Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

När man börjar resan från Stockholm Arlanda och flyger via Köpenhamn både vid utresa och hemresa:

Sweden Aviation Tax (LJ) kr400.00 (vid resor till Asien)
Sweden Passenger Charge (YA) kr156.00
Denmark Passenger Service Charge (ZO) kr286.00

När man börjar resan från Köpenhamn och flyger via Stockholm Arlanda både vid utresa och hemresa:

Denmark Passenger Service Charge (ZO) kr227.00
Sweden Passenger Charge (YA) kr154.00

Alla priser är i Svenska kronor (SEK).
Jag har inte räknat in ankomstflygplatsens skatter då de ska vara samma summa oavsett om man flyger från Stockholm eller från Köpenhamn.

Utöver det tillkommer bränsletillägg på Stockholm-Köpenhamn v.v., så att Stockholm-Köpenhamn-Hong Kong T/R lär bli ca 550-600 SEK dyrare än förr (Stockholm-Hong Kong direktflyg T/R).
Om man räknar in nya svenska flygskatten blir det nästan 1.000 SEK dyrare.
Och hela tanken är nog att premiumprissätta biljetterna i sig framöver. Som sagt, oerhört billigt för en direktlinje till Asien hittills. Bör bli högre framöver.

Det blir intressant att se vilken prisnivå det blir på linjen. Periodvis har det ju varit bra priser från Stockholm. Vilket inbjudit till att ta ta en Hong Kong trip. Men kanske kan konkurrensen med Cathay bli tuff från CPH? Innebärande priskrig i framförallt lågsäsong.

I vilket fall som helst borde man kanske kunna se fram emot någon sorts ”premiärkampanj” framöver?
Cathay slutar flyga i slutet av oktober...

Funderar lite på hur man löser maskinplaneringen.
CPH - HKG tar ju något längre tid är ARN - HKG - och framför allt är uppehållet betydligt längre i Hongkong än med nuvarande upplägg. Det innebär förstås ett mindre effektivt utnyttjande av hårdvaran.
Avgång 20.55 från Köpenhamn skulle tyda på att man kommer att flyga 340 i stället för 330.
Alla äldre 330 är ju redan upptagna på helt andra tider från Köpenhamn (avgångar i spannet 10.30 - 13.00) och från Oslo.
Det räcker heller inte att flytta ner 1 maskin från Stockholm för att flyga linjen eftersom den kommer att få en omloppstid på hela 33 timmar och 25 minuter.
Flyttar man ner två maskiner finns ingen tillräckligt kort linje att kombinera med 965/966 (möjligen en dagtur inom Europa). Och dessutom måste man då lägga ner ytterligare en linje från Stockholm.
Allt tyder alltså på att det blir 340 på nya Hongkonglinjen - och att en av de nuvarande 340-linjerna i stället får 330 (943/944?).
Lite av det antyds väl också i pressreleasens formulering:

In order to be able to exploit the new airport slot and offer a night flight to Scandinavia from Hong Kong, the route needs to be flown from Copenhagen for operational reasons.

Personligen tror jag på helt andra orsaker till förändringen, än de som nämns i pressreleasen, och vi ska nog inte bli förvånade om det inte kommer att följas av ytterligare förflyttningar från Stockholm till Köpenhamn.

Avgång 20.55 från Köpenhamn skulle tyda på att man kommer att flyga 340 i stället för 330.
Alla äldre 330 är ju redan upptagna på helt andra tider från Köpenhamn (avgångar i spannet 10.30 - 13.00) och från Oslo.
Låter rimligt. Satsa på en större affärsklasskabin och en mindre Pluskabin. Vi får se imorgon.

Spontant så tycker jag att det här är bra, dels för att jag och mina kollegor har Köpenhamn som "hemmaflygplats" men också för att avresetiden från Köpenhamn blir betydligt bättre. Man kan åka senare hemifrån och hinner umgås med familjen. Å andra sidan så tappar man en arbetsdag i Kina/Hongkong. Med dagens tidtabell så tar jag mig till kontoret direkt efter ankomst och hinner vara lite produktiv. Men i det stora hela så tycker jag att det blir bra. Mina kollegor som normalt sett väljer Finnair lär nog byta till SAS nu.

Toppen