Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

SK989

Medlem
I det fallet gällde det att " påpekade Condor att förseningen berodde på att det plan som skulle genomföra flygningen hade skadats dagen innan på flygplatsen i Stuttgart". Flygbolaget kan hitta en lösning på problemet till nästa dag. I det här fallet så sitter passagerarna på planet när det inträffar. Dock lyssnar jag gärna på motargumentationen.
Det EU-domstolen säger, den svenska versionen av domen är mer lättläst än den engelska versionen (originalet är för övrigt på tyska), är att en skada på ett flygplan som inträffar då en rörlig flygplatstrappa kolliderar med flygplanet inte är en extraordinär omständighet då den typen av teknisk utrustning typiskt sett används i ett flygbolags vanliga verksamhet. D.v.s. den typen av skador får man räkna med och det är inget extraordinärt, till skillnad från sabotage eller terrorism säger domstolen.

Ett avvisningsfordon som skadar ett flygplan bör då enligt EU-domstolens resonemang inte vara en extraordinär omständighet. Fåglar som flyger i himlen (var annars skulle de flyga) och skadar ett flygplan borde med samma resonemang inte heller vara en extraordinär omständighet, men där tyckte EU-domstolen tvärtom. Jag skulle ändå säga att mer talar för att ett avvisningsfordon som skadar ett flygplan inte är en extraordinär omständighet.
 

cantona

Medlem
Betyder punkt 21 - EU-domstolen erinrar för övrigt om att lufttrafikföretagens fullgörande av sina skyldigheter enligt förordning nr 261/2004 inte inskränker deras rätt att begära kompensation från någon som har förorsakat förseningen, däribland tredje man, såsom föreskrivs i artikel 13 i förordningen (dom Folkerts, C‑11/11, EU:C:2013:106, punkt 44 och där angiven rättspraxis) - att så länge flygbolaget kan bli kompenserad av tredje man att det aldrig kan bli tal om extraordinära omständigheter?
 

samet

Medlem
Har ett ärende med AY. Där de vägrar ersättning pga extraordinära händelser.

Men inget händer min flight, utan det var föregående flight som blev försenad, dock inte av något extraordinärt utan en ren försening. Men de står fast vid att jag inte får någon ersättning.

Förseningen var 15 tim.

Jag orkar inte driva detta juridisk mot AY. Så min fråga är, vilken av alla AirHelp bolag är bäst/tuffast?
 

TDB

Medlem
Jeg har også en sak mot Swiss der de hevder teknisk feil er «extraordinary circumstances», men det er flere rettssaker som slår fast at det ikke er det.
Forsinkelsen ble på over 3 timer,og saken er oversendt til sveitsiske myndigheters klageorgan.
 

Rasmus_1

Medlem
Har nu snart väntat i tre månader så tänkte att jag borde posta här för att få lite råd. På morgonen den 4/12 skulle jag flyga till Larnaca från Stockholm med Lufthansa via Frankfurt. Redan kvällen innan fick jag ett meddelade från LH om att mitt flyg skulle bli 30 minuter sent, orsaken till detta var lagstadgad vila för besättningen (som var sena in till Stockholm alltså). Mycket riktigt, istället för 06.45 så blev vår avgång framflyttad till 07.15. Väl ombord meddelar kaptenen att det snöar i Tyskland och att vi kommer att få vänta minst en timme till på att kunna starta motorerna. Eftersom jag endast hade 90 minuters byte i Frankfurt börjar jag nu ana oråd.

På marken i Frankfurt har mitt plan till Larnaca redan gått och jag ser i min telefon att jag blivit automatiskt ombokad till samma flyg nästa dag. Syftet med min resa var att springa ett maraton på Cypern vilket jag därmed har missat. Köerna till Lufthansas servicedeskar är kilometerlånga och jag väljer därför att på eget bevåg boka ett hotell nära flygplatsen och ringa in till LH istället. Som min bokning ser ut skulle jag få två timmar på marken innan återresa med OS via Wien. Istället för detta lyckas jag till slut bli ombokad direkt till Stockholm nästa dag.

Direkt efter hemkomst till Sverige skickar jag in en EU 261/2004-anmälan till LH. Än så länge totalt tyst från LH. Hade tecknat en separat reseförsäkring med Gouda men de har jag inte heller hört något av trots att jag skickade in en skadeanmälan för en dryg månad sedan. Gissar att de kommer svara att LH är de som ska betala men att jag möjligen kan få 500 kronor i schablonersättning. Inser nu att jag kanske ställde till det för mig genom att inte stå i LH:s kilometerlånga kö och kräva dokumentation och hotellövernattning på plats? Samtidigt är det ju många timmars arbetstid som skulle gått förlorad om jag gjort det så oklart vad som var smartast.

Lång historia kort, är tre månader normal väntetid på ersättning? EU 261/2004 borde väl gälla i detta fall då lagstadgad vila för besättningen knappast är en extraordinär händelse? Det var ju denna som skapade den initiala förseningen på 30 minuter som gjorde att vi tappade vår ursprungliga slottid tänker jag?
 

marbe166

Medlem
Lång historia kort, är tre månader normal väntetid på ersättning? EU 261/2004 borde väl gälla i detta fall då lagstadgad vila för besättningen knappast är en extraordinär händelse? Det var ju denna som skapade den initiala förseningen på 30 minuter som gjorde att vi tappade vår ursprungliga slottid tänker jag?

Visserligen, men eftersom den initiala förseningen med största sannolikhet inte inneburit att du hade missat din anslutning så skulle jag, om jag var Lufthansa, hävda att det var vädret (extraordinärt) som var orsaken.
 

Rasmus_1

Medlem
Visserligen, men eftersom den initiala förseningen med största sannolikhet inte inneburit att du hade missat din anslutning så skulle jag, om jag var Lufthansa, hävda att det var vädret (extraordinärt) som var orsaken.
Intressant, det är just det här jag funderar på hur man resonerat i liknande fall.
 
Hallå,
Moderator får ta radera detta inlägg om det är så att det ligger fel.

Hur som helst, jag har en flygresa bokad med KLM under maj månad. Linköping-Amsterdam-Cork ToR. Fick igår mail från KLM att de har ombokat utresan, ordinarie avgångstid 11:55 är ändrat till 16:30. Detta får till följd att jag inte är framme i Cork förens 22:20 mot ursprungliga planen 16:40. Bekymmersamt för mig då jag ska färdas en bra bit genom Irland och har en tidig tid, som inte går att ändra, dagen efter.
Finns det något jag kan göra mot KLM?
 
Toppen