Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

Agö

Medlem
Bokningsbart från och med imorgon.

"Billetterne vil blive lagt til salg den 15. juni. Der flyves på onsdage, tordage, fredage, lørdage og søndage fra København kl. 20.55 med ankomst i Hong Kong International Airport den efterfølgende dag kl. 14.45. Returflyvningen finder sted på mandage, tirsdage, fredage, lørdage og søndage kl. 01.20 med ankomst i København kl. 06.20 samme dag."

SAS flytter Hong Kong-rute til København - CHECK-IN.dk
 

squeezen

Medlem
Det var riktigt tråkiga nyheter.
Tyvärr var inte tidtabellen den bästa för denna linje.
Vi kan hoppas på att det kommer någon ny linje istället.
Kan det bli något västerut för att slingas ihop med Chicago?
personligen tycker jag det är en perfekt tabell, kan använda hela torsdagen på plats och ändå flyga hem på natten sen och vara tillbaka i Skandinavien tidig morgon fredag.
Detta är en av huvudanledningarna jag valt bort SAS från Hong Kong men även Shanghai etc på vägen ut går mycket tid och på vägen hem likaså med dagsflyg.
Sen är det klart att det beror på klass, jag åker ofta GO/Eco och det är då rätt svårt att sova så ibland bättre med dagsflyg för att slippa missa en hel natts sömn.
Åker man business så är detta drömtider anser jag
 

Thornado

Medlem
Mycket tråkigt. Har åkt linjen många gånger, och till skillnad från många andra så har jag inte haft något problem med tidtabellen, utan den har passat mig riktigt bra.

Det kan bli en bra Mileage Run jämfört med tidigare schema.

T ex:

Fredag:
SK965
Köpenhamn 20:55 - Hong Kong 14:45+1 (lördag)

Söndag (det är egentligen en lördag natt)
SK966
Hong Kong 01:20 - Köpenhamn 06:20​

Jag hoppas verkligen att returflighten i detta exempel verkligen räknas som söndag och inte "lördag kväll" i relation till regeln att man måste vara borta natt lördag till söndag för billigare biljetter.
 

Dr. Miles

Expert
När man börjar resan från Stockholm Arlanda och flyger via Köpenhamn både vid utresa och hemresa:

Sweden Aviation Tax (LJ) kr400.00 (vid resor till Asien)
Sweden Passenger Charge (YA) kr156.00
Denmark Passenger Service Charge (ZO) kr286.00


När man börjar resan från Köpenhamn och flyger via Stockholm Arlanda både vid utresa och hemresa:

Denmark Passenger Service Charge (ZO) kr227.00
Sweden Passenger Charge (YA) kr154.00

Alla priser är i Svenska kronor (SEK).
Jag har inte räknat in ankomstflygplatsens skatter då de ska vara samma summa oavsett om man flyger från Stockholm eller från Köpenhamn.

Utöver det tillkommer bränsletillägg på Stockholm-Köpenhamn v.v., så att Stockholm-Köpenhamn-Hong Kong T/R lär bli ca 550-600 SEK dyrare än förr (Stockholm-Hong Kong direktflyg T/R).
Om man räknar in nya svenska flygskatten blir det nästan 1.000 SEK dyrare.
 
Det blir intressant att se vilken prisnivå det blir på linjen. Periodvis har det ju varit bra priser från Stockholm. Vilket inbjudit till att ta ta en Hong Kong trip. Men kanske kan konkurrensen med Cathay bli tuff från CPH? Innebärande priskrig i framförallt lågsäsong.

I vilket fall som helst borde man kanske kunna se fram emot någon sorts ”premiärkampanj” framöver?
 
Toppen