Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

En hypotetisk fråga: Om jag bokat en jorden runt resa på en och samma biljett och det uppstår en försening på vägen - vilken flygplats räknas som destination? Eu261 kompensation har, som jag känner till, betalats ut även om förseningen inträffat utanför EU och orsakats av icke-EU- baserat flygbolag. Frågar åt en vän...
Gissning är första ställe där du stannar mer än 24h. Sen fortsätta räkna stopp över 24h. Men du lär ganska fort hamna utanför Europa så är väl bara applicerar i början och kanske sista flighter.
 
Thai linear upp för take off nu. Det finns god chans att de hinner till sin connection. @mrestes

19081bdfd4a8c80afde5c982ce34b419.jpg
 
En polare har problem med att få ersättning av Air France på en flygning från Arlanda till Portugal med mellanlandning i Paris. Air France hävdar att det var traffic control som skapade förseningen och vill således inte betala. Är man körd då eller hur kan man komma vidare med ett sådant ärende? Det åligger väll AF att bevisa att det var traffic controll och inget annat som faller under EG261? Är det lönt att stå på sig och fortsätta kräva ersättning?

såhär skrev dom i sitt svar och det känns som ett standard svar bara?

I am sorry that your flight AF 1263 from Stockholm (ARN) to Paris (CDG) on 10 September 2025 was delayed because of a decision of air traffic control.
 
En polare har problem med att få ersättning av Air France på en flygning från Arlanda till Portugal med mellanlandning i Paris. Air France hävdar att det var traffic control som skapade förseningen och vill således inte betala. Är man körd då eller hur kan man komma vidare med ett sådant ärende? Det åligger väll AF att bevisa att det var traffic controll och inget annat som faller under EG261? Är det lönt att stå på sig och fortsätta kräva ersättning?

såhär skrev dom i sitt svar och det känns som ett standard svar bara?

I am sorry that your flight AF 1263 from Stockholm (ARN) to Paris (CDG) on 10 September 2025 was delayed because of a decision of air traffic control.
Ja det är flygbolaget som måste bevisa detta, men stämmer det har de 100% rätt. Var det inte runt dessa datum det var kaos pga väder i Europa och stor påverkan i Frankrike?
 
Okej när jag kollade med chat GPT så säger den att det var lätt regn men att det var en planerad strejk balnd personal på flygplatsen. Så det kanske finns hopp om att fortsätta jaga Air France
 
Okej när jag kollade med chat GPT så säger den att det var lätt regn men att det var en planerad strejk balnd personal på flygplatsen. Så det kanske finns hopp om att fortsätta jaga Air France
Om det är strejk är det generellt inte godkänd orsak, om strejken är på flygbolaget.

Men om ATC strejkar kan inte flygbolaget göra något. Jag hade nog släppt det där om man själv inte har starkare skäl och något belägg för att man har rätt
 
Okej när jag kollade med chat GPT så säger den att det var lätt regn men att det var en planerad strejk balnd personal på flygplatsen. Så det kanske finns hopp om att fortsätta jaga Air France
Var strejk 10 september (med massvis av inställda avgångar) där följande fackförbund deltog: SUD Aérien, CGT Air France, SNCTA och FO Air France. SNCTA verkar vara flygledare; med bakgrund i det hade jag nog gett upp den fighten.

Hade för första gången ett ärende med KLM/AF och processen var väldigt smidig - så mitt intryck är inte att de hustlar och förhalar på samma sätt som andra bolag satt i system att göra.
 
Var strejk 10 september (med massvis av inställda avgångar) där följande fackförbund deltog: SUD Aérien, CGT Air France, SNCTA och FO Air France. SNCTA verkar vara flygledare; med bakgrund i det hade jag nog gett upp den fighten.

Hade för första gången ett ärende med KLM/AF och processen var väldigt smidig - så mitt intryck är inte att de hustlar och förhalar på samma sätt som andra bolag satt i system att göra.
Tackar för bra input. Då får dom bara släppa det :)
 
Ser ut att bli fast ett par dagar extra på Sardinien efter att KLM ställt in vår flight CAG-AMS imorgon (4/10) pga av stormen Amy. Sett någonstans att 14 % av KLMs flighter med ankomst eller avgång AMS är inställda. Orginal routingen var CAG-AMS-ARN-LLA. Har blivit ombokade via med LH CAG-MUC-ARN-LLA men först på måndag 6/10 på en kvällsavgång så vi kommer inte hem förrän tisdag eftermiddag (7/10) och det ställer till det en hel del. Förstår att då det ställs in pga av vädret (även om 86% av avgångarna går) så har vi inte rätt till ersättning.
1, Rerouting ska väl ske på likvärdiga förhållanden och så snart som möjligt. Det finns tidigare flighter än den vi är bokad på (Ex Aeroitalia till FCO och sedan vidare med SK via CPH och ARN), KLM har jag inte lyckats komma fram till under hela eftermiddagen (Telefon, whatsapp, messenger). SAS har jag pratat med och de hävdar att de inte kan omboka till ex Aeroitalia pga codeshare likaså Swiss pga det är Edelweiss som utför flygning CAG-ZRH. Kan det verkligen stämma?
2. Om jag bokar egna biljetter hem. Hur är KLM att kräva ersättning från? Vad är era erfarenheter?

Tacksam för råd
 
Toppen