Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

SK989

Medlem
Ja, att köpa enkelbiljett i premium kabin från USA till Europa kostar ju en halv förmögenhet. Inget man vill ligga ute med och hoppas få rätt i en domstol. Inom Europa går det ju oftast att köpa nya biljetter utan att bli ruinerad på köpet.
Men hur ska man bevisa att flygbolaget inte vill boka om utifall att man väljer återbetalning pga detta och köper ny biljett? Måste man spela in samtalen då?
Det är flygbolaget som har bevisbördan så det borde lösa sig men visst det går ju att tänka sig situationer var det blir tvist kring frågan om passageraren har erbjudits (dåliga) ombokningsalternativ och därför valt återbetalning eller om passageraren, enligt flygbolaget, själv önskade återbetalning. Men även där skulle jag säga att det är flygbolaget som har största bevisbördan. I många fall gör väl ändå flygbolaget en ombokning som de skickar till kunden med mejl eller något som man kan spara och sedan visa på att det inte var likvärdigt, typexemplet är väl när man blir ombokad till en annan dag.
 

RickardG

Medlem
Hjälp mig fräscha upp minnet, hur vad det nu igen? SAS hänvisar till att "Due to weather related circumstances are considered extra ordinary circumstances and therefore I am not able to compensate you according to EU261 Regulations."

Andra flyg både lyfte och landade (HEL) när vår flight skulle avgå, och när vi väl kom iväg med nästa flight berättade kaptenen att förseningarna berodde på följdförseningar som hängt med hela dagen efter att det snöat på ARN på morgonen...
 

mha321

Medlem
Hjälp mig fräscha upp minnet, hur vad det nu igen? SAS hänvisar till att "Due to weather related circumstances are considered extra ordinary circumstances and therefore I am not able to compensate you according to EU261 Regulations."

Andra flyg både lyfte och landade (HEL) när vår flight skulle avgå, och när vi väl kom iväg med nästa flight berättade kaptenen att förseningarna berodde på följdförseningar som hängt med hela dagen efter att det snöat på ARN på morgonen...
Följdförseningar på det sättet räknas väl normalt inte som extraordinary. Särskilt inte ut från sin egen hub. Bara om du faktiskt sitter på flyget som blir fast i själva snöstormen.
 

LarsCph

Medlem
Så har jeg for første gang misset et fly hjem på grund af delay. Jeg skulle være fløjet Tampa-Chicago-London-København på én samlet billet udstedt af British Airways med BA codeshare flightnumre. Første fly Tampa til Chicago flyves af American Airlines som var forsinket 2 timer så jeg nåede ikke min connection til London. De har nu hjulpet med at booke om til afgangen i morgen, så jeg kommer nok hjem.

Er der nogen af jer kloge mennesker som ved hvordan står jeg i forhold til kompensation fra British Airways ved sådan en forsinkelse som er +24 timer (jeg er hjemme lørdag 18.25 i stedet for som planlagt fredag 15.05). Rejsen er købt ud udstedt via rejsebureau (CWT) i Danmark på BA flights.
 

mha321

Medlem
Så har jeg for første gang misset et fly hjem på grund af delay. Jeg skulle være fløjet Tampa-Chicago-London-København på én samlet billet udstedt af British Airways med BA codeshare flightnumre. Første fly Tampa til Chicago flyves af American Airlines som var forsinket 2 timer så jeg nåede ikke min connection til London. De har nu hjulpet med at booke om til afgangen i morgen, så jeg kommer nok hjem.

Er der nogen af jer kloge mennesker som ved hvordan står jeg i forhold til kompensation fra British Airways ved sådan en forsinkelse som er +24 timer (jeg er hjemme lørdag 18.25 i stedet for som planlagt fredag 15.05). Rejsen er købt ud udstedt via rejsebureau (CWT) i Danmark på BA flights.

Tyvärr gäller väl inte EU261 eftersom det "felande" flyget är utfört av ett icke europeiskt bolag på en sträcka som inte innefattar Europa. Därmed kan du nog inte räkna med någon direkt kompensation utöver att de väl betalar ditt hotell och ombokningen.
 

palmen

Moderator
Så har jeg for første gang misset et fly hjem på grund af delay. Jeg skulle være fløjet Tampa-Chicago-London-København på én samlet billet udstedt af British Airways med BA codeshare flightnumre. Første fly Tampa til Chicago flyves af American Airlines som var forsinket 2 timer så jeg nåede ikke min connection til London. De har nu hjulpet med at booke om til afgangen i morgen, så jeg kommer nok hjem.

