Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen

Moderator
Hallå,
Moderator får ta radera detta inlägg om det är så att det ligger fel.

Hur som helst, jag har en flygresa bokad med KLM under maj månad. Linköping-Amsterdam-Cork ToR. Fick igår mail från KLM att de har ombokat utresan, ordinarie avgångstid 11:55 är ändrat till 16:30. Detta får till följd att jag inte är framme i Cork förens 22:20 mot ursprungliga planen 16:40. Bekymmersamt för mig då jag ska färdas en bra bit genom Irland och har en tidig tid, som inte går att ändra, dagen efter.
Finns det något jag kan göra mot KLM?
Du kan avboka och få alla pengar tillbaka och köpa annan biljett.
Om det finns tidigare flighter du kan åka med så borde KLM kunna boka om dig till dessa, men då får du ringa dom eller kontakta på annat lämpligt vis.
 
Hallå,
Moderator får ta radera detta inlägg om det är så att det ligger fel.

Hur som helst, jag har en flygresa bokad med KLM under maj månad. Linköping-Amsterdam-Cork ToR. Fick igår mail från KLM att de har ombokat utresan, ordinarie avgångstid 11:55 är ändrat till 16:30. Detta får till följd att jag inte är framme i Cork förens 22:20 mot ursprungliga planen 16:40. Bekymmersamt för mig då jag ska färdas en bra bit genom Irland och har en tidig tid, som inte går att ändra, dagen efter.
Finns det något jag kan göra mot KLM?
Ring KLM och be om att då bli ombokad från Göteborg eller Stockholm istället. LPI kämpar med att få upp trafiksiffrorna igen men verkar inte lyckas med alla avgångar, så därför ställs vissa in.
 

bachelor

Medlem
Fick precis reda på att mitt fall ska gå till domstol, använder mig av flyghjälp.se . Undrar om fler har erfarenheter av detta och om det är vanligt. Trodde i min enfald att de flesta bolag bara nöjde sig med att betala ut när man anlitat någon och det var korrekt eller att flyghjälp lägger ner om det inte finns ett case. Förstod inte riktigt att det kan finnas tveksamheter. Ytterligare en fråga, man har väl inte "accepterat" förseningen och därmed frånsagt sig rätten till ersättning för att man inte på plats klagade? Caset var en försening från Düsseldorf som gjorde att jag missade sista anslutningen till Landvetter i Köpenhamn och fick stanna natten på hotell. Vi fick ju natten gratis såklart men det kan väl knappast räknas som kompensation för förseningen?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

mha321

Medlem
Förstod inte riktigt att det kan finnas tveksamheter. Ytterligare en fråga, man har väl inte "accepterat" förseningen och därmed frånsagt sig rätten till ersättning för att man inte på plats klagade? Caset var en försening från Düsseldorf som gjorde att jag missade sista anslutningen till Landvetter i Köpenhamn och fick stanna natten på hotell. Vi fick ju natten gratis såklart men det kan väl knappast räknas som kompensation för förseningen?

Nej. EU-ersättningen är en schablonersättning som du får oberoende av ombokningar och liknande.

Däremot kan du väl om du har accepterat deras ombokning inte kräva att de ska göra en annan ombokning. Men schablonersättningen utgår ifrån den total förseningen på din resa och struntar i resten.

Ombokiningen är ett annat krav. Och hotellet är en del av duty of care som är en tredje del. De är oberoende delar som inte ersätter varandra.
 

SK989

Medlem
Häromdagen kom ett intressant avgörande från EU-domstolen om tillämpligheten av 261/2004. Frågan gällde om förordningen överhuvudtaget är tillämplig för den som reser från tredjeland via EU till tredjeland med ett EU-flygbolag. I det aktuella fallet gällde det en resa från Moldavien via Österrike till Thailand med Austrian Airlines. D.v.s. det var en flygning Moldavien - Österrike och en annan flygning Österrike - Thailand. Det var en sammanhållen bokning och Austrian Airlines var som nämnt flygbolag för båda flygningarna. I det aktuella fallet blev flyget Chisinau - Wien inställt och passageraren ombokad på ett sätt som innebar att han kom fram till Bangkok flera timmar senare än ursprunglig tidtabellsankomsttid.

EU-domstolens slutsats blev att när passageraren har en sammanhållen bokning av en flygbiljett vars resa såväl börjar som slutar utanför EU är inte förordning 261/2004 överhuvudtaget tillämplig, oavsett om ett eller flera byten sker inom EU eller om flygningen utförts, eller skulle ha utförts, av ett EU-flygbolag. Mål C-451/20.
 

J-R

Medlem
Någon som vet vad som gäller i detta fall: Min frus flight från Göteborg till Frankfurt blev sen pga ”technical problems”, och hon missade sin anslutning till Miami. Hon blev då ombokad via New York, och skulle anlända Miami 7 timmar senare än ursprunglig plan. Dock valde hon att istället boka sista benet från New York till West Palm Beach (slutmålet, 2 timmar bil norr om Miami). Även denna flight gjorde att hon anlände 7 timmar senare. Kommer denna ”ombokning” göra att hon per automatik inte kvalificerar sig för ev ersättning??
 
