Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

Ricci

Medlem
Som boende i Hongkong och en som inte direkt sover i Economy på nattflyg är det en sorgens-dag att vara tillbaka till ruta 1 med Finnair igen. Har verkligen tyckt om SAS Plus produkten och flygtiderna har varit magiskt bra för min del.

Tur att man tjänar rätt bra, så kanske får börja punga ut med Finnair business när man väl ska ut och resa. Värre är ju jobbresor där inget annat än Economy tillåts..
Att flyga nattflyg västerut om man inte har en riktig säng är inte en hit och även om jag har det så strävar jag också efter dagflygningar.
 

Jonas C

Medlem
Med tanke på hur dåliga tiderna från Stockholm är så är detta en välkommen förbättring. Har själv inga problem att sova i Ekonomiklass på nattflyg som faktiskt avgår på natten.
 

Börnen

Medlem
Trista nyheter. Dels ett extra byte när man bor i Norrland = längre restid. Sen är det ju usla tider, nästan som till Svalbard. SAS kanske räknar in i business caset att man kan dra ner på serveringen - alla kommer ju att vilja sova direkt man kommer ombord.
 

palmen

Moderator
Hur menar du nu? Du kan arbeta en hel dag hemma i Sverige/Danmark och därefter flyga till Hong Kong. Där kan du anlända eftermiddag, komma i ordning på hotellet och acklimatisera dig inför nästa arbetsdag (eller ta en arbetsrelaterad middag/sent möte).

Hem flyger du rakt över natten, kan jobba en hel dag i Hong Kong, äta en arbetsrelaterad middag, och sedan landa tidigt i Köpenhamn, så tidigt att du i princip kan vara på ditt arbete i centrala Stockholm vid 9-snåret.

I dagens läge går man bet om en halv arbetsdag på hemmaplan innan avresa. Därtill sitter du en hel arbetsdag på planet på vägen hem.

Solklart bättre.
Tänk så här, du ska jobba måndag-onsdag i Hong Kong, åker du då på söndag så kommer du med dagens schema fram till Hong Kong 7 på morgonen och kan vara på kontoret centralt i Hong Kong runt 9-tiden och göra en hel arbetsdag. Om du istället åker med de nya tiderna från Köpenhamn på söndag så kommer du landa på måndag runt 15-tiden och arbetsdagen är "förbrukad" och du måste i så fall åka lördag kväll för att kunna arbeta på måndag.
Hemresan blir självklart bättre när du kan åka vid midnatt och landa morgonen dagen efter istället för att åka på morgonen och landa på eftermiddag.

Beroende på när du ska jobba och åt vilket håll du åker så kan det vara bättre med nuvarande tiderna från Stockholm och andra gånger med Köpenhamns avgångstider.

Personligen när jag reser från Asien till Europa föredrar jag dagflighter då mina resor dit alltid varit privata i dagsläget, dvs jag åker hem på söndag morgon och landar i Stockholm söndag eftermiddag och ställer om dygnet så jag kan gå och jobba normalt på måndag morgon.
 

011430121

Medlem
Sitter på SK984 och talade med en dansk CC och han sa att CAU har gått med på att det skall vara 3 kinesiska medarbetare i kabinenen, därför kan SAS flytta linjen till CPH, ifrån ARN har det alltid varit 3 kinesiska CC, måste erkänna att jag inte har koll på detta.
 

palmen

Moderator
Sitter på SK984 och talade med en dansk CC och han sa att CAU har gått med på att det skall vara 3 kinesiska medarbetare i kabinenen, därför kan SAS flytta linjen till CPH, ifrån ARN har det alltid varit 3 kinesiska CC, måste erkänna att jag inte har koll på detta.
Precis så det varit från Stockholm, därav väldigt få Air hostess som fått den flighten när det är 3 eller 4 stewards ombord så blir det bara 1-2 platser över för icke stewards per flight.

Normal uppsättning på flighten är mig veterligen
3 piloter
1 purser
3 stewards (de med kockkläder)
3 "kinesiska" cabin crew
1 cabin crew med bas i Stockholm
 
Toppen