Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Ser ut att bli fast ett par dagar extra på Sardinien efter att KLM ställt in vår flight CAG-AMS imorgon (4/10) pga av stormen Amy. Sett någonstans att 14 % av KLMs flighter med ankomst eller avgång AMS är inställda. Orginal routingen var CAG-AMS-ARN-LLA. Har blivit ombokade via med LH CAG-MUC-ARN-LLA men först på måndag 6/10 på en kvällsavgång så vi kommer inte hem förrän tisdag eftermiddag (7/10) och det ställer till det en hel del. Förstår att då det ställs in pga av vädret (även om 86% av avgångarna går) så har vi inte rätt till ersättning.
1, Rerouting ska väl ske på likvärdiga förhållanden och så snart som möjligt. Det finns tidigare flighter än den vi är bokad på (Ex Aeroitalia till FCO och sedan vidare med SK via CPH och ARN), KLM har jag inte lyckats komma fram till under hela eftermiddagen (Telefon, whatsapp, messenger). SAS har jag pratat med och de hävdar att de inte kan omboka till ex Aeroitalia pga codeshare likaså Swiss pga det är Edelweiss som utför flygning CAG-ZRH. Kan det verkligen stämma?
2. Om jag bokar egna biljetter hem. Hur är KLM att kräva ersättning från? Vad är era erfarenheter?

Tacksam för råd
Vad har SAS med detta att göra? Det är KLM som ställt in och ska lösa detta.
 
Vad har SAS med detta att göra? Det är KLM som ställt in och ska lösa detta.
Ja jag vet att det är KLM som borde fixa det. Bokningen är en SAS partner award. Ändringarna av resan dök upp i SAS appen följt av texten ”kontakta customer service för andra alternativ” vilket jag i desperation gjorde efter att inte lyckats få kontakt med KLM…. Agenten jag pratade med verkade villig till att försöka hitta alternativ men hittade inget.
Men har du ngn uppfattning om hur KLM brukar vara att ha och göra med avseende krav på ersättning för egen inköpta biljetter?
 
Ja jag vet att det är KLM som borde fixa det. Bokningen är en SAS partner award. Ändringarna av resan dök upp i SAS appen följt av texten ”kontakta customer service för andra alternativ” vilket jag i desperation gjorde efter att inte lyckats få kontakt med KLM…. Agenten jag pratade med verkade villig till att försöka hitta alternativ men hittade inget.
Men har du ngn uppfattning om hur KLM brukar vara att ha och göra med avseende krav på ersättning för egen inköpta biljetter?
OK, det framgick inte. SAS kan boka om till andra awards om det finns, därför försvinner de möjligheter du hittat. SAS kommer inte köpa platser på andra flyg åt dig när det är KLM som ska ta en sådan kostnad.

Ingen aning om hur KLM är att processa mot, att du har rätt enligt EU261/2004 är det inget snack om, men finns risk att du får kämpa för det.
 
Ser ut att bli fast ett par dagar extra på Sardinien efter att KLM ställt in vår flight CAG-AMS imorgon (4/10) pga av stormen Amy. Sett någonstans att 14 % av KLMs flighter med ankomst eller avgång AMS är inställda. Orginal routingen var CAG-AMS-ARN-LLA. Har blivit ombokade via med LH CAG-MUC-ARN-LLA men först på måndag 6/10 på en kvällsavgång så vi kommer inte hem förrän tisdag eftermiddag (7/10) och det ställer till det en hel del. Förstår att då det ställs in pga av vädret (även om 86% av avgångarna går) så har vi inte rätt till ersättning.
1, Rerouting ska väl ske på likvärdiga förhållanden och så snart som möjligt. Det finns tidigare flighter än den vi är bokad på (Ex Aeroitalia till FCO och sedan vidare med SK via CPH och ARN), KLM har jag inte lyckats komma fram till under hela eftermiddagen (Telefon, whatsapp, messenger). SAS har jag pratat med och de hävdar att de inte kan omboka till ex Aeroitalia pga codeshare likaså Swiss pga det är Edelweiss som utför flygning CAG-ZRH. Kan det verkligen stämma?
2. Om jag bokar egna biljetter hem. Hur är KLM att kräva ersättning från? Vad är era erfarenheter?

