Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

Ricci

Medlem
Nej... Vill du ha sönder Boracay fullständigt? Bättre med Puerto Princesa då....
Lite OT:
Haha..Boracay är redan sönder sedan många år men jag har många vänner där. Gällande Puerto Princesa (och Palawan)så händer det mycket där just nu.

Edit: Jag vet att SQ aviserat att flyga med Silk Air SIN-MPH när internationella terminalen öppnar.
 

Mr.cake

Medlem
Lite OT:
Haha..Boracay är redan sönder sedan många år men jag har många vänner där. Gällande Puerto Princesa (och Palawan)så händer det mycket där just nu.

Edit: Jag vet att SQ aviserat att flyga med Silk Air SIN-MPH när internationella terminalen öppnar.

OT: Boracay är redan nedstängt och underhållning görs. Sedan är planen att palawan-el nido skall genomgå liknande.

Flyger till HKG i sept, blir sista resan från ARN-HKG som det ser ut innan ändringen. Känns ju bra att kunna få sova ut då det alltid skall vara upp och hoppa från HK tidigt.
 

011430121

Medlem
Funderar lite på hur man löser maskinplaneringen.
CPH - HKG tar ju något längre tid är ARN - HKG - och framför allt är uppehållet betydligt längre i Hongkong än med nuvarande upplägg. Det innebär förstås ett mindre effektivt utnyttjande av hårdvaran.
Avgång 20.55 från Köpenhamn skulle tyda på att man kommer att flyga 340 i stället för 330.
Alla äldre 330 är ju redan upptagna på helt andra tider från Köpenhamn (avgångar i spannet 10.30 - 13.00) och från Oslo.
Det räcker heller inte att flytta ner 1 maskin från Stockholm för att flyga linjen eftersom den kommer att få en omloppstid på hela 33 timmar och 25 minuter.
Flyttar man ner två maskiner finns ingen tillräckligt kort linje att kombinera med 965/966 (möjligen en dagtur inom Europa). Och dessutom måste man då lägga ner ytterligare en linje från Stockholm.
Allt tyder alltså på att det blir 340 på nya Hongkonglinjen - och att en av de nuvarande 340-linjerna i stället får 330 (943/944?).
Lite av det antyds väl också i pressreleasens formulering:

In order to be able to exploit the new airport slot and offer a night flight to Scandinavia from Hong Kong, the route needs to be flown from Copenhagen for operational reasons.

Personligen tror jag på helt andra orsaker till förändringen, än de som nämns i pressreleasen, och vi ska nog inte bli förvånade om det inte kommer att följas av ytterligare förflyttningar från Stockholm till Köpenhamn.
Nu är inte jag den som skall lägga mig i dina synpunker när du är expert på detta, men på CHECK-IN.dk så står det att det är en A330 som skall flyga linjen.
SAS flytter Hong Kong-rute til København - CHECK-IN.dk
 
Även om det i det stora hela är bra för mig som resenär så känns det som om det kommer att vara ett ineffektivt utnyttjande av maskinen för SAS. Den kommer att stå overksam i 10,5 timmar i Hongkong. Man kan ju då spekulera i om man kommer att köra några regional flygningar i Asien för bättre utnyttjande? Och i så fall vart? Och vart tar maskinen vägen när den har kommit tillbaka hem?

Om man ska slinga med bara två maskiner så ser det tufft ut att få till något bra, åtminstone med befintliga destinationer och tider. Och då blir ju nästa spekulation om det inte vankas ytterligare några nya destinationer.

Vi vet ju dessutom att man kommer att utöka flottan med minst en maskin i och med att man valt att ersätta LN-RKP med en ny A330.
Och att Arlanda troligtvis får en linje till Japan, som förmodligen också måste slingas med ytterligare en destination för att få effektivt användande av maskinen. Mycket spännande saker verkar vara på gång.

Tur att det är helg snart så att man kan sitta och räkna lite själv på vad som kan vara rimligt. :)
 

mha321

Medlem
Spekulation är kul!

Hur mycket underhåll hinner man med på den stilla tiden? Rotera dit ett plan i taget och låt de få en vända underhåll där? Hinner väl knappast med det tunga underhållet men något kanske?
 

pswe

Medlem
Är inte veckodagarna i pressreleasen mysko?
Den går ej från Köpenhamn måndag o tisdag och ej från HongKong onsdag och torsdag?
Är det felskrivning, eller är det något spännande på gång?
 
Är inte veckodagarna i pressreleasen mysko?
Den går ej från Köpenhamn måndag o tisdag och ej från HongKong onsdag och torsdag?
Är det felskrivning, eller är det något spännande på gång?

Eftersom den går efter midnatt så är det ju faktiskt så att den avgår dagen efter ankomst till Hongkong. Därför ser det kanske lite konstigt ut.
 

ekf

Medlem
Är inte veckodagarna i pressreleasen mysko?
Den går ej från Köpenhamn måndag o tisdag och ej från HongKong onsdag och torsdag?
Är det felskrivning, eller är det något spännande på gång?
Planet som skulle gått på måndag skulle varit framme tisdag eftermiddag och sedan gått tillbaka natten mot onsdag, men efter midnatt, dvs onsdagen
 
Toppen