Ser ut att bli fast ett par dagar extra på Sardinien efter att KLM ställt in vår flight CAG-AMS imorgon (4/10) pga av stormen Amy. Sett någonstans att 14 % av KLMs flighter med ankomst eller avgång AMS är inställda. Orginal routingen var CAG-AMS-ARN-LLA. Har blivit ombokade via med LH CAG-MUC-ARN-LLA men först på måndag 6/10 på en kvällsavgång så vi kommer inte hem förrän tisdag eftermiddag (7/10) och det ställer till det en hel del. Förstår att då det ställs in pga av vädret (även om 86% av avgångarna går) så har vi inte rätt till ersättning.
1, Rerouting ska väl ske på likvärdiga förhållanden och så snart som möjligt. Det finns tidigare flighter än den vi är bokad på (Ex Aeroitalia till FCO och sedan vidare med SK via CPH och ARN), KLM har jag inte lyckats komma fram till under hela eftermiddagen (Telefon, whatsapp, messenger). SAS har jag pratat med och de hävdar att de inte kan omboka till ex Aeroitalia pga codeshare likaså Swiss pga det är Edelweiss som utför flygning CAG-ZRH. Kan det verkligen stämma?
2. Om jag bokar egna biljetter hem. Hur är KLM att kräva ersättning från? Vad är era erfarenheter?
Tacksam för råd