Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

cantona

Medlem
Där ser man! Det var ju bra. Har hört om flera fall var ARN vägrat att ta upp fall som rör hemresor med hänvisning till att avresan skett i ett annat land än Sverige (t.ex. man reser Arlanda - Bryssel - Arlanda och förseningen uppstår på returresan).

Min resa var 2020/6 och blev helt inställd. Anmälde till ARN och då jag fick svar här på forumet att de kommer slänga ut det så gjorde jag anmälan i Danmark också. Allt inom en vecka. Sedan blev jag förvånad att ARN fortsatte ärendet trots avgång från CPH. Ringde och snokade lite och fick svar att det finns överenskommelse om att det ska gå att driva frågan här hemma trots avgång från Köpenhamn. Kan inte redogöra detaljerat hur det funkar då jag inte minns.
Frågan är nu på väg till tingsrätten i Danmark då Brussels inte följer deras beslut. Kanske ska tillägga att det gäller 250€ för att flygbolaget inte meddelat mig om inställd resa. Själva kostnaden för biljetten har jag fått tillbaka men fick dra resebyrån till tingsrätten i Malmö för att de behöll en del av biljettkostnaden. De lade sig samma dag som vi skulle träffas i domstolen.
 
Last edited:

Anders R

Medlem
Sitter på LX 1249 till Zurich avisningsbilen körde in i vingen, kändes i hela planet. Tekniker kollar på det nu och ska kontakta Airbus. Tror inte vi kommer iväg. Vad gäller här är det att räkna som oförutsedd händelse kan man få ersättning vid försening?
 

Bryant

Medlem
Sitter på LX 1249 till Zurich avisningsbilen körde in i vingen, kändes i hela planet. Tekniker kollar på det nu och ska kontakta Airbus. Tror inte vi kommer iväg. Vad gäller här är det att räkna som oförutsedd händelse kan man få ersättning vid försening?
Ordinarie vi försäkring. Ser inte att EU-regeln är tillämpar här då det inte är flygbolagets fel.

Men här i forumet finns de som är mer pålästa än jag :).
 

pswe

Medlem
De har ju lång handläggningstid, men vet ngn om de prioriterar svar på ärenden? Dvs om de påbörjat ett ärende hamnar man sist igen?
Jag valde nämligen att argumentera lite, och vet inte om svaret uteblir för att de skiter i det eller för att jag ligger långt bak i kön.
6 veckor tills de svarade, och nu har det gått 8-10 dagar sen jag svarade dem utan svar
Kan dela min senaste upplevelse. Inställd flight inrikes den 10e januari. Skickade in claim den 11e.(är EBD). Första svar med godkännande den 16e januari, fråga om att bekräfta vilken mail jag vill få vouchern till.
Igår den 18e februari kom vouchern och en ursäkt för långsamt svar, undertecknat av samma handläggare som skrev den 11e.
 
Kan dela min senaste upplevelse. Inställd flight inrikes den 10e januari. Skickade in claim den 11e.(är EBD). Första svar med godkännande den 16e januari, fråga om att bekräfta vilken mail jag vill få vouchern till.
Igår den 18e februari kom vouchern och en ursäkt för långsamt svar, undertecknat av samma handläggare som skrev den 11e.
Då verkar det ha gått fort! Jag fick en inställd flight den 8 Feb och skicka in claim den 9 Feb då flighten ställdes in på grund av tekniskt fel på LN-RKN (Erik Viking A330). Har gått 10 dagar men man vet att det tar lite tid för dem ibland trotts att man är EBD. Väntar på 2 x 1200 EUR eVochers :D
upload_2022-2-19_11-38-49.png
 
Last edited:

SK989

Medlem
Sitter på LX 1249 till Zurich avisningsbilen körde in i vingen, kändes i hela planet. Tekniker kollar på det nu och ska kontakta Airbus. Tror inte vi kommer iväg. Vad gäller här är det att räkna som oförutsedd händelse kan man få ersättning vid försening?
Det finns ett avgörande från EU-domstolen var situationen prövats och jag tror att det vart så att det är något ett flygbolag får räkna med kan hända och att det därmed inte är extraordinära omständigheter, till skillnad från bird strikes som tvärtom är extraordinära omständigheter. Jag hittar inte rättsfallet nu, men googla och se om du hittar det så får du svaret på frågan.
 

Sniken

Medlem
Sitter på LX 1249 till Zurich avisningsbilen körde in i vingen, kändes i hela planet. Tekniker kollar på det nu och ska kontakta Airbus. Tror inte vi kommer iväg. Vad gäller här är det att räkna som oförutsedd händelse kan man få ersättning vid försening?
Det finns ett avgörande från EU-domstolen var situationen prövats och jag tror att det vart så att det är något ett flygbolag får räkna med kan hända och att det därmed inte är extraordinära omständigheter, till skillnad från bird strikes som tvärtom är extraordinära omständigheter. Jag hittar inte rättsfallet nu, men googla och se om du hittar det så får du svaret på frågan.
Skjermbilde 2022-02-19 kl. 15.31.59.png

Dere prater nok om denne.

Saken i sin helhet kan leses her:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:62014CO0394&from=EN
 

jonten

Medlem
Då verkar det ha gått fort! Jag fick en inställd flight den 8 Feb och skicka in claim den 9 Feb då flighten ställdes in på grund av tekniskt fel på LN-RKN (Erik Viking A330). Har gått 10 dagar men man vet att det tar lite tid för dem ibland trotts att man är EBD. Väntar på 2 x 1200 EUR eVochers :D
Visa bifogad bild 126409
Hur ser du status på ärendet?
Om det är en url kan du deleta dina delar så kan jag prova klistra in mitt caseid
 

cantona

Medlem

I det fallet gällde det att " påpekade Condor att förseningen berodde på att det plan som skulle genomföra flygningen hade skadats dagen innan på flygplatsen i Stuttgart". Flygbolaget kan hitta en lösning på problemet till nästa dag. I det här fallet så sitter passagerarna på planet när det inträffar. Dock lyssnar jag gärna på motargumentationen.
 
Toppen