Tacksam för råd
Om du lyckas nå KLM i chatten brukar de faktiskt vara bra på att boka om även till andra bolag, om du specar rutten. Blivit ombokad på Lufthansa vid två tillfällen.
 
Om du lyckas nå KLM i chatten brukar de faktiskt vara bra på att boka om även till andra bolag, om du specar rutten. Blivit ombokad på Lufthansa vid två tillfällen.
Jag var i kontakt med KLMs chat nu på morgonen men trots att jag specificerade flera alternativ som jag kunde hitta bokningsbara (bla ITA + SAS, LH en dag tidigare än vad vi nu är bokade) så kunde de inte boka det i sina system. Erbjöd oss att åka economi istället för business vilket borde bli billigare för KLM så gick det inte.
Vi får omorientera oss och njuta av 2 dagar ytterligare här ☀️
 
Blev omdirigead från MXP - GOT, till MXP - ARN med övernatting. Ersättningen enligt EU261 beror ju på sträckan. Nu trillar ju min "nya" sträcke över till nästa nivå av ersättningsbelopp. Vad gäller, ursprunglig sträcka, eller den "nya" sträckan?
 
Blev omdirigead från MXP - GOT, till MXP - ARN med övernatting. Ersättningen enligt EU261 beror ju på sträckan. Nu trillar ju min "nya" sträcke över till nästa nivå av ersättningsbelopp. Vad gäller, ursprunglig sträcka, eller den "nya" sträckan?
Alltid raka vägen från A till B oavsett hur många eller vilka stopp som görs, så i ditt fall MXP-GOT som är 1361 km.
 
Hej BC,

Försöker hjälpa en vän med claim för försening på 14h där de skyller på inkommande flyg råkat ut för birdstrike. Bolaget är Sunclass och har fått ett första svar. Någon som har idéer på svar tillbaka till dem?

Bifogar deras svar nedan:

Tack för ert mail.
Vi vill först och främst beklaga förseningen som uppstod på er hemresa. Vi har full förståelse för att detta inte var den avslutning som ni hade önskat på er semester. DK1633 den 8 september 2025 blev försenad totalt 14 timmar och 27 minuter, vilket vi beklagar.
Hos Sunclass Airlines gör vi allt vi kan för att undvika förseningar. Det är mycket viktigt för oss att kunna flyga på tid så att vi kan säkra en optimal flygresa för våra passagerare.
Förseningen berodde på att det inkommande flyget kolliderade med en fågel under inflygningen till Larnaca, Cypern. Kollisionen orsakade skador på flygplanets radom (noskon), vilket krävde teknisk kontroll och åtgärder innan flyget kunde fortsätta.
Lagstiftning vid förseningar:
Som ni vet så har Europaparlamentet utarbetat en förordning (en EU lag) som skall skydda passagerarna mot förseningar, den kallas för EU261/2004. Europaparlamentets ändamål med förordningen var från början att undgå att reguljära flygbolag eventuellt medvetet spekulerar i att försena och överboka sina flyg av kommersiella grunder.
Europaparlamentet har därför tagit detta i betraktning i förordningens Artikel 5. I Artikel 5:3 står det att flygsällskapet inte är förpliktigade till att kompensera passagerare, om förseningen orsakades av omständigheter som man inte hade kunnat undvikas.
Sunclass Airlines anser att vi inte är förpliktigade till att utbetala kompensation vid denna försening, då det handlar om en extraordinär händelse som vi som flygbolag inte kunde förutse eller förhindra.
I de tillfälle ni inte är eniga i vårt svar, gäller följande:
Europaparlamentet har valt en instans i varje EU-land, där passagerarna kan vända sig med sitt ärende, om flygsällskapet och passagerare inte är eniga i om det skall utbetalas kompensation för förseningen i förhållande till EU 261/2004. I enlighet med EU-lagstiftningen och rättspraxis har National Enforcements Bodies (NEB) en betydande roll i förbindelse med hantering och bedömning av enskilda ärenden om flygförseningar. På Cypern är det Cypern Air Transport and Airports Section som är vald till att bedöma ett sådant ärende. Det är därefter flygsällskapets plikt att kunna dokumentera till Cypern Air Transport and Airports Section att flygsällskapet har gjort det som krävs för att kunna undvika en försening. Cypern Air Transport and Airports Section kommer därefter uttala sig med sin rekommendation.
Ni är välkomna att kontakta oss igen om ni har några frågor.
Vi beklagar än en gång förseningen men vi hoppas att ni hade en fin semester på Cypern och att ni fått många fina minnen med er hem igen.


