Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Ser ut att bli fast ett par dagar extra på Sardinien efter att KLM ställt in vår flight CAG-AMS imorgon (4/10) pga av stormen Amy. Sett någonstans att 14 % av KLMs flighter med ankomst eller avgång AMS är inställda. Orginal routingen var CAG-AMS-ARN-LLA. Har blivit ombokade via med LH CAG-MUC-ARN-LLA men först på måndag 6/10 på en kvällsavgång så vi kommer inte hem förrän tisdag eftermiddag (7/10) och det ställer till det en hel del. Förstår att då det ställs in pga av vädret (även om 86% av avgångarna går) så har vi inte rätt till ersättning.
1, Rerouting ska väl ske på likvärdiga förhållanden och så snart som möjligt. Det finns tidigare flighter än den vi är bokad på (Ex Aeroitalia till FCO och sedan vidare med SK via CPH och ARN), KLM har jag inte lyckats komma fram till under hela eftermiddagen (Telefon, whatsapp, messenger). SAS har jag pratat med och de hävdar att de inte kan omboka till ex Aeroitalia pga codeshare likaså Swiss pga det är Edelweiss som utför flygning CAG-ZRH. Kan det verkligen stämma?
2. Om jag bokar egna biljetter hem. Hur är KLM att kräva ersättning från? Vad är era erfarenheter?

Tacksam för råd
Vad har SAS med detta att göra? Det är KLM som ställt in och ska lösa detta.
 
Vad har SAS med detta att göra? Det är KLM som ställt in och ska lösa detta.
Ja jag vet att det är KLM som borde fixa det. Bokningen är en SAS partner award. Ändringarna av resan dök upp i SAS appen följt av texten ”kontakta customer service för andra alternativ” vilket jag i desperation gjorde efter att inte lyckats få kontakt med KLM…. Agenten jag pratade med verkade villig till att försöka hitta alternativ men hittade inget.
Men har du ngn uppfattning om hur KLM brukar vara att ha och göra med avseende krav på ersättning för egen inköpta biljetter?
 
Ja jag vet att det är KLM som borde fixa det. Bokningen är en SAS partner award. Ändringarna av resan dök upp i SAS appen följt av texten ”kontakta customer service för andra alternativ” vilket jag i desperation gjorde efter att inte lyckats få kontakt med KLM…. Agenten jag pratade med verkade villig till att försöka hitta alternativ men hittade inget.
Men har du ngn uppfattning om hur KLM brukar vara att ha och göra med avseende krav på ersättning för egen inköpta biljetter?
OK, det framgick inte. SAS kan boka om till andra awards om det finns, därför försvinner de möjligheter du hittat. SAS kommer inte köpa platser på andra flyg åt dig när det är KLM som ska ta en sådan kostnad.

Ingen aning om hur KLM är att processa mot, att du har rätt enligt EU261/2004 är det inget snack om, men finns risk att du får kämpa för det.
 
Ser ut att bli fast ett par dagar extra på Sardinien efter att KLM ställt in vår flight CAG-AMS imorgon (4/10) pga av stormen Amy. Sett någonstans att 14 % av KLMs flighter med ankomst eller avgång AMS är inställda. Orginal routingen var CAG-AMS-ARN-LLA. Har blivit ombokade via med LH CAG-MUC-ARN-LLA men först på måndag 6/10 på en kvällsavgång så vi kommer inte hem förrän tisdag eftermiddag (7/10) och det ställer till det en hel del. Förstår att då det ställs in pga av vädret (även om 86% av avgångarna går) så har vi inte rätt till ersättning.
1, Rerouting ska väl ske på likvärdiga förhållanden och så snart som möjligt. Det finns tidigare flighter än den vi är bokad på (Ex Aeroitalia till FCO och sedan vidare med SK via CPH och ARN), KLM har jag inte lyckats komma fram till under hela eftermiddagen (Telefon, whatsapp, messenger). SAS har jag pratat med och de hävdar att de inte kan omboka till ex Aeroitalia pga codeshare likaså Swiss pga det är Edelweiss som utför flygning CAG-ZRH. Kan det verkligen stämma?
2. Om jag bokar egna biljetter hem. Hur är KLM att kräva ersättning från? Vad är era erfarenheter?

Tacksam för råd
Om du lyckas nå KLM i chatten brukar de faktiskt vara bra på att boka om även till andra bolag, om du specar rutten. Blivit ombokad på Lufthansa vid två tillfällen.
 
Om du lyckas nå KLM i chatten brukar de faktiskt vara bra på att boka om även till andra bolag, om du specar rutten. Blivit ombokad på Lufthansa vid två tillfällen.
Jag var i kontakt med KLMs chat nu på morgonen men trots att jag specificerade flera alternativ som jag kunde hitta bokningsbara (bla ITA + SAS, LH en dag tidigare än vad vi nu är bokade) så kunde de inte boka det i sina system. Erbjöd oss att åka economi istället för business vilket borde bli billigare för KLM så gick det inte.
Vi får omorientera oss och njuta av 2 dagar ytterligare här ☀️
 
Toppen