Då verkar det ha gått fort! Jag fick en inställd flight den 8 Feb och skicka in claim den 9 Feb då flighten ställdes in på grund av tekniskt fel på LN-RKN (Erik Viking A330). Har gått 10 dagar men man vet att det tar lite tid för dem ibland trotts att man är EBD. Väntar på 2 x 1200 EUR eVochers :D
Visa bifogad bild 126409

Uppdatering i detta ärende. SAS återkopplade den 25 februari enligt nedan och jag svarade på mailet inom 1h från att jag fick det. Det tog alltså ca 2 veckor från registrering av ärendet vilket är väldigt positivt..... MEN!!!!

Thank you for getting in touch with us.

I am sorry that your trip did not go according to plan, and I fully understand your disappointment and frustration.

Please send me your Bank details:
- Name of the bank
- IBAN number and BIC/SWIFT code.
- USA residents, Account- and Routing number.

You can easily send me the information by responding to this email without changing the subject line.

Looking forward in hearing from you.

Kind regards,

XXXXXXX XXXXXXXX
Travel Consultant, Customer Care
SAS Sales and Service

SAS
Scandinavian Airlines System
Dept: STOSK
SE - 195 87 Stockholm, Sweden
Visit: Frösundaviks Allé 1

I veckan så mailade jag Diamond-mailen och frågade varför det nu gått 1 månad sedan mitt ärende besvarats och fortfarande ingen respons. För mig är det väldigt lustigt att man är snabb och öppna ärendet på 2 veckor, sedan går det längre tid att fortsätta hantera ärendet. Svaret från Diamondsupporten var följande

"Vi kan tyvärr inte hantera eller eskalera ärenden hos Customer Care härifrån
Det du skulle kunna göra är att svara på svars mailet igen, alternativt skicka ett nytt case till Customer Care där du refererar till ditt gamla Case id. "

Man vill alltså att jag skall skapa fler ärenden och bygga på köandet? Att svara på mailet igen har jag gjort efter ca 3 veckor och nu när det gått 1 månad så tog jag deras råd och lägga in ett ärende med ämnet enligt nedan! Någon mer som ligger i samma situation?

upload_2022-3-26_21-59-52.png
 

palmen

Moderator
Uppdatering i detta ärende. SAS återkopplade den 25 februari enligt nedan och jag svarade på mailet inom 1h från att jag fick det. Det tog alltså ca 2 veckor från registrering av ärendet vilket är väldigt positivt..... MEN!!!!



I veckan så mailade jag Diamond-mailen och frågade varför det nu gått 1 månad sedan mitt ärende besvarats och fortfarande ingen respons. För mig är det väldigt lustigt att man är snabb och öppna ärendet på 2 veckor, sedan går det längre tid att fortsätta hantera ärendet. Svaret från Diamondsupporten var följande

"Vi kan tyvärr inte hantera eller eskalera ärenden hos Customer Care härifrån
Det du skulle kunna göra är att svara på svars mailet igen, alternativt skicka ett nytt case till Customer Care där du refererar till ditt gamla Case id. "

Man vill alltså att jag skall skapa fler ärenden och bygga på köandet? Att svara på mailet igen har jag gjort efter ca 3 veckor och nu när det gått 1 månad så tog jag deras råd och lägga in ett ärende med ämnet enligt nedan! Någon mer som ligger i samma situation?

Visa bifogad bild 127596
Ja, tog 4 månader för customer care att återkomma när jag svarade på deras första nonsens svar. Tyvärr var ju det nya svaret också helt nonsens så nu blir det en vända till. Får jag tillbaka mina pengar innan midsommar som SAS är skyldig sedan efter utlägg vid inställt flyg i november så får jag nog vara glad.
 
Ja, tog 4 månader för customer care att återkomma när jag svarade på deras första nonsens svar. Tyvärr var ju det nya svaret också helt nonsens så nu blir det en vända till. Får jag tillbaka mina pengar innan midsommar som SAS är skyldig sedan efter utlägg vid inställt flyg i november så får jag nog vara glad.
Antingen är det så att de tar lång tid för att de vill behålla en "dålig likviditet" istället för "totalt värdelös likviditet". Eller så är det så att personalbrist råder..... Jag tror på det första!
 

SK989

Medlem
Antingen är det så att de tar lång tid för att de vill behålla en "dålig likviditet" istället för "totalt värdelös likviditet". Eller så är det så att personalbrist råder..... Jag tror på det första!
Jag vet förstås inte varför SAS är så söliga på att hantera dylika ärenden men jag tror det handlar om personalbrist, möjligen medveten - d.v.s. man bryr sig inte att handläggningstiden är lång. Jag har i ett ärende bett SAS om ett förseningsintyg för min reseförsäkring, jag har alltså inte begärt några pengar av SAS i ärendet utan bara ett intyg om förseningen. Efter en månad och en påminnelse har absolut inget hänt. SAS svarar bara genom autosvar om att de återkommer.
 
Toppen