Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

pswe

Medlem
Fick detta svaret av SAS, känns inte som de har på fötterna här för att personalen är sjuk, era tankar?

”The cancelation/delay of the flight was caused by unusually high calls due to sick leave due to the Corona-pandemic and the strict rules set out by the authorities.
EU regulation 261/2004 regulates passengers' right to standard compensation when a flight is cancelled or delayed. However, according to the regulations article 5.3, the passenger is not entitled to compensation if the reason for the delay was caused by an extraordinary circumstance which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken. Unprecedented high numbers of sick leave due to a pandemic, combined with strict rules from the authorities stating that employees are not allowed to go to work with any symptoms, and strict rules regarding quarantine, must be considered as an extraordinary circumstance.

Like other employers SAS must have resources to manage illness among staff and SAS holds staff on standby for these situations. The standby pool is, however, only dimensioned to cover an average amount of absence. Due to the mentioned high number of sick leave, all personnel that were on standby duty had already been utilized at the time of the departure with SK 1586. According to decisions from the Danish and Norwegian National Enforcement Body in case TS 30400-04930 and FLYKN-2020-1111, a situation like this is to be considered an extraordinary circumstance.

By arranging a rebooking to the next available flight/calling for stand by crew SAS took all reasonable measures to reduce the time of the delay. Therefore, we are sorry that we cannot meet your request for compensation in this matter.”

kika lite bakåt i tråden så finns det liknande fall där frågeställaren fått svar från flera på forumet, är det något särskilt i ditt fall som gör att du inte ser att de har på fötterna utifrån rättsfallen de hänvisar till?
 

airac

Medlem
Jag har tröttnad på SAS i ett ärende och tänker dra ett småmålsförfarande mot dem i tingsrätten själv. Nyfiken på att lära mig hur det funkar och risken är relativt låg, oddsen i caset verkar ganska god. Vilket SAS bolag stämmer man? Någon som har erfarenhet, skicka gärna ett PM! Jag lovar underhålla er med uppdateringar och dela av mig erfarenheter.
 

SK989

Medlem
Jag har tröttnad på SAS i ett ärende och tänker dra ett småmålsförfarande mot dem i tingsrätten själv. Nyfiken på att lära mig hur det funkar och risken är relativt låg, oddsen i caset verkar ganska god. Vilket SAS bolag stämmer man? Någon som har erfarenhet, skicka gärna ett PM! Jag lovar underhålla er med uppdateringar och dela av mig erfarenheter.
Det bolag du ska stämma är Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden med organisationsnummer 902001-7720. Det är ett konsortium så det går inte att få ett registreringsbevis från Bolagsverket, vilket normalt ska bifogas. Konsortiets postadress är 195 87 Stockholm (s.k. eget postnummer så box ska ej anges) och besöksadress är SAS huvudkontor i Solna.

Du kan med stöd av 10 kap. 8 a § rättegångsbalken stämma i din lokala tingsrätt om det är ett s.k. förenklat tvistemål, vilket betyder att du kräver högst ca 24 500 kr av SAS plus rättegångskostnader (som i ett förenklat tvistemål är ansökningsavgifter m.m. och en timmes rättslig rådgivning) - du måste hänvisa till bestämmelsen i 10 kap. 8 a § i din stämningsansökan. Kräver du mer än 24 500 kr blir det ett vanligt tvistemål och då måste du stämma i den tingsrätt var SAS-konsortiet har sitt säte, vilket jag gissar är Solna då SAS huvudkontor ligger där = Solna tingsrätt. Ett vanligt tvistemål innebär också att du får betala motpartens rättegångskostnader fullt ut om du förlorar, i ett förenklat tvistemål är det inte så.
 
Last edited:

jonten

Medlem
De har ju lång handläggningstid, men vet ngn om de prioriterar svar på ärenden? Dvs om de påbörjat ett ärende hamnar man sist igen?
Jag valde nämligen att argumentera lite, och vet inte om svaret uteblir för att de skiter i det eller för att jag ligger långt bak i kön.
6 veckor tills de svarade, och nu har det gått 8-10 dagar sen jag svarade dem utan svar
 

eddo

Medlem
De har ju lång handläggningstid, men vet ngn om de prioriterar svar på ärenden? Dvs om de påbörjat ett ärende hamnar man sist igen?
Jag valde nämligen att argumentera lite, och vet inte om svaret uteblir för att de skiter i det eller för att jag ligger långt bak i kön.
6 veckor tills de svarade, och nu har det gått 8-10 dagar sen jag svarade dem utan svar
Enligt min erfarenhet tar det lika lång tid att få svar i "pågående" ärenden som vid första kontakten. Jag blev less i väntan på det andra svarer och anmälde till ARN istället, SAS svarade inte i tid där heller så ARN gick på mina uppgifter och rekommenderade att SAS skulle ersätta. Förvånande nog så tog det då inte mer än 30 min efter beslutet från ARN innan SAS mailade mig och bad om kontouppgifter. :)

Gällde ett ärende där SAS skyllde på sjukdom bland personalen, i princip identiskt med vad folk rapporterat om ovan.
 

