Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Bird Strike är extraordinär händelse:

https://www.hilldickinson.com/insig...ary-circumstances-under-regulation-ec-2612004

Men jag kan tycka att man borde visa en bild från flygföretaget ifråga. Det är utan tvekan viktigt att flygföretaget följer alla säkerhetsföreskrifter inklusive dubbla säkerhetskontroller när det är bird strike. Så det borde finnas dokumentation som man får ta del av - annars blir det ord mot ord...
Bird strike på annat flyg än det som blir försenat är dock inte extraordinärt, på samma sätt som tidigare försening på flighter under dagen inte är relevant gör försening på senare avgång.

Bird strike på annat flyg än det som blir försenat är dock inte extraordinärt, på samma sätt som tidigare försening på flighter under dagen inte är relevant gör försening på senare avgång.

Det vore ju bra - jag kanske har missat något här. Det jag ser är ett enda flygplan på denna flygplats som flygföretaget disponerar, aka småbolagscharter, och därmed svårt att ersätta flyget som kom in och råkade (som sagt, jag skulle vilja se fotobevis då jag misstänker att man ibland slentrianmässigt tar till birdstrike för ingen vågar ifrågasätta det pga säkerhetsrutiner osv) krocka med en birdi. Men jag har gärna fel här.

Det vore ju bra - jag kanske har missat något här. Det jag ser är ett enda flygplan på denna flygplats som flygföretaget disponerar, aka småbolagscharter, och därmed svårt att ersätta flyget som kom in och råkade (som sagt, jag skulle vilja se fotobevis då jag misstänker att man ibland slentrianmässigt tar till birdstrike för ingen vågar ifrågasätta det pga säkerhetsrutiner osv) krocka med en birdi. Men jag har gärna fel här.
Ja, inget som något flygbolag har, dvs extra flygplan på outstation. Men det är inget som EU261/2004 tar hänsyn till.

Och man kan alltid ifrågasätta om det inte fanns något annat alternativ att boka on till så man kom hem snabbare. Om det fanns har inte flygbolaget gjort allt de kan för att man skulle komma hem med minimal försening.

Och det ligger på flygbolaget att bevisa detta, inte resenären.

Menar du flygplan eller flygning? Säger inte C-74/19 i domskäl 55 att det är extraordinärt så länge det är samma maskin? ”Artikel 5.3 i förordning nr 261/2004, jämförd med skäl 14 i samma förordning, ska tolkas så, att det lufttrafikföretag som utför en flygning, i syfte att undgå skyldigheten att betala kompensation till passagerare vid en kraftigt försenad eller inställd flygning, kan åberopa en ‘extraordinär omständighet’ som har berört en föregående flygning som detta lufttrafikföretag utförde med samma luftfartyg, under förutsättning att det finns ett direkt orsakssamband mellan uppkomsten av denna omständighet och det förhållandet att en senare flygning har försenats eller ställts in.”

Menar du flygplan eller flygning? Säger inte C-74/19 i domskäl 55 att det är extraordinärt så länge det är samma maskin? ”Artikel 5.3 i förordning nr 261/2004, jämförd med skäl 14 i samma förordning, ska tolkas så, att det lufttrafikföretag som utför en flygning, i syfte att undgå skyldigheten att betala kompensation till passagerare vid en kraftigt försenad eller inställd flygning, kan åberopa en ‘extraordinär omständighet’ som har berört en föregående flygning som detta lufttrafikföretag utförde med samma luftfartyg, under förutsättning att det finns ett direkt orsakssamband mellan uppkomsten av denna omständighet och det förhållandet att en senare flygning har försenats eller ställts in.”
Länge sedan jag läste på. Innan var det annan flygning som avgjorde.

Men alla kan väl nog hålla med om orimligheten att ha ett extra plan på outstation.

Men 14h försening låter som de inte gjort allt de kan för att minska påverkan av det som inträffade.

Alltså, det case jag länkade till tidigare är tydligt i att ett flygplans evnt problem i en tidigare flygning ex. birdstrike under landning på samma flygplats som den skall starta från är giltigt skäl för extraordinär händelse. Men om det finns flera utfall som någon känner till efter det caset 2017 så behöver vi se det.

Som sagt, jag har gärna fel här, väldigt gärna (och det är väldigt sällan jag vill ha fel...) - men rent juridiskt är det för närvarande kristall klart.

Toppen