilket är fullt förståeligt. Hoppas din bokning får stå kvar, större under än så har skett.
 

palmen

Moderator
Nu är priserna laddade för Köpenhamn - Hong Kong (åtminstone för mian datum) så det ska gå bra för supporten att göra ombokning.
För mig var det inga problem att boka om till dagen innan och att ombokningen då blev ARN-CPH-HKG istället för ARN-GOT-CPH-HKG
 

palmen

Moderator
Måste ändå säga att ombokningen fungerade bra från SAS sida, de hade redan placerat mig på 25A i A321, dvs där det saknas ett säte framför, precis den plats jag vill ha (hade tidigare nödutgång). På hemresan har jag behållt min bokade plats från Hong Kong längst fram i GO och på utresan kunde jag välja till sista fönsterplatsen vid nödutgången.

Inte helt nöjd med att tiderna ändrats då det ställer till det en hel del jobb-mässigt för min del, men nu är det så bra det kan bli och ser fram emot att dricka öl i Hong Kong med massa folk från BC.
 
SAS hade ju ett liknande upplägg de sista åren i Bangkok - sen man lade ner förlängningen till Singapore.
Jag vill minnas att man delvis använde den tiden till att tvätta maskinerna - antagligen billigare att utföra där än i Skandinavien. Så tanken att göra mindre (vecko-)underhåll i Hongkong är väl inte helt orimlig. Jag antar att nattuppehållet i Köpenhamn som en 340 har i nuvarande tidtabell (ankommande PVG avgår nästa dag SFO) kommer att ersättas med detta uppehåll i Hongkong.
Annars känns ju närmare ett halvt dygns overksamhet som helt vansinnigt och allt annat än kostnadseffektivt.

Visst skulle det kunna vara underhållstid under det långa stoppet i Hongkong, men eftersom det bara är fem avgångar per vecka så kommer det fortfarande att finnas nattstopp i Köpenhamn.

Jag roade mig själv med att skissa på hur en turlista skulle kunna se ut. I min skiss ingår 5 maskiner och de roterar till PVG, SFO, HKG och NRT. På dessa fem maskiner och 4 destinationer skulle det i mitt förslag då bli 3 stycken övernattningar i Köpenhamn, liknande dem idag, en dygnsövernattning (drygt 24 timmar) i Köpenhamn samt 5 stycken 10-timmars stopp i Hongkong. Mycket stilleståndstid.

I mitt förslag går det ganska enkelt att öka effektiviteten genom att t ex lägga in en ToR till Manila. Om man istället vill utnyttja stilleståndstiden i Köpenhamn mer effektivt så blir det faktiskt lite svårare. Jag säger inte att det är omöjligt och SAS har säkert både systemstöd och mer professionella personer än mig för detta arbete, så det går kanske att göra. Men den enklaste lösningen är att nyttja tiden i Hongkong för ytterligare flygturer, under förutsättning att den är ekonomiskt bärkraftig i övrigt. Om ingen vill flyga med SAS mellan Hongkong och t ex Manila så ska man ju självklart inte ge sig på det. :)

För övrigt så tror jag inte att man tvättar flygplan särskilt ofta. Det ser åtminstone inte så ut. Och tänker man sig ångtvätt av säten och mattor så är ju frågan om det verkligen behöver göras en gång var 14e dag. På tågen görs det kanske 6 gånger om året, om man tar i, och där drar man verkligen in smuts hela tiden.
 

marbe166

Medlem
Om man behåller tidtabellen för övriga A340-destinationer så kan man inte gå runt på 7 maskiner. Dock skulle det funka utan problem att flyga SK901/902 med A330 istället. Veckoschemat för A340 skulle då se ut som i bifogad matris, där A-G är respektive flygplansindivid.
 

Attachments

  • SK CPH.jpg
    SK CPH.jpg
    58,3 KB · Visningar: 377
Toppen