Er der nogen af jer kloge mennesker som ved hvordan står jeg i forhold til kompensation fra British Airways ved sådan en forsinkelse som er +24 timer (jeg er hjemme lørdag 18.25 i stedet for som planlagt fredag 15.05). Rejsen er købt ud udstedt via rejsebureau (CWT) i Danmark på BA flights.
Som @mha321 skriver så utgår ingen kompensation enligt EU261/2004. Däremot är flygbolaget skyldig till duty of care, dvs boka om dig, boende och mat/dryck. Beroende på vad du har för egna försäkringar så kanske du får något där. Om du betalat med Amex Platinum så har du tex 2000 kronor du kan göra nödvändiga inköp för om försening är 4h eller mer, det kan absolut vara nödvändigt att köpa en flaska dompa tex (om jag förstått det rätt från andra), se till att ha kvitto bara.
 
Solklart fall om ni har hela resan på samma bokning
Jag blev ett dygn försenad med SAS, skickade in 165kr för förlängd parkering med den vanliga ersättningskravet, fans inget om parkering att kryssa i på formuläret, jag hoppade över att kräva ersättning fick även ersättning på 14€ för måltid som jag vidimerade med kvitto.
Fick 5096kr eftersom jag valde voucher, som ännu inte är utnyttjad.
Följer upp ärendet här men skulle lika väl kunna hamnat under ”Bra jobbat SAS”. Skickade in claimet i tisdags kväll, fick mail idag att de beklagade min försening, att jag är berättigad ersättning och hur lång tid det tar innan jag får in pengarna på kontot. Det tog inte ens 3 dygn från claim till beslut, grymt jobbat!
 

LarsCph

Medlem
Tak for svar allesammen - det anede mig nok at EU261/2004 ikke kunne anvendes. Efter at have misset mit flight til London i går var service desk mv lukket hos American så der var bare tilbage at ringe til dem. Så som det første fandt jeg et hotel hvor jeg kunne overnatte - og ringe til dem derfra - det viste sig klogt for de brugte 1,5 time (!) på at ombooke mig. Men det er på plads nu og jeg er checket ind til flight senere. Jeg kan nå sightseeing til SkyDeck, så kommer der da lidt godt ud af det. Og jeg kan se at jeg får 1200 kr fra rejseforsikringen hvis jeg ender med at være 24 timer forsinket. Jeg tager til lufthavnen tidligt så må jeg tale med American og se om jeg kan få dem til at betale min hotelregning - jeg er godt klar over at det havde været smart at bede dem om at booke hotellet, men der var som sagt ingen service i lufthavnen.
 
Uppdatering i detta ärende. SAS återkopplade den 25 februari enligt nedan och jag svarade på mailet inom 1h från att jag fick det. Det tog alltså ca 2 veckor från registrering av ärendet vilket är väldigt positivt..... MEN!!!!



I veckan så mailade jag Diamond-mailen och frågade varför det nu gått 1 månad sedan mitt ärende besvarats och fortfarande ingen respons. För mig är det väldigt lustigt att man är snabb och öppna ärendet på 2 veckor, sedan går det längre tid att fortsätta hantera ärendet. Svaret från Diamondsupporten var följande

"Vi kan tyvärr inte hantera eller eskalera ärenden hos Customer Care härifrån
Det du skulle kunna göra är att svara på svars mailet igen, alternativt skicka ett nytt case till Customer Care där du refererar till ditt gamla Case id. "

Man vill alltså att jag skall skapa fler ärenden och bygga på köandet? Att svara på mailet igen har jag gjort efter ca 3 veckor och nu när det gått 1 månad så tog jag deras råd och lägga in ett ärende med ämnet enligt nedan! Någon mer som ligger i samma situation?

Visa bifogad bild 127596
Detta är nu löst och min SAS-Voucher på 2400 EUR (cirka 24 900SEK) kom på mailen igår. Knappt 24h senare syns även mina pengar på kontot då jag gjorde utlägg för mat och dryck på Arlanda.
 

RickardG

Medlem
Följdförseningar på det sättet räknas väl normalt inte som extraordinary. Särskilt inte ut från sin egen hub. Bara om du faktiskt sitter på flyget som blir fast i själva snöstormen.
Jag bad SAS ompröva och hänvisade till att ersättningskrav för följdförseningar inte kan avfärdas pga väder på andra flygplatser än den som min avresa avsåg.
SAS indiska kundservicemedarbetare fortsätter enligt den mall de har framför sig på bordet och ger ytterligare ett standardsvar:
”I would like to let you know that, weather conditions are not under SAS control. Hence, I am sorry to inform you that we are unable to help you with EU compensation.”

Finns det någon vänlig själ på forumet som känner till en tidigare dom som fastslår detta? Det är så oerhört mycket tydligare att hänvisa till något konkret.
 
Toppen