Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Kelgris

Medlem
Jag bad SAS ompröva och hänvisade till att ersättningskrav för följdförseningar inte kan avfärdas pga väder på andra flygplatser än den som min avresa avsåg.
SAS indiska kundservicemedarbetare fortsätter enligt den mall de har framför sig på bordet och ger ytterligare ett standardsvar:
”I would like to let you know that, weather conditions are not under SAS control. Hence, I am sorry to inform you that we are unable to help you with EU compensation.”

Finns det någon vänlig själ på forumet som känner till en tidigare dom som fastslår detta? Det är så oerhört mycket tydligare att hänvisa till något konkret.
Inte direkt samma sak, men följande avgörande är relevant: Mål C-826/19 WZ v Austrian Airlines AG, EU-domstolens dom den 22 april 2021.
 

airac

Medlem
Jag bad SAS ompröva och hänvisade till att ersättningskrav för följdförseningar inte kan avfärdas pga väder på andra flygplatser än den som min avresa avsåg.
SAS indiska kundservicemedarbetare fortsätter enligt den mall de har framför sig på bordet och ger ytterligare ett standardsvar:
”I would like to let you know that, weather conditions are not under SAS control. Hence, I am sorry to inform you that we are unable to help you with EU compensation.”

Finns det någon vänlig själ på forumet som känner till en tidigare dom som fastslår detta? Det är så oerhört mycket tydligare att hänvisa till något konkret.
Min erfarenhet säger att referens till mål och rätt inte spelar någon roll. Du kommer få ett schablonsvar oavsett. Dra det till domstol, ARN eller flygförseningsfirma.
 

RickardG

Medlem
Min erfarenhet säger att referens till mål och rätt inte spelar någon roll. Du kommer få ett schablonsvar oavsett. Dra det till domstol, ARN eller flygförseningsfirma.
Jo jag är helt inställd på att SAS kommer låtsas som det regnar och totalneka ansvar så långt det går, kanske t.o.m. strunta i ARN. tänkte ändå ge det en sista chans, om inte annat för att se hur de väljer att svara när de får se svart på vitt att de har fel.

Hittade denna, som verkar relevant:
ARN 2012-08741 | lagen.nu
CURIA - Documents

”EU-domstolen har fastslagit att extraordinära omständigheter endast får avse ”ett visst flygplan en viss dag”, och att detta inte kan anses vara fallet när en passagerare nekas ombordstigning på grund av omläggning av flygningar till följd av extraordinära omständigheter som har påverkat en tidigare flygning.”
 

cantona

Medlem
Hej

Hade en resa mellan GOT-LPA 22-29/1/2022 där hemresan blev inställd. Var någon storm hemma i Göteborg. Blev ombokad till ARN med avgång två timmar senare (18:15) för att fortsätta resan dagen efter från ARN via CPH och slutligen GOT. Försening på ca 13 timmar.
Det landade inget plan från GOT på LPA som kunde ta oss hem och det tycker jag att SAS borde ha vetat ca 8 timmar innan och inte låtit oss vänta.

Drog iväg ett claim och nu har äntligen svaret kommit.

Dear Mr. X,
Thank you for getting in touch with us.
I am sorry that your trip did not go according to plan, and I fully understand your disappointment and frustration.
The reason for the cancellation was due to the weather conditions, and flight safety is always, and will always be, our first priority.
I am, however, able to help you with a refund of the extra costs that you incurred on this occasion.
If you had extra costs, such as meals, beverages, phone calls, hotel accommodation and transportation costs to and from the hotel, I will be glad to help you. Please send me:
· A cost specification
· Receipts, scanned or photos will be fine
· Bank details - name of the bank, IBAN number and BIC/SWIFT code. USA residents Account- and Routing number.
The easiest way to send me this information is to reply to this mail without changing the subject field.
Due to weather related circumstances are considered extra ordinary circumstances and therefore I am not able to compensate you according to EU261 Regulations.
Looking forward in hearing from you.
Kind regards

X X
Travel Consultant, Customer Care
SAS Sales and Service


Jagar Swedavia på info om avgångar/landningar på GOT den 29/1. Har jag något att hämta och dra det till domstol?
 

wenne87

Medlem
Detta är nu löst och min SAS-Voucher på 2400 EUR (cirka 24 900SEK) kom på mailen igår. Knappt 24h senare syns även mina pengar på kontot då jag gjorde utlägg för mat och dryck på Arlanda.
Kul när det går fort. Fick info om utbetalning i januari. Inte sett pengarna än, remindat x antal ggr. Fint av SAS att kompa fort, tråkigt att de inte utbetalar.
 

Fredde18

Medlem
Vill dubbelkolla. Reste hem med LX19 från Newark på långfredagen. Pga. sent inkommande LX 18 (som enligt uppgift berodde på att crew vare sena till den flighten) så kom vi iväg 2h sent och missade vår LX-anslutning till Arlanda från Zürich. Swiss hade redan vid landning i Schweiz bokat om oss med sena direktflyget upp till ARN, så till slut ankom vi Arlanda ca 8h senare än planerat.

Även om jag förstått att Swiss kan vara lite kinkiga, men visst har vi ett kompensations-case? Och räknas det som ett 600 Euro-fall?

På Swiss hemsida finns ett EU 261-formulär så jag tänkte börja där i alla fall...
 

ekf

Medlem
Vill dubbelkolla. Reste hem med LX19 från Newark på långfredagen. Pga. sent inkommande LX 18 (som enligt uppgift berodde på att crew vare sena till den flighten) så kom vi iväg 2h sent och missade vår LX-anslutning till Arlanda från Zürich. Swiss hade redan vid landning i Schweiz bokat om oss med sena direktflyget upp till ARN, så till slut ankom vi Arlanda ca 8h senare än planerat.

Även om jag förstått att Swiss kan vara lite kinkiga, men visst har vi ett kompensations-case? Och räknas det som ett 600 Euro-fall?

På Swiss hemsida finns ett EU 261-formulär så jag tänkte börja där i alla fall...
Tänk på att Schweiz inte är med i EU, det kan påverka ditt case...
 

ekf

Medlem
Nej, det är en flight till ett EU-land så det gör det inte.
Newark-Zürich är väl helt ex-EU, dessutom utfört av ett ex-EU-flygbolag...
Zürich-Stockholm är väl ex-EU till EU och då gäller inte ersättning enligt EU261/2004 för ex-EU-bolag.

Jag googlade lite och fick upp att Schweiz antagit en egen variant av EU-reglerna, men det betyder ju inte att man har rätt att få pengar enligt EU-reglerna... Jag kan naturligtvis vara fel ute här, men ville väl mest slänga in den varningen eftersom det är lätt att glömma att Schweiz är med i Schengen men inte EU.
 

palmen

Moderator
Newark-Zürich är väl helt ex-EU, dessutom utfört av ett ex-EU-flygbolag...
Zürich-Stockholm är väl ex-EU till EU och då gäller inte ersättning enligt EU261/2004 för ex-EU-bolag.

Jag googlade lite och fick upp att Schweiz antagit en egen variant av EU-reglerna, men det betyder ju inte att man har rätt att få pengar enligt EU-reglerna... Jag kan naturligtvis vara fel ute här, men ville väl mest slänga in den varningen eftersom det är lätt att glömma att Schweiz är med i Schengen men inte EU.
Även om Swiss säger att de följer EU261/2004 trots att de inte är ett EU land är det väldigt svårt att få ersättning när man har 100% solklara case. Brukar behövas att man går via indrivare för att få pengar.

Är helt med på din linje om att detta är ett gränsfall utifrån det du nämner.
 
Toppen