SK989
Medlem
Det EU-domstolen säger, den svenska versionen av domen är mer lättläst än den engelska versionen (originalet är för övrigt på tyska), är att en skada på ett flygplan som inträffar då en rörlig flygplatstrappa kolliderar med flygplanet inte är en extraordinär omständighet då den typen av teknisk utrustning typiskt sett används i ett flygbolags vanliga verksamhet. D.v.s. den typen av skador får man räkna med och det är inget extraordinärt, till skillnad från sabotage eller terrorism säger domstolen.I det fallet gällde det att " påpekade Condor att förseningen berodde på att det plan som skulle genomföra flygningen hade skadats dagen innan på flygplatsen i Stuttgart". Flygbolaget kan hitta en lösning på problemet till nästa dag. I det här fallet så sitter passagerarna på planet när det inträffar. Dock lyssnar jag gärna på motargumentationen.
Ett avvisningsfordon som skadar ett flygplan bör då enligt EU-domstolens resonemang inte vara en extraordinär omständighet. Fåglar som flyger i himlen (var annars skulle de flyga) och skadar ett flygplan borde med samma resonemang inte heller vara en extraordinär omständighet, men där tyckte EU-domstolen tvärtom. Jag skulle ändå säga att mer talar för att ett avvisningsfordon som skadar ett flygplan inte är en extraordinär omständighet.