Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

Vet någon hur det brukar vara med awardplatser när SAS öppnar/flyttar en rutt? Kan vi förvänta oss vidöppet med awardplatser imorgon när bokningen öppnar, eller?
 

palmen

Moderator
Det blir intressant att se vilken prisnivå det blir på linjen. Periodvis har det ju varit bra priser från Stockholm. Vilket inbjudit till att ta ta en Hong Kong trip. Men kanske kan konkurrensen med Cathay bli tuff från CPH? Innebärande priskrig i framförallt lågsäsong.

I vilket fall som helst borde man kanske kunna se fram emot någon sorts ”premiärkampanj” framöver?
Vet någon hur det brukar vara med awardplatser när SAS öppnar/flyttar en rutt? Kan vi förvänta oss vidöppet med awardplatser imorgon när bokningen öppnar, eller?
Helt inne på @Canadien teori. Alla som bokar från Stockholm kommer ju flyttas till avgång från Köpenhamn istället så planen lär redan vara halvbokade nu när linjen öppnas. Sen kanske de kör lite kampanjer för att få igång lite PR om detta och snack om linjen. Men förvänta dig inte öppen bok på awards och biljetter för 2500 kronor i economy.
 

xz0781

Medlem
Många verkar negativa om de gamla tiderna från Stockholm t HKG men jag uppskattade verkligen hemresan med avgång från HKG på morgonen, titta på 4 filmer och sen var man hemma och i fas med tidskillnaden. Däremot var det lite störande att landa tidigt och sen få hotellrummet först kl 14 på nerresan.
 

Agö

Medlem
Många verkar negativa om de gamla tiderna från Stockholm t HKG men jag uppskattade verkligen hemresan med avgång från HKG på morgonen, titta på 4 filmer och sen var man hemma och i fas med tidskillnaden. Däremot var det lite störande att landa tidigt och sen få hotellrummet först kl 14 på nerresan.
Jag tror nog att en hel del gillar tiderna. För affärsresenärer får man dock tro att de nya tiderna passar betydligt bättre. I SAS pressmeddelande talas det om bristande lönsamhet, det är väl detta man nu försöker råda bot på med "bättre" tider anpassade för såväl transfer som p2p i affärer.
 

palmen

Moderator
Jag tror nog att en hel del gillar tiderna. För affärsresenärer får man dock tro att de nya tiderna passar betydligt bättre. I SAS pressmeddelande talas det om bristande lönsamhet, det är väl detta man nu försöker råda bot på med "bättre" tider anpassade för såväl transfer som p2p i affärer.
Beror ju på åt vilket håll affärsresenären åker. Ska man jobba en hel dag i Hong Kong är det ju bättre att landa vid 7 än 15. Nu blir det så åt andra hållet istället.
För besök på Sunday brunch på Ozon blir det ju perfekt med avgång natten till måndag så man kommer hem måndag förmiddag till Stockholm och kan jobba.

Finns ju helt klart för och nackdelar med båda tiderna. Går ju att köra kort weekend nu utan att ta några timmar av arbetsdagen, och lite mer poäng också för oss som startar i Stockholm.
 

squeezen

Medlem
Beror ju på åt vilket håll affärsresenären åker. Ska man jobba en hel dag i Hong Kong är det ju bättre att landa vid 7 än 15. Nu blir det så åt andra hållet istället.
För besök på Sunday brunch på Ozon blir det ju perfekt med avgång natten till måndag så man kommer hem måndag förmiddag till Stockholm och kan jobba.

Finns ju helt klart för och nackdelar med båda tiderna. Går ju att köra kort weekend nu utan att ta några timmar av arbetsdagen, och lite mer poäng också för oss som startar i Stockholm.
Exakt, just av denna anledning åkte jag SAS ut sist via ARN. Landade måndag 7:20 och kunde arbeta fr ca 9 på kontoret.
Dock var jag tvungen komma hem i vettig tid på fre och då var SAS ute ur leken så vaskad retur och qatar med departure 19:10 istället. Det va på gränsen till snålt då jag bara kunde jobba till 15:30. Men LH och swiss runt midnatt var dyra hem.

Tyvärr verkar man inte kunna få det bästa i båda ändarna, dvs komma till HKG på morgonen och åka natt/kväll hem.
 

Agö

Medlem
Beror ju på åt vilket håll affärsresenären åker. Ska man jobba en hel dag i Hong Kong är det ju bättre att landa vid 7 än 15.
Hur menar du nu? Du kan arbeta en hel dag hemma i Sverige/Danmark och därefter flyga till Hong Kong. Där kan du anlända eftermiddag, komma i ordning på hotellet och acklimatisera dig inför nästa arbetsdag (eller ta en arbetsrelaterad middag/sent möte).

Hem flyger du rakt över natten, kan jobba en hel dag i Hong Kong, äta en arbetsrelaterad middag, och sedan landa tidigt i Köpenhamn, så tidigt att du i princip kan vara på ditt arbete i centrala Stockholm vid 9-snåret.

I dagens läge går man bet om en halv arbetsdag på hemmaplan innan avresa. Därtill sitter du en hel arbetsdag på planet på vägen hem.

Solklart bättre.
 

RobHK

Medlem
Många verkar negativa om de gamla tiderna från Stockholm t HKG men jag uppskattade verkligen hemresan med avgång från HKG på morgonen, titta på 4 filmer och sen var man hemma och i fas med tidskillnaden. Däremot var det lite störande att landa tidigt och sen få hotellrummet först kl 14 på nerresan.

Som boende i Hongkong och en som inte direkt sover i Economy på nattflyg är det en sorgens-dag att vara tillbaka till ruta 1 med Finnair igen. Har verkligen tyckt om SAS Plus produkten och flygtiderna har varit magiskt bra för min del.

Tur att man tjänar rätt bra, så kanske får börja punga ut med Finnair business när man väl ska ut och resa. Värre är ju jobbresor där inget annat än Economy tillåts..
 
Toppen