Mvh
Jompa
 
Hej BC,

Försöker hjälpa en vän med claim för försening på 14h där de skyller på inkommande flyg råkat ut för birdstrike. Bolaget är Sunclass och har fått ett första svar. Någon som har idéer på svar tillbaka till dem?

Bifogar deras svar nedan:

Tack för ert mail.
Vi vill först och främst beklaga förseningen som uppstod på er hemresa. Vi har full förståelse för att detta inte var den avslutning som ni hade önskat på er semester. DK1633 den 8 september 2025 blev försenad totalt 14 timmar och 27 minuter, vilket vi beklagar.
Hos Sunclass Airlines gör vi allt vi kan för att undvika förseningar. Det är mycket viktigt för oss att kunna flyga på tid så att vi kan säkra en optimal flygresa för våra passagerare.
Förseningen berodde på att det inkommande flyget kolliderade med en fågel under inflygningen till Larnaca, Cypern. Kollisionen orsakade skador på flygplanets radom (noskon), vilket krävde teknisk kontroll och åtgärder innan flyget kunde fortsätta.
Lagstiftning vid förseningar:
Som ni vet så har Europaparlamentet utarbetat en förordning (en EU lag) som skall skydda passagerarna mot förseningar, den kallas för EU261/2004. Europaparlamentets ändamål med förordningen var från början att undgå att reguljära flygbolag eventuellt medvetet spekulerar i att försena och överboka sina flyg av kommersiella grunder.
Europaparlamentet har därför tagit detta i betraktning i förordningens Artikel 5. I Artikel 5:3 står det att flygsällskapet inte är förpliktigade till att kompensera passagerare, om förseningen orsakades av omständigheter som man inte hade kunnat undvikas.
Sunclass Airlines anser att vi inte är förpliktigade till att utbetala kompensation vid denna försening, då det handlar om en extraordinär händelse som vi som flygbolag inte kunde förutse eller förhindra.
I de tillfälle ni inte är eniga i vårt svar, gäller följande:
Europaparlamentet har valt en instans i varje EU-land, där passagerarna kan vända sig med sitt ärende, om flygsällskapet och passagerare inte är eniga i om det skall utbetalas kompensation för förseningen i förhållande till EU 261/2004. I enlighet med EU-lagstiftningen och rättspraxis har National Enforcements Bodies (NEB) en betydande roll i förbindelse med hantering och bedömning av enskilda ärenden om flygförseningar. På Cypern är det Cypern Air Transport and Airports Section som är vald till att bedöma ett sådant ärende. Det är därefter flygsällskapets plikt att kunna dokumentera till Cypern Air Transport and Airports Section att flygsällskapet har gjort det som krävs för att kunna undvika en försening. Cypern Air Transport and Airports Section kommer därefter uttala sig med sin rekommendation.
Ni är välkomna att kontakta oss igen om ni har några frågor.
Vi beklagar än en gång förseningen men vi hoppas att ni hade en fin semester på Cypern och att ni fått många fina minnen med er hem igen.


Mvh
Jompa
Bara meddela att vad som hänt på tidigare flighter är irrelevant enligt EU261/2004 och att de är skyldiga att betala ut.

Någon har kanske nummer på de domar där detta bekräftas och kan bistå med dessa.

De verkar ju dock inte vilja ha ett svar från dig och du får vända dig till rättsväsendet på Cypern för klagomål. Men testa att svara åtminstone
 
Toppen