Dme

Ny medlem
Det bolag du ska stämma är Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden med organisationsnummer 902001-7720. Det är ett konsortium så det går inte att få ett registreringsbevis från Bolagsverket, vilket normalt ska bifogas. Konsortiets postadress är 195 87 Stockholm (s.k. eget postnummer så box ska ej anges) och besöksadress är SAS huvudkontor i Solna.

Du kan med stöd av 10 kap. 8 a § rättegångsbalken stämma i din lokala tingsrätt om det är ett s.k. förenklat tvistemål, vilket betyder att du kräver högst ca 24 500 kr av SAS plus rättegångskostnader (som i ett förenklat tvistemål är ansökningsavgifter m.m. och en timmes rättslig rådgivning) - du måste hänvisa till bestämmelsen i 10 kap. 8 a § i din stämningsansökan. Kräver du mer än 24 500 kr blir det ett vanligt tvistemål och då måste du stämma i den tingsrätt var SAS-konsortiet har sitt säte, vilket jag gissar är Solna då SAS huvudkontor ligger där = Solna tingsrätt. Ett vanligt tvistemål innebär också att du får betala motpartens rättegångskostnader fullt ut om du förlorar, i ett förenklat tvistemål är det inte så.

Nej. 8 a § är inte tillämplig på sådana här krav. Det går visserligen bra att lämna in en stämningsansökan, men om svaranden/SAS invänder mot tingsrättens behörighet kommer talan att avvisas. Då kan man överklaga till hovrätten och yrka att hovrätten ska förvisa målet till den tingsrätt som är behörig, hovrätten meddelar i princip alltid prövningstillstånd och förvisar målen till rätt tingsrätt bara man begär det genom att överklaga. Chansen är dock att SAS inte invänder, har hänt i iaf ett mål vid Stockholms tingsrätt. Behörig tingsrätt är den tingsrätt som ligger inom den domsaga/upptagningsområde som avresan sker/skulle ha skett i från eller där man anländer/skulle ha anlänt. Landvetter = Göteborgs tingsrätt. Arlanda = Attunda tingsrätt. CPH = Köpenhamns tingsrätt. Vid avresa från CPH föreslår jag Allmänna reklamationsnämnden istället.

Registreringsbevis går mig veterligen att beställa även för sådant bolag. Det är dock onödigt då det kostar pengar och utgör en icke ersättningsgill rättegångskostnad i FT-mål. Skicka bara ett mejl till gbg.tingsratt@dom.se eller attunda.tingsratt@dom.se och begär att få SAS registreringsbevis mejlat till dig och påpeka att det finns i någon akt hos tingsrätten. Samtidigt kan det vara lämpligt att begära att få t.ex. de 5 senaste stämningsansökningarna i "flygmål" så att du ser hur du bör formulera dig.
 

cantona

Medlem
Nej. 8 a § är inte tillämplig på sådana här krav. Det går visserligen bra att lämna in en stämningsansökan, men om svaranden/SAS invänder mot tingsrättens behörighet kommer talan att avvisas. Då kan man överklaga till hovrätten och yrka att hovrätten ska förvisa målet till den tingsrätt som är behörig, hovrätten meddelar i princip alltid prövningstillstånd och förvisar målen till rätt tingsrätt bara man begär det genom att överklaga. Chansen är dock att SAS inte invänder, har hänt i iaf ett mål vid Stockholms tingsrätt. Behörig tingsrätt är den tingsrätt som ligger inom den domsaga/upptagningsområde som avresan sker/skulle ha skett i från eller där man anländer/skulle ha anlänt. Landvetter = Göteborgs tingsrätt. Arlanda = Attunda tingsrätt. CPH = Köpenhamns tingsrätt. Vid avresa från CPH föreslår jag Allmänna reklamationsnämnden istället.

Registreringsbevis går mig veterligen att beställa även för sådant bolag. Det är dock onödigt då det kostar pengar och utgör en icke ersättningsgill rättegångskostnad i FT-mål. Skicka bara ett mejl till gbg.tingsratt@dom.se eller attunda.tingsratt@dom.se och begär att få SAS registreringsbevis mejlat till dig och påpeka att det finns i någon akt hos tingsrätten. Samtidigt kan det vara lämpligt att begära att få t.ex. de 5 senaste stämningsansökningarna i "flygmål" så att du ser hur du bör formulera dig.

Om det handlar om avgång från CPH hade jag dragit det via Danska ARN ( www.trafikstyrelsen.dk) då de har mycket mer befogenheten och kompetens än svenska ARN. I mitt eget fall mot Brusseles Airlines fick jag inte rätt i ARN däremot av Danska ARN trots samma bevisning och argumentation. I övrigt allt annat lika. Då Brusseles fortfarande vägrar betala har de beslutat att ta ärendet åt mig till tingsrätten utan att det kostar mig något.
Går bra att kommunicera skriftligt på svenska.
 

