Hej BC,
Försöker hjälpa en vän med claim för försening på 14h där de skyller på inkommande flyg råkat ut för birdstrike. Bolaget är Sunclass och har fått ett första svar. Någon som har idéer på svar tillbaka till dem?
Bifogar deras svar nedan:
Tack för ert mail.
Vi vill först och främst beklaga förseningen som uppstod på er hemresa. Vi har full förståelse för att detta inte var den avslutning som ni hade önskat på er semester. DK1633 den 8 september 2025 blev försenad totalt 14 timmar och 27 minuter, vilket vi beklagar.
Hos Sunclass Airlines gör vi allt vi kan för att undvika förseningar. Det är mycket viktigt för oss att kunna flyga på tid så att vi kan säkra en optimal flygresa för våra passagerare.
Förseningen berodde på att det inkommande flyget kolliderade med en fågel under inflygningen till Larnaca, Cypern. Kollisionen orsakade skador på flygplanets radom (noskon), vilket krävde teknisk kontroll och åtgärder innan flyget kunde fortsätta.
Lagstiftning vid förseningar:
Som ni vet så har Europaparlamentet utarbetat en förordning (en EU lag) som skall skydda passagerarna mot förseningar, den kallas för EU261/2004. Europaparlamentets ändamål med förordningen var från början att undgå att reguljära flygbolag eventuellt medvetet spekulerar i att försena och överboka sina flyg av kommersiella grunder.
Europaparlamentet har därför tagit detta i betraktning i förordningens Artikel 5. I Artikel 5:3 står det att flygsällskapet inte är förpliktigade till att kompensera passagerare, om förseningen orsakades av omständigheter som man inte hade kunnat undvikas.
Sunclass Airlines anser att vi inte är förpliktigade till att utbetala kompensation vid denna försening, då det handlar om en extraordinär händelse som vi som flygbolag inte kunde förutse eller förhindra.
I de tillfälle ni inte är eniga i vårt svar, gäller följande:
Europaparlamentet har valt en instans i varje EU-land, där passagerarna kan vända sig med sitt ärende, om flygsällskapet och passagerare inte är eniga i om det skall utbetalas kompensation för förseningen i förhållande till EU 261/2004. I enlighet med EU-lagstiftningen och rättspraxis har National Enforcements Bodies (NEB) en betydande roll i förbindelse med hantering och bedömning av enskilda ärenden om flygförseningar. På Cypern är det Cypern Air Transport and Airports Section som är vald till att bedöma ett sådant ärende. Det är därefter flygsällskapets plikt att kunna dokumentera till Cypern Air Transport and Airports Section att flygsällskapet har gjort det som krävs för att kunna undvika en försening. Cypern Air Transport and Airports Section kommer därefter uttala sig med sin rekommendation.
Ni är välkomna att kontakta oss igen om ni har några frågor.
Vi beklagar än en gång förseningen men vi hoppas att ni hade en fin semester på Cypern och att ni fått många fina minnen med er hem igen.
Mvh
Jompa