SK989

Medlem
Nej. 8 a § är inte tillämplig på sådana här krav. Det går visserligen bra att lämna in en stämningsansökan, men om svaranden/SAS invänder mot tingsrättens behörighet kommer talan att avvisas. Då kan man överklaga till hovrätten och yrka att hovrätten ska förvisa målet till den tingsrätt som är behörig, hovrätten meddelar i princip alltid prövningstillstånd och förvisar målen till rätt tingsrätt bara man begär det genom att överklaga. Chansen är dock att SAS inte invänder, har hänt i iaf ett mål vid Stockholms tingsrätt. Behörig tingsrätt är den tingsrätt som ligger inom den domsaga/upptagningsområde som avresan sker/skulle ha skett i från eller där man anländer/skulle ha anlänt. Landvetter = Göteborgs tingsrätt. Arlanda = Attunda tingsrätt. CPH = Köpenhamns tingsrätt. Vid avresa från CPH föreslår jag Allmänna reklamationsnämnden istället.

Registreringsbevis går mig veterligen att beställa även för sådant bolag. Det är dock onödigt då det kostar pengar och utgör en icke ersättningsgill rättegångskostnad i FT-mål. Skicka bara ett mejl till gbg.tingsratt@dom.se eller attunda.tingsratt@dom.se och begär att få SAS registreringsbevis mejlat till dig och påpeka att det finns i någon akt hos tingsrätten. Samtidigt kan det vara lämpligt att begära att få t.ex. de 5 senaste stämningsansökningarna i "flygmål" så att du ser hur du bör formulera dig.
Jag har själv stämt i tingsrätt i ett sådant här mål och hänvisat till 10 kap. 8 a § RB. I det fallet så svarade inte flygbolaget (SAS) på stämningen varpå jag yrkade på tredskodom. I det läget måste tingsrätten själv pröva om de är behörig domstol och eftersom domstolen meddelade tredskodom ansåg tingsrätten att 10 kap. 8 a § RB var tillämplig (flygbolagets säte var inte i domkretsen för den tingsrätt var jag stämde och inte heller hade avresa/ankomst skett i tingsrättens domkrets).

Behörig tingsrätt i ett vanligt mål är enligt 10 kap. 1 § RB var svaranden (=flygbolaget) har sitt säte. Om svaranden saknar säte i Sverige (t.ex. utländskt flygbolag) finns andra regler om vilken tingsrätt som är behörig, t.ex. var svaranden uppehåller sig (= har kontor i Sverige), var avtalet ingåtts eller var svaranden har egendom i Sverige. Det finns också möjlighet att väcka talan inom domkretsen var avresan eller ankomsten är enligt EU-förordning 44/2001 vilket EU-domstolen konstaterat i ett avgörande men det är alltså om flygpassageraren vill det (mål C-204/08) - regeln är dock inte på något sätt tvingande. Huvudregeln är fortfarande RB:s regler i 10 kap. 1 § i vanliga tvistemål alternativt konsumentregeln i 10 kap. 8 a § (som också har sin grund i EU-förordning 44/2011 och EU-domstolen har konstaterat att den är tillämplig på mål om kompensation för flygpassagerares rättigheter).

Om man som svensk bosatt i Sverige vill väcka talan mot t.ex. SAS för en resa som gått från Köpenhamn-XXX-Köpenhamn så är man inte alls hänvisad till en tingsrätt i Köpenhamn. Det går att stämma i Köpenhamns tingsrätt i ett sådant fall om man vill men det går också alldeles utmärkt att stämma SAS i svensk domstol trots att resan inte till någon del varit i Sverige. T.ex. genom att hänvisa till att SAS säte är i Sverige enligt 10 kap. 1 § RB eller till konsumentregeln i 10 kap. 8 a § RB. Däremot så tar inte Allmänna reklamationsnämnden upp ett fall om resan skett från ett annat land men det är inte samma sak som att en svensk domstol inte är behörig att pröva tvisten.

Det går inte att få ett registreringsbevis för ett konsortium från Bolagsverket av den enkla anledningen att konsoritier inte är registrerade hos Bolagsverket. SAS-konsoritet har ett organisationsnummer som är tilldelat av Skatteverket men Skatteverket utfärdar inga bevis om det. I det mål vilket jag stämde SAS begärde inte tingsrätten något registreringsbevis heller, eftersom det inte går att få konstaterade tingsrätten. De gjorde själva en koll i Infotorg att organisationsnumret stämde. Det finns dock mål i t.ex. Attunda var SAS AB är svarande istället för SAS-konsortiet och då går det att få ett registreringsbevis förstås. SAS AB skulle kunna invända och säga att de är fel motpart men bolaget verkar inte göra det (det finns dock ett hovrättsavgörande var frågan prövats efter invändning och där stod det klart att SAS AB är fel motpart och SAS-konsortitet rätt motpart).
 
Last edited:

SK989

Medlem
Jo, ARN gör det. För avgångar från Köpenhamn. Har själv varit med om det.
Där ser man! Det var ju bra. Har hört om flera fall var ARN vägrat att ta upp fall som rör hemresor med hänvisning till att avresan skett i ett annat land än Sverige (t.ex. man reser Arlanda - Bryssel - Arlanda och förseningen uppstår på returresan).
